AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.539

Kallstart och Vattentemperatur 520D F10

Hur skadligt är det med "kallstart" med bilen?
Därför jag frågar är för att jag har inte så långt till arbetet men jag kommer ta bilen ändå.
Många kanske känner igen sig? Men iallafall så blir inte bilen tillräckligt varmkörd. Med andra ord oljetenperaturmätaren rör sig inte. (Ibland litegrann). Hur skadligt är detta?

Något jag har gjort för att "minimera" såkallade kallstart är att ha bilen inne i värmegaraget (ca 20 grader). Och att jag ibland kör en extra runda efter arbetet så bilen blir riktigt genomvarm.

Jag tycker det är riktigt dåligt att F10 inte är utrustade med en vattentemperatur mätare. Bara temperatur för oljan.

/daniel

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Det är inte bra! Dels så späds oljan ut av oförbrända bränslerester som inte förångas när oljan inte blir varm, dels så sätter partikelfiltret igen när det inte kan regenereras som det skall. Dieslar skall köras långt, annars bör man skaffa annan motor.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kör en sträcka på några mil i jämn fart runt 90-100kmh någon gång i veckan. Så får iaf dpf göra regenerering! Det tar lång tid för en diesel att bli genomvarm! Speciellt dessa små fyror verkar det som. Värmegarage e ju iaf ett stort plus. Själv har man bilen stående utomhus. Du kan i dom gömda menyerna se vatten tempen:Länk. Du får gärna rapportera tillbaka hur fort bilen kommer upp i dryga 87grader. Vad har du för årsmodell förresten?

E90/91 har varken olje eller vatten tempmätare :-(.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Slangvärmare skulle vara ett alternativ om du har tillgång till eluttag förstås
gaspo - Det visste jag inte man kunde göra.. Min 520D är av årsmodell 2012.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dann3:Då har du nått nytt o leka med. Återkom som sagt gärna med lite info om kylvätsketempen. Roligt o jämföra lite. Min tar ju en evighet att komma upp i arbetstemp från kallstart på morgonen. Ändå har man bytt termostat nyligt. ligger jag i jämn fart i drygt 90 knyck på plan väg så tar det Carola tid :-) o få upp den i arbetstemp. Detta från kallstart direkt ut på 90 väg. Däremot vid lite mer kuperad väg så går det lite fortare. Motorn får ju jobba lite. Sen snor ju kupevärmen Iofs mycket av värmen från kylvätskan. Men tycker ändå det bor en Carola under huven på min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.