AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.630

F31 gnirkande ljud inredning

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Snart går garantin ut för bilen så får passa på att fixa sånt som man inte kan leva med ;)

För ett tag sen uppkom ett ljud från inredningen, låter som att det kommer från instrumentpanelen, passagerarsidan uppe vid vindrutan.

Problemet är att det inte alltid låter när man är ute och kör men när det väl låter så är det vid körning på ojämnheter och/eller svänger.

Har läst att gummilisten i dörrarna kan låte på f30/f31 men låter inte som det kommer därifrån och har inte smörjt listerna med silicon som de trådarna verkar handla om. Dock är rutan bytt för ett par månader sen, kan detta vara en uppkomst till oljudet?

Vet inte om ljudet kan vara temperaturberoende då det varit borta ett tag men idag lät det över minsta ojämnhet eller när jag svängde.

Mottar gärna alla tips på vad det kan vara då det är svårt att lämna in på felsökning om ljudet inte är konstant, risken är stor att det inte uppkommer när man väl har den på verkstad :(
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Skulle gissa på vindrutan. Inte helt ovanligt att sådana ljud du beskriver uppkommer efter ett byte där utföraren inte lyckats helt.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Tror att jag har lyckats isolera ljudet till att det uppkommer när jag kör varmluft i defrosterläge, då kommer ett knakande ljud i framkant instrumentpanel.
Någon som råkat ut för detta?
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Misstänker samma på min F31-2014. Det knakar till några gånger men sen är det tyst. Det verkar komma från vindrutan eller instrumentbrädan.

Men det värsta gnirket kommer från fönsterlisterna när man kör över ojämnheter men det har jag botat med hjälp av BMW carbaflo eller vad den heter, svindyrt glidmedel.
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Obs vindrutan är aldrig bytt vad jag vet och bilen är köpt ny av mig.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej, tack för infon

Det ljudet jag pratar om kommer och går men när det väl är så låter det nästan över alla ojämheter, gupp och när man svänger men sen kan ljudet vara borta i dagar för att sen komma tillbaka. Tror inte att det är mina dörrlister, låter mer från instrumentpanelsområdet. Hur som galet svårt att felsöka
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hade exakt samma i min F30. Kom aldrig fram till vad det var. Ljudet uppstod efter kärran varit på service...
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Tråkigt :( hade dom inne den för felsökning? Sa dom att man fick leva med detta eller vad hände?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Dom slog ju ifrån sig att dom hade gjort nåt såklart... Kände inte igen ljudet, aldrig vart med om osv... Det var mot slutet av leasingperioden så jag bytte bil istället...
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Aha, så kan man också göra :)

Problemet är att det kommer och går och har inte lyckats att framkalla det upprepade gånger så jag får väl se hur det blir... höja på stereon när det låter!

Tack för återkopplingen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.