AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.779

M50B25iv turbo etanol, behöver lite hjälp/tips

tjena, tänkte göra första turbo bygget till sommarn, tänkte kö på en M50B25iv på etanol, behöver lite tips/Hjälp :)

Kommer använda Cooperrings och Arp topplocksbultar, sedan en hx35 turbo dock vet jag inte om jag ska kö 12 eller 14 cm2 hus ? Gärna lite tips på de, vad som kommer hålla längst och vilken ger bäst gasrespons :P

Satsar på 400-450 motor-hästar så hållbart och billigt som möjligt eftersom de är första bygget, tänkte mig 40-50k +/- billigare om det går smile Tänkte köpa mycket begagnat, så som turbo-grenrör och tryck-rör o.s.v. se ge tips på vad jag bör köra för bränsle pump, spridare, Ecu och allt annat man behöver :D

EDIT: tänkte mappa hos ppf eller maxxtuning så vad är det för sensorer jag behöver för att få så bra mappning som möjligt, avgassensor ? Länka gärna vilka som passar bäst på m50b25iv tongue

Ty för hjälpen i förhand. MVH smile
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett mindre avgashus ger snabbare spool. Ett för litet ger högt mottryck (dåligt).
En lastbilsturbo från tidig stenålder kommer dock aldrig att spoola bra på en liten bensinmotor. Men du hittar fina moderna agg för bara några lusentappar mer. BW SX200E serien tex. Det ryms i din budget med lite flyt i övrigt, tror jag. Beg agg av den sorten (sk "race-agg") är sällsynta, men ibland dyker de upp.

Det är en rimlig budget och ganska lågt effektmål. Den enskilt viktigaste komponenten är motorstyrningen. Vilken du ska köpa beror mest på vilken du kan få bäst support på. I princip alla sprut klarar det du behöver. Ett mycket prisvärt om än något daterat sprut är VEMS. Ett modernare och bara lite dyrare är EMU. För att nämna två billiga sprut som klarar allt du behöver.
Spridare behöver du minst 1,3cc per hk på E85 och 6 cyl. Så 650cc eller större (för framtida behov). Med moderna spridare och sprut finns det inga direkta nackdelar att köra (för)stora spridare.
Du behöver en riktig koppling och ett enkelmasse svänghjul. M20 svänghjul passar, men då måste du även ha M20 startmotor då startkransen har lite annorlunda delning än M50. Den sk "lilla" starten då den äldre M20 startmotorn är större och får inte plats. Beroende på vilken växellåda du ska använda kan starten tjuta lite otrevligt. Det beror på att den sitter för tight mot kransen. Lösningen är enkel, fila lite i fästhålen så den kommer ut 1mm eller så. Trial and error gäller.

Du måste ha givare för bredbandsLambda, vattentemp, insugstemp och insugstryck (MAP). Alla dem skickar du in i sprutet. Make it fit, allt är special. Men inte svårt.
Sen är det ju fint att ha avgastemp, avgasmottryck, flexifuelsensor, soppatryck, soppatemp, oljetryck, oljetemp, mm, etc, osv. =) De kan du med fördel också skicka in i sprutet.

Ett bra tips att få det att hålla så länge som möjligt är att ge fan i att åka runt på varvstoppen hela tiden. Det tar sjukt hårt på motorn. Inte ovanligt att krysskilen som håller fast huben på vevaxeln går sönder och då åker tändningen åt h-e och då är ett generalras att vänta inom sekunder. Händer även att gummit i huben ger sej, med samma resultat.
Samma sak med launch/respons. Använd bara när du ska köra race från stillastående. INTE på Ikea-parkeringen för att Glenne och Smurfen tycker det är asballt... Kostar mer än det smakar!

Lycka till med bygget!
Kom dock ihåg att laddtryck är både mer beroendeframkallande och dyrare än kokain!
Men myyycket roligare (tror jag). =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.