AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.633

Hur justera handroms? E91 320d 2009

Hallå!

Bytte skivor&belägg (ink handbromsbackar med alla fjädrar och allt) runt om förra helgen, men fick inte till handbromsjusteringen riktigt..

Jag vred på kugghjulet till justeringen av backarna tills hjulen bromsade när jag snurrade på dom, sen släppte jag på den ca 2 hack, så det var ett pytte pytte pytte lite skrapande ljud kvar.

Nu har jag det där lilla skrapande ljudet kvar efter ca 50mil, och man kan fortfarande dra handbromsen i "botten" uppåt, utan att den tar speciellt bra, bilen rullar inte med bromsen åtdragen, men den tar inte så bra som innan jag bytte belägg, även om den tog långt upp då också. Om jag drar åt handbromsen ca 70% så händer inte ett skit, det är på dom sista 30%en som det lilla som väl händer händer...

Finns det något annat sätt att spänna bromsen? Jag har har spännt den som alla säger med kuggarna, men det räcker ju tydligen inte..

Tack! /Gustav
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det är ju två "fjädrande system" som ingår i handbromsens funktion som jag tänker. Det ena är själva handbromsen - den som bromsar nere vid hjulen. Den har du ju tydligen hanterat som man ska efter vad jag läser, d.v.s. spänt och fixat.

Sen den andra delen, det är ju kraften från din näve i själva spaken, den överföringen till själva handbromsen via handbromskablarna.

Är det möjligen så att du bör lossa på handbromsdamasken i kupén och kika om du kan spänna kablarna lite? Det gjorde underverk på min gamla 316 minns ja, när jag renoverade handbroms på den. (nya fjädrar, sprintar, sköldar, backar etc)

För i min bok har du ju gjort rätt - spänt själva handbromsen först.

/a
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Här finns en guide på hur man ska göra.
Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Tack som fan! Har suttit och googlat i massor, alla "how to" guider jag läst (Ink youtube) så har dom bara justerat på kugghjulen, men ska testa lossa på damasken och göra om justeringen till helgen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.