AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.226

Vibrationer Motorvägsfart E39 540 - solskenshistoria

Jag hade nyligen en mycket irriterande vibration i min bil. Vibrationen uppkom bara kring 110 km/h. Bilen jag har är en BMW E39, och visst, lite får man skylla sig själv. Bilen är bakhjulsdriven så orsaken till denna kraftiga vibration kan vara, i princip, vad som helst. Kardanen, däck eller motor.

Bilen inspekterades noga på lyft samt provkördes av kunniga mekaniker. Första rådet jag fick var att byta fälgar. Andra däck/fälgar ordnades utan resultat. Efter det byttes även däck utan resultat, Obalans i kardanaxel/mittstödlager var diagnos nummer tre. Trött på dyra åtgärder insåg jag att detta måste kunna göras mer vetenskapligt och exakt.

En app ordnades. Jag startade "NVH Diagnostics", skrev in min bils utväxling, valde ”GPS” under settings, samt växel ”5”. Jag placerade iPhonen på instrumentbrädan och körde i 110 km/h. Mycket riktigt, appen indikerade ett ordentligt utslag.
Screenshot:
[img]Länk

Dagen därpå provade jag att mäta vibrationerna stillastående. Jag valde växel N i appen, och gasade upp till samma varvtal som gett utslag på motorvägen, 2700 rpm.
Screenshot:
[img]Länk

Även nu gav appen ordentligt utslag just där. Ett tryck på ”E1” och det första tänkbara felet var ”Worn engine mounts”.

Jag hade tidigare inspekterad alla motorfästen noggrant, utan resultat. Jag beslöt mig ändå för att följa rådet och började med att montera av de två bakre motorpaketsfästena.

Döm av min förvåning när ena fästet var halvvägs av(!!!). Hela motorpaketet har alltså suttit löst :-S

På med ett nytt fäste för 300:- och ut och köra! Bild på ersättaren:
[img]Länk

Vibrationerna i motorvägsfart är helt borta!!!

Tänkte bara dela med mig! :-)
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Wow, ball app, 250 kr (app store) för appen verkar ju billigt om den är så bra som du beskriver. Kul att du hittade felet.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Bilen inspekterades noga på lyft samt provkördes av kunniga mekaniker."
Prova annan verkstad nästa gång.
Ganska otroligt vad de kan! :) Läckert.

Grattis till lösningen och tack för din delning. Frågan är om jag skall investera direkt eller vänta tills ett problem dyker upp och jag har glömt att appen finns...

/Lennart
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Som lenwib skrev, kanske lika bra att köpa direkt även om jag inte har några vibrationer för tillfället :)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kul!

Det är ju precis så här man diagnosticerar vibrationer. Man mäter på strategiska platser, tittar på frekvensen och funderar på vilka komponeneter som rör sig i den frekvensen (eller multiplar av den) just då.

Att använda mobilens accelereometer är strålande ide! Måste prova själv. Tack för tipset.

När jag var på verkstaden för några år sedan för att "få bilen provkörd noga av kunniga mekaniker" fick jag väldigt konstiga blickar när jag visade utskrifterna från mina vibrationsmätningar!? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.