|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var och kollade på en bmw 520d f11 idag, årsmodell 11 uttagen 12. Riktig fin bil! Men jag reagerade på att motorn stod och skakade och vibrerade rejält på tomgång, kändes även vibrationer i bilen när man satt i på tomgång men kände dock ingenting när jag körde. Bilen har gått ca 12500 mil. Är detta något som är fel på bilen eller är dem/ska vara sådana med tanke på att de är en diesel? Är van vid 545ans mjuka gång. Har läst endel att de är problem med kamkedjorna i dessa motorer eller har bmw rättat till detta? Tacksam för svar och tips | |
|
Har för mig att motorn som heter N47 har problem med kedjan. Har ingen 520 men tycker inte den borde vibrera särskilt mkt efter själva starten. |
|
|
Köp 535i istället. Den motorn heter n55b30. Mycket trevligare drag. |
|
|
N47:an skakar duktigt!! Lite vibrationer känner man av i kupén. Växelspaken på manuella lådan lever ju ett helt eget liv på tomgång :-)). Det e problem med kedjorna hela vägen upp till 2011. Däremot så är det 07 upp till 09 som drabbats hårdast. Kedjor som kuggat över,gått av med motorras som följd. Finns hur mycket som helst att läsa om detta och även titta på youtube. -09 o uppåt har varit mer skonade som sagt. Sannolikheten att man drabbas är ju inte vansinnig .Men det räcker med att det är ganska många som drabbats och att BMW internt erkänt att det är ett problem för att man ska vara lite vaksam iaf. Jag har missljud från min undre kedja. Men jag har en bil byggd 2008/09. Känns lite som en tickande bomb. Men har ingen lust o punga upp dryga 30k på en bil som e värd 85k :-). BMW vill ju inte vara behjälpliga med problemet heller. Blev ett långt inlägg :-) sorry! Men sammanfattningsvis det rullar ju fruktansvärt många N47 i världen. Så att du skulle drabbas är ju oerhört liten speciellt med årsmodellsom har mindre problem. Men lyssna gärna lite extra när du kollar på just denna motor efter släpande kedjeljud. Du har ju 525d N57 tillverkades fram till 2011/02 tror jag. Sedan 530d mummmma :-) Lycka till! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.