|
|
|
|---|---|
|
Tjena är så trött på original ljudet i min e60 inget bra ljud alls och när man får feeling och vill höja lite till så börjar de låta skrikigt och basen skurrar bara så får ju 15 hjärntumören. Undrar ifall detta är något att ha eller om någon har tips på något annat? Länk Tack i förväg! | |
|
Hej Kolla in detta paketet Länk Jag har satt det i min bil och det blev betydligt bättre ljud. Hälsn. Per |
|
|
Hej, Just det kitet från Ljudbyggarn är på väg med DHL till mig och förhoppningsvis blir det montering i helgen. Har sämsta ljudsystemet i min E60 och håller med om att det låter riktigt uselt, men man får åtminstone vara imponerad över att det sitter "basar" i golvet under stolarna. Notera att original är 6,5" medan dessa har lyckats få plats med 8". Är redan helt övertygad om att det kommer låta bättre men frågan är hur mycket bättre. Tänker inte koppla in något 4-kanals slutsteg till en början utan se hur original enheten klarar att driva det. Orkar inte heller riktigt dra signalkabel framifrån hela vägen bak och dra strömkablar men det återstår som sagt att se om det behövs sen. Det finns ju även finare kit hos Ljudbyggaren men var lite försiktig där för det är lägre ohm på dem så om du inte ska köra med slutsteg så blir det nog problem med originalenheten att driva det, av just den anledningen köpte jag det billigare. Den dyraste är alltså på 2 ohm och den billigaste på 4 ohm. Sukke: Tack för att du delar med dig. Antar att man kan dra på ganska bra med det kitet innan originalenheten storknar? Du ser ingen anledning att koppla in slutsteg? |
|
| Skulle säga att om ni har enklaste ljudpaketet original så är ett steg i princip ett måste, kommer låta så mycket bättre. Signal tar du från anslutningarna vid basarna under stolarna så du måste inte dra kabel hela vägen fram. | |
|
Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kopplade in ett match steg samt nya högtalare i min e61.. Länk Det var varken svårt eller jobbigt o inge klipp o skarva heller ba plugga in.. Skillnaden blev som dag o natt..steget Ligger i de lilla facket ovanför handskfacket. Finns utag för ett monosteg också om man vill ha en baslåda i skuffen |
|
| Tjena tack för alla svar blir nog och beställa det du länkade sukke är det bara ta bort det gamla och in med det nya? | |
|
Kolla på denna videon så vet du exakt hur du ska göra. I början visar han exakt hur man byter framsystemet vilket är exakt samma procedur som för kitet i Sukkes länk, sen går de över på hur man kopplar in sig på framsystemet och installerar slutsteg i bagaget. Glöm inte att koppla bort minus-polen på batteriet först bara! |
|
| Okej tack så mycket! | |
|
Ja högtalarna passar direkt, har för mig att jag fick byta ut anslutningskontakterna till högtalarna. |
|
|
johan730ld: Hur kopplade du in det steget? Kom det med komplett kablage att koppla in sig på kabelstammen bakom huvudenheten? Det var ju ett mycket intressant alternativ även om prislappen var lite hög (sett till totalsumman då). |
|
| Kabel följer med.. Kopplas bakom cd spelare o in i steget.. Jätteenkelt.. | |
|
johan730ld: Verkligen häftigt! Har aldrig varken hört eller sett något liknande förut så stort tack för tipset. Märkte du stor skillnad? Menar om du provade de nya högtalarna innan du kopplade in steget? Stor skillnad framför allt på basen under stolarna? Jag kopplade in mitt Gladen kit i helgen och blev nöjd med uppgraderingen av det betydligt klarare ljudet, dock märker man ju givetvis att huvudenheten har det lite tufft att driva det. |
|
| Böt ut högtalarna lite i etapper istället för att göra allt på en gång.. Tanken var att byta ut högtalarna o jämföra.. Sen i med steget o jämföra men som sagt så blev de inte tyvärr.. Böt på föraradörren o under båda sätena o redan där vart de klart mycke bättre än innan.. Det finns 16 olika ljudinställningar på steget man kan växla mellan o jag har inte gett alla en chans än men ska göra det vid tillfälle | |
|
johan730ld: Intressant :) Så du har alltså satt den innanför handskfacket där man normalt har cd-växlaren (jag har ingen)? Ingen risk att det blir för varmt alltså? Uppskattar verkligen din information om detta då det gör en uppgradering så mycket enklare än att riva ner halva bilen för att koppla in annat slutsteg. |
|
| I den lilla luckan i handskfacket.. De var tomt där i min bil.. Visst blir steget varmt men inte så jag har märkt att det skulle påverka på något sätt.. Skitsmidigt o dra kabeln dit är det iallafall.. | |
| Stort tack för alla dina svar! Schysst! | |
|
Hej, Nu har jag äntligen kopplat in match steget. Det var verkligen plug-and-play men lite bökigt var det allt. Att montera bort alla saker i mitten så man kommer åt går snabbt men det jag hade mest problem med var att få plats med den extra kontakten (på nya kabelstammen man får till) bakom cd-spelaren så det gick att trycka in den hela vägen efter allt var inkopplat. Enda sättet för mig var att trycka in den ner till vänster annars tar den emot bakom cd-spelaren och man får inte in den hela vägen. Sen visade det sig vara helt omöjligt att dra kabeln bort till handsfacket utan att montera bort handskfacket. Väl borta var det ganska lätt att komma åt bakom handsfacket till vänster och där dra kabeln runt, runt säkringarna och ut bakom där mot cd-växlaren ska sitta (jag har ingen heller). Gott om plats där sen att ha steget liggandes. Jag har gjort min uppgradering i etapper och detta är mina intryck. -Först monterade jag Gladens 3-vägs kit med diskanter och 8" basar under stolarna. Ljudmässigt blev detta stor skillnad och ljudet kom fram fint men man märker fort när man vill höja ljudet att det saknas kraft då de spelar igenom. Lite mer bas på djupet fick jag jämfört med original men störst skillnad var nog diskanten som kom fram på ett helt annat sätt. Men går inte att spela riktigt så högt som jag ville. -Nu kompletterat med slutsteg. Jäklar vad man kan dra på nu! Visst finns det en övre gräns men den ligger högt. Nu spelar verkligen 8" under stolarna på bra och man kan nästan tro att man har en baslåda. Även mellanregistren spelar på rejält mycket mer och allt är kontrollerat så det märks att det finns mycket mer effekt. Kontrollen är utan tvekan skillnaden här. Infected Mushroom skäms inte för sig längre :) Det finns 16 förinställda DSP lägen och det framgår inte riktigt men alla dessa är förinställda för respektive modell så nr 8 och 9 är just för E60 och jag tyckte det märktes! Mycket mycket nöjd med slutsteget även om det var lite sura pengar att lägga ut. Störst tack till Johan730ld som tipsade om steget! |
|
| Fick du ta bort hela handskfacket? Jag tror jag körde ner den i nå hål bakom.. Kul att du e nöjd.. Kör oxo på nr 9 avnån anledning.. O 13 ibland.. | |
| Ja det fick bli att lossa handskfacket helt för jag lyckades inte peta igenom kabeln hela vägen bort där bakom handskfacket där CD-växlaren brukar sitta. Väldigt trångt och kontakten som ska in i slutsteget fastnade överallt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.