AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
46.917

Sjunkande nivåreglering 520d F11

Sida 2 av 3
Be
2
Bero
BMW 520d Touring -11
Länk till hur man byter luftbälg
Länk
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

jepp så lätt är det

sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Ska byta kompressorn nästa vecka, om det inte hjälper blir det nog "Kalle anka" bälgar.
Ska byta bilen och vill ändå att den ska fungera men vill inte lägga över 10000kr på den.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

men kompressorn brukar det sällan vara

sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Min sjunker inte om den står länge men när jag lastar tungt så slutar inte kompressorn att gå förrän efter rätt lång stund och då kommer larmet i display.
Tror det kan vara packningar o kolvringarna i kompressorn som släpper igenom luft?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kompressorn är väl bra mycket dyrare än bälgarna? ( allra helst om du väljer "Kalle Anka" modell)
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hur kan man enklast kolla om nåt annat än kompressorn är kass utan manometrar m.m? Då nu bilen aldrig sjunkit eller står snett.
Ny original kompressor AMK kostar 2500kr ink frakt från DE.
Hej! Tänkte återkoppla nu hur det gått med min nivåreglering.
Bilen har varit på verkstad 3 gånger för problem med nivåregleringen.
Jag lämnade in bilen på BMW verkstad så de fick kolla på den. Symtomet var att den sjönk bägge sidor. Första gången sa man att inget fel hittades men batteriet var så dåligt så man trodde det tappade spänning, så det bytte man. Jag gick bara runt verkstaden för stt upptäcka att den redan sjunkt ihop igen utanför för bilverkstaden!!
Fick köra hem med trasig bil igen.
Nästa gång bytte man kompressor och hö bälg. 2 dagar senare stod den med slagsida istället. Då var det bara vä bälg kvar att byta. Så nu är bilen ok.
Som mi förstår så var inte detta billigt och Jag vill ge en eloget till bilfirman som tog alla mina kstnader för detta, Stort tack till ATTEVIKS I NÄSSJÖ!!!

id
7
idsit
525 Xdrive 2013
Låter som att kompressorbyte var helt onödigt. Troligtvis bägge bälgarna som läckte. Men när du slapp betala så var det ju fint få den bytt med.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

min ena sida sjönk med ner några ggr, men helt plötsligt har den slutat med det ??

id
7
idsit
525 Xdrive 2013
Du har säkert ett litet läckage på bälgen då. Min började med att den sjönk ner ibland. Sen blev det oftare och oftare. I slutet innan jag bytte sjönk den ner efter några minuter.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Kan bara hålla med föregående inlägg, det slutar med bälgbyte...
När min sjönk ned vänster ibland så tänkte jag, tvärt mot rekommendationerna att det knappast kunde vara hål i bälgen "ibland"...
Ventilblocket som styr luftflödet inköptes för 1000 kr, men... same same...
Nya Arnott beställdes från Ebay, levererades på 2 dagar och byttes på någon timme.
Nu
22
Nuubish
Bmw 220 xd active tourer (2018)
Hej

Nu har jag också blivit ägare till en 520d 2011 (f11) och bilen har rullat ca 10 900 mil. Den säckar ihop ganska mycket över natten och jag undrar om det kan vara luftbälgarna? Om jag fotar den till er när bilen är nere, kan ni då se direkt om det är det som är felet?

BMW har skickat ut ett papper om att bilen ska lämnas in på kontroll gällande kardanaxelns knutskiva. Kan jag be BMW kolla luftbälgarna i samma veva eller kommer dom ta betalt för det? Jag fick en blocketförsäkring när jag köpte bilen, står dom för luftbälgarna om de behöver bytas?

id
7
idsit
525 Xdrive 2013
Stor chans det r bälgarna. Borde väl försäkringen från blocket stå för. Kan va läge kolla med dom innan du lämnar in bilen. Närmare 7000kr kostar ett bilbyte om du väljer rulla in på BMW. Jag fick min butt på lite goodwill när den rullat runt 8k.
Nu
22
Nuubish
Hej igen

Jag tänkte bara uppdatera er lite. Jag lämnade in bilen nyss på BMW och imorgon bitti så ska de undersöka kardanaxels knutskiva och se om den behöver bytas.

Jag berättade om att bilen sjunker på vänster sida och beställde en felsökning som de ska göra imorgon i samband med den andra åtgärden. Enligt han jag pratade med så kunde det även vara någon slang som läckte och det behövde inte nödvändigtvis vara luftbälgen. Bilen sjunker lite sporadiskt och det är alltid på vänster sida. Ibland sjunker den till nästa dag och ibland tar det 2-3 dagar innan det händer. Jag uppdaterar er på nytt efter att jag fått besked av BMW om vad som är felet. Har alla haft fel på luftbälgen när bilen har sjunkit eller har det hänt att det varit något annat som läcker, typ nån slang?
Nu
22
Nuubish
Hej igen

Det var vänster luftbälg som läckte. Jävligt trist men men...
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Vad blev notan för bälgbytet på BMW?

id
7
idsit
525 Xdrive 2013
Bytte på en sida vid 8000 mil, börjat sjunka ihop på den andra sidan. 11000 mil nu. Nån som vet om det får att sätta en piratbälg på en sida och behålla en original ?
Nu
22
Nuubish
Chipp saphire:

Paulssons bil i Helsingborg ville ha 5500kr totalt. Jag har hittat för 3700 på mekonomen i Varberg. Då får man ändå 3 års garanti på reservdel och arbete vilket är okej för mig. Enligt en snubbe där så hade en kompis en likadan bil och hade behövt byta bälg två gånger på höger sida men ingne gång på vänster. Hans kompis bil hade rullat 15 tusen mil sa han. Det var tydligen väldigt olika kvalité på orginalbälgarna enligt honom i alla fall...

Även min knutskiva på kardanaxeln behövde bytas men det står BMW för. Har bokat tid till 15 juni för dom hade inte delen inne. Undrar vad som kan hända ifall den går sönder. Hoppas jag aldeig behöver få reda på det genom egna erfarenheter, haha.
id
7
idsit
525 Xdrive 2013
Bestäl en Arnott luftbälg, 2500kr, lokala byaverkstan vill ha ca en 800lapp, för bytet, återkommer med resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.