|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hämtade min 520d F11 igår. Dock såg jag när jag hämtade den att den "säckat ihop" bak. Sedan när man startat bilen så reste den sig igen. Och idag efter jobbet hade den sjunkt igen. Och det verkar som om den sjunker på bägge sidor lika mycket. Får väl lämna in den hos bilhanladren nästa vecka! Hoppas de går med på att fixa det, har ju bara trafiksäkerhetsgaranti. Jag har ingen lust att bråka om detta. Detta är ju ett fel man ej kan se när man tittar på bilen när man kollar på den. Tips och råd tas gärna emot om vilka rättigheter man har. Firman är ju stor "ATTEVIKS" så man hoppas ju dom står för detta. Såhär blir det när man har dåliga erfarenheter av bilhandlare som är skojare, typ runt hörnet garanti.... | |
| Garanterat en eller båda luftbälg. Väldigt vanligt på F11. | |
|
Behöver inte vara bälgarna dock (vilket dock är det billigaste felet). Finns några slags backventiler som kan gå sönder också. Eller kompressorn (dyrast). ------- //Lövet |
|
| Ja. två luftbälgar med arbete lär väl kosta minst 10000kr och är det kompresson så lär väl det vara nästan samma pengar! Därför måste ju firman ta kosten. | |
|
Har för mig att bälgarna inte är så svåra att byta själv. Om jag inte missminner kan man hitta ett par bälgar för runt 4-5000? |
|
|
Själva bälgarna är inte så dyra. Kolla eBay.de. ------- //Lövet |
|
|
Bägge mina luftbälgar gick samtidigt nyss. Köpte 2st på ebay från england för 1200:- kinatillverkade. Det var lätt att byta själv, gummit var slitet runt om i vecken på bälgarna där det läckt ut luft. Bilen är en -12 med endast 4700 mil, segt att det inte håller längre. |
|
|
Jazzselect. Har du tipps på vilka bälgar du köpte? Hur gjorde du bytet? Måste man demontera mycket? Hade du hissat upp bilen baktil så hjulaxeln "hängde" ner? |
|
|
Tror det var dessa jag köpte men maila dom så du får rätt modell: Länk Dessa lär inte vara sämre än original, men bästa bälgar är nog Arnotts bälgar som du oxå kan köpa billigare på ebay än i sverige. Finns nån tråd här på forumet samt på arnotts hemsida en guide för hur man byter. Man måste tömma bälgen på luft för att få loss den, detta görs genom att lossa slangen på kompressorn för respektive bälg. Jag borrade dock hål i mina istället för jag orkade helt enkelt inte komma åt kompressorn😀 |
|
|
Vad då hämtade ? Har du köpt en begagnad bil som du hämtade? I så fall har du 3 månader MRF garanti Åk till firman och påpeka felet, dom skall/kommer fixa det. Köpte en begagnad Opel Astra för nått år sedan. Fick nya bromsar, fixad elhandbroms. och en ny växellåda skulle dom fixa, men den gick på bilens nybilsgaranti, så det slapp dom, men vi hade gjort upp att jag skulle ta det på motorförsäkringen så skulle dom pröjsa självrisken. Oavsett så är oftast seriösa handlare bra. Och dom betalar säkert en hel del för MRF garantin. Och en F11 säckar inte i hop om inte det är något fel på luftbälgarna bak. |
|
|
Såg nu att du skrev att du bara hade trafiksäkerhetsgarantin Dvs bilen har gått mer än 10000 mil. Då beror det väl mer på deras goda vilja då bälgarna bak är en slitdel som måste bytas mer än ofta. |
|
|
Ja bara trafiksäkerhetsgaranti. När jag provade bilen så var den ok, ej ihopsjunken. När jag några dagar senare hämtade bilen, så såg jag att den var ihopsjunken och påtalade det för säljaren. Jag anser ju att det skulle i princip vara omöjligt för mig att upptäcka detta. Bilen har ju gått igenom deras kontroll utan att upptäcka det. Det tar väl ca 15 Tim innan den sjunker och pyser inget, så det är inget stort läckage... ännu. Kan bara säga att jag inte kommer ta kostnaden för att fixa felet. Då får de bilen tillbaka. |
|
| Min hade läckage på en bälg, tog oftast några timmar innan dem sjönk ihop. | |
| Den ska lämnas in på måndag för felsökning. Så jag återkommer med hur det gått. | |
|
Hej! Jag är ny på forumet och har samma problem som fredrikakesson. När bilen har stått ett tag då säckar den ihop lika mycket på båda sidor Sedan när man startat bilen så reste den sig igen. Min fråga är: Finns det något sett att kontrollera om det är kompressorn eller bälgarna som har pajat? |
|
| Skulle det vara kompressorn så skulle inte fjädringen åka upp igen. Man brukar även höra den gå igång, surrar endel. Troligtvis en bälg som läcker. Beroende på hur gammal bil du har kan du få lite goodwill. Fick betala 1800kr för ett byte fast bilen var 3 år gammal , så det kan vara värt att åka till BMW. Tror det skulle kosta runt 6000 per sida annars. | |
|
köpte mina Arnott på Meca byta själv tar ca 30 min |
|
| Aeter And: Var det svårt att få ut bälgarna? Demontera du fjädringen eller det går att lirka ut?? | |
|
nej är den helt sunkig, så är det ganska enkelt, jag var lite "nervös" innan jag skulle göra det första ggn, men blev förvånad över hur smidigt det gick. Men är där luft i den så borra hål så det sista luften går ur,då går det väldigt lätt. Fjädringen = luftbälgen |
|
|
Men köp inga Kalle Anka bälgar på nätet, du ska ha dom jag nämnde ovan, dom är bättre än OE |
|
| Och beställer du Arnott på ebay så sparar du ett par tkr till (2 st Arnott 3 800 inkl frakt) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.