AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
46.910

Sjunkande nivåreglering 520d F11

Sida 3 av 3
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Jävligt gammal tråd men hade också problem för några dagar sen med nivåregleringen men jag beställde nytt filter och insugslang (ett packet) till kompressorn och nu är den som ny igen. Kostade 500 spänn och tog en dag från Tyskland att få hem. Det är ett hett tips för att lösa problemet. Tog ca 1-2h att byta själv!
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Obs jag bytte på en E61 men det e säkert same same på f11
Halloj,

Halkade som många andra in här när min 520 F11 (2014) har börjat sjunka på båda sidor så den ser sådär rallysänkt ut :).

Frågan är vart man ska börja, en del har fått sina luftbälgar utbytta på goodwill, en del har bytt nått filter (vad det nu är). Ska man chansa att det är luftbälgarna och slänga ut 2100:- styck eller vad göra ?

Efter att man startat bilen så höjs det upp till rätt nivå igen, så det låter ju onekligen som luftbälgarna men båda 2 samtidigt låter ju lite märkligt.
ss
9
sssgsr
320d touring -09
Bägge kan sjunka ihop fastän ena är paj, eller jag tror ena var paj på min för jag hitta bara en bälg som läckte. Hittade läckan men man måste va snabb. Låt den pumpa upp och direkt under och spraya tvållösning på bälgarna och kolla. Väntar man är risken det pyser för lite. Köpte Arnotts som kändes rejäla och nästan armerade. Tyckte bilen blev hårdare i fjädringen. Nästa gång skulle jag köpa annat märke, Dunlop såg bra ut.
Ka
13
Kaklasse
Bmw 520D Touring 2016
Hej hej, väcker lite liv i en gammal tråd för att se om man kan få lite tips! Har en Bmw 520d touring 2016 (f11) fick för ett tag sedan ett meddelande om
Begränsad chassifunktion men the fortsatt färd är möjlig. Innan har den stundtals sjunkit ner bak när den stått stilla, och sen har man hört kompressorn jobba och den har höjt upp sej sakta men säkert. Nu sen ett par dagar tillbaka låter inte kompressorn och den står i botten bak. Frågan är om de är bälgarna eller kompressorn eller nått annat. Bilen har gått strax över 20 000 mil. Just nu är den Extremt skumpig och stum att köra (skulle haft den till fjällenresa om 1,5 vecka.) mkt tacksam för svar. /Christian
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Det som troligtvis har hänt är att kompressorn skurit. Den gör det efter ett tag om bälgarna läcker eftersom kompressorn fylls med vatten av all fukt luften den hela tiden fyller på med innehåller.

För att undvika detta så byt bälgar om dom inte håller tätt.

Mvh
Sebastian
Ka
13
Kaklasse
Bmw 520D Touring 2016
Åker man på att byta både kompressor och bälgar nudå? Eller ska man chansa på nått av dem? Bälgarna borde ju vara otäta om den har sjunkit innan? Hmm, kan de va en säkring som gått till kompressorn? Vet du nån vettig sida att handla detta för ok peng? Med vänlig hälsning, /Christian
Fl
25
Flurre
F11 530xd - 12
Hade samma bekymmer på min F11 där jag fick den gula varningen "Begränsad chassifunktion" trots att jag bytt båda bälgarna ungefär 6månader innan detta meddelandet dök upp. Kompressorn jobbade inte alls och bilen var i botten. Visade sig att det kommit in vatten i baljan där batteriet sitter i bagaget, och ihop med batteriet finns en massa olika styrboxar bland annat för parkeringsbroms, styrservo (som också betedde sig illa ett par dagar efter kompressorn lagt av och kastade massa varningar i ansiktet till och från) och ett relä för kompressorn. Vattnet hade dödat relät som gick till kompressorn helt. Nytt relä för ca 150:- och kompressorn vaknade till liv igen. Artikelnummer till relät är 61368373700

Så kolla så du inte råkat ut för samma fel. I mitt fall var det tätningen runt baklyktan i luckan som inte höll tätt längre. Kunde suga upp nästan 5 liter vatten ur baljan där batteriet sitter!

Mvh Marcus
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Får kompressorn kräm... ?
Kollat säkring 182 ? (tror jag...?) 40A.
Min säkring går lite då och då, speciellt om det är minusgrader, så kompresssor jobb väntas till våren..

MK
Ekerö

Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Har ni kollat era kablar till luftkompressorn??? Dom brukar gå sönder så då funkar den bara ibland och ibland inte tills den inte funkar alls men då kan det alltså vara så enkelt som byta kablar, kostnad av typ 50kr istället för byta hela kompressorn i onödan som jag gjorde. Bytte luftbälgar och kompressor sen funka det ändå inte och då hittade jag skada på jordkabeln bytte sen funka allt. Mvh.
Ka
13
Kaklasse
Bmw 520D Touring 2016
Liten uppdatering, en säkring hade bränt. Bytte denna och kompressorn kickade igång igen. Den pumpade upp bakänden till rätt höjd. Men när bilen har stått en stund avstängd så sjunker den i höjd igen. Kan man rätt och slätt säga att det inte är kompressorn utan en eller båda bälgarna?
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Om båda sidorna sjunker ner så är det osannolikt bälgarna. En sida så troligtvis bälgen.

På kompressorn finns en ventil som kan gå sönder och då läcker luften ut igen rätt omgående. Hur lång tid tar det?

Du kanske kan höra ett pysande ljud från kompressorn när du stänger av bilen.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
@kaklasse När den är upp-pumpad... hör man att det pyser ut luft.. ?
Kan du höra om det kommer från någon bälg ..?
Stannar kompressorn när bakänden nått rätt nivå ?

Som jag ser det kan det vara 4 fel...
1. Bälgarna
2. Slangar till bälgarna
3. Ventilpaketet på kompressorn
4. Kompressorn (men det gick ju.... lät den OK ..?)

Jag hade/har ett liknande fel, och jag började med det lättaste/billigaste.Köpte nya bälgar på Amazon (eller var det Ebay). Bytte bägge på under 2 timmer. Sedan har min funkat. Kompressorn låter dock illa så säkringen går ibland..

Lycka till !

//MKN Ekerö

ss
9
sssgsr
320d touring -09
Det kan definitivt vara läck på en eller båda bälgarna när hela bilen sjunker bak. Gissar att slangarna går ihop nånstans. Spraya på med såpa blanding och kryp under så fort du kan. Lättast se när trycket är som högst.
Ka
13
Kaklasse
Bmw 520D Touring 2016
Hej! Har kollat lite nu sen jag bytte säkring. Man hör inget pysljud (från bälgarna.) om man sätter örat nere vid fälgen. Kompressorn pumpar upp tryck till rätt nivå när man startar bilen (kompressorn låter bra utan missljud.) Slår från när den nått rätt höjd. Det som jag tycker är gansk skumt är ty igår parkerade jag bilen hemma vid 19:00. När jag satte mig i bilen idag på morgonen vid 07:30 så va den i rätt höjd bak. Åkte till jobbet vilket är typ 2 mil. Kollade ut vid 13:00 och då va bilen låg baktill igen. Hur fasen kan de vara möjligt? Tror ni att de är bälgarna? Om man ska köpa bälgar, vilka bör man köpa och varifrån köper man dem lämpligast? Kan man byta dem utan att ha tillgång till dator och gå in i programvara och släppa tryck etc?
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Hej kaklasse...
Då är det bälgarna, hade samma symtom själv.

Jag bytte utan dator.
1. Hissa upp bilen på pallbockar.
2. Ta av hjulen.
3. Ryck ut säkring 182 (viktigt!!)
4. Ta vass kniv och punktera bälgarna.
5. Byt bälgarna, var noga med alla klämringar/tätningar !!
6. Släpp ner bakvagnen försiktigt (med domkraften), så hjulen nästan når backen.
7. I med säkring 182.
8. Starta bilen (friläge !!!) å stå oss mys medan bakvagnen sakta höjer sig.... och förhoppningsvis stannar på rätt höjd.. å häpp så kan du ta bort domkraften

Så här gjorde jag i alla fall.
Nya bälgar hittade jag på Amazon tror jag, för runt 400-500 kr/st.

MKN Ekerö

Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Kan bara instämma enligt ovan. Bytte båda mina bälgar på uppfarten i -8 grader. Ändå tog det bara en dryg timme för båda sidor. Jag använde en borrmaskin för att punktera båda de gamla bälgarna. Var bara noga med att de sitter i sitt rätta läge när du är klar och sänker ner bilen.

Köpte båda mina från Autodoc för 4200kr (Arnott).
Hej väcker denna tråd till liv igen.

Märkte igår morse att bilen var låg bak. Startar då bilen och hör att kompressorn går igång men bilen höjs inte något och till slut slår kompressorn ifrån som den ska göra. Kör in bilen i garaget låter den stå ett tag så kompressorn får kyla ner sig lite och prövar igen, samma sak inget händer men hör att kompressorn jobbar. Sen samma procedur nästa start tar jag och lyfter bakänden på bilen och då fylls bälgarna med luft och bilen är i normal höjd. Idag på eftermiddagen tar jag bilen till jobbet fungerar som den ska. Nu när jag kommer ut är bilen låg i bakänden igen och kompressorn orkar trycka ut luft i bälgarna.
Hör inte att de läcker luft någonstans, men ska hissa upp och köra läckspray på slangarna under helgen.

Kan de va att kompressorn som börjar ge med sig?

Bälgarna byte jag i somras

Med vänlig hälsning, psyv

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
@psyv
Är bälgarna bytta och det funkat skapligt efter det så är det bara kompressorn kvar...
Jag hade liknande fel...
Tog ner kompressorn och rev isär, bytte allt som finns att byta......
På kompressorn sitter bl.a. en backventil och ett ventilpaket för att fördela luft till hö/vä bälg. Bägge dessa var sopslut på min (fastrostade).
Finns bra video på YT hur man gör.

Lycka till !

//MK Ekerö

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.