AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.334

KCR-box + Partikelfilter?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej!

Som alla vet finns det oerhört mycket negativt om KCR-boxar, men eftersom företaget finns kvar och säljer boxar hejvilt, måste det väl finnas de som det fungerar bra för också?

Så, har vi några dieselägare här med KCR-box och partikelfilter?
Har något strulat någon gång? Går de bra? Bra bränsleekonomi?

Har läst lite oroväckande om att de smetar igen partikelfilter tids nog (det är ju oundvikligt för stadskörda bilar).
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har ingen egen erfarenhet av KCR-box men antagligen lär filtret fyllas snabbare.

Jag hittade nån lapp i min nuvarande bil om KCR och misstänker att tidigare ägare kan haft en i bilen. Nu har jag en återkommande felkod ang. begränsad återstående livslängd på partikelfiltret. Huruvida det kan finnas ett samband skall jag låta vara osagt.

Slutligen ställer jag mig frågade till varför man ens vill ha KCR eller annan förvrängare när det finns mjukvarutrim som är både bättre och billigare.
Har inte trimmat min diesel än men är sugen på det och läser mycket om för och nackdelar med det ena eller det andra.

Ett avgastest utfört åt KCR: Länk

Partikelemissionerna ökade t.ex med 0,0001 g/km låter ju inte som att det skulle
fylla upp filtret (DPF) på en gång som många här på forumet påstår.
MEN varken jag eller 0,0001% av någon annan på detta forum har kunskapen att kunna avgöra det så man är rätt så trött på alla .vs diskussioner på alla forum trådar man läst igenom.

Max antal HK med mjukvarutrim = Bättre

Motorhaveri (även om det inte har med trimmet att göra) och du ringer ditt försäkringsbolag och åberopar maskinskada och någon upptäcker att den är trimmad = Sämre.
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det där testet säger ingenting. NEDC test är otroligt snäll körning, typ 0-50 på 22 sekunder. Det är vid fullgas som boxarna fullständigt vräker in diesel.

-------
//Lövet
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Hej!

Jag har också funderingar kring trim och och läst och tror att traditionella trim är bättre då de har totalkontroll men samtidigt har stora firmor som AC Schnitzer och Harte valt piggy box lösning och de borde väl ändå ha koll på saker skulle man vilja tro, eller?

Stora fördelen med piggy box är ju enkelheten och man kan återställa orignal när man vill osv.

Mvh!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.