AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
934

"Overdrive"- växellåda?

*Smooth*
Hejs

Har i mina efterforskningar kommit fram till att M3 E30 i Europa har en s.k. "close ratio"-låda med 1:1 på femte växeln.

I USA däremot så hade dessa bilar tydligen något som dom benämner som "overdrive"-lådan.

För mig är overdrive= en automatlådeliknande tjofräsgrej typ Volvos 4vxl med el. överväxel och inget som jag vill ha på en sportigare bil.

Frågan lyder, menar jänkarna trots att de alltid kallar den overdrive, en låda med högre utväxling på sin femte och normala mekaniska växel?

Eller har USA m3:orna 4vxl + el.överväxel?

Har försökt få rätsida på detta i timmar nu det vore kanon om någon kunde reda ut detta!
Grusse
Jag har läst lite om det där med overdrive på M3 E30:n, och jag tror och hoppas verkligen att dom menar en låda med högre utväxling på 5:an och normal mekanisk växel.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag var och kollade på och körde en usa-imorterad M3 E30 innan jag köpte min fd.
Den hade en vanlig 5-växlad låda med växellägena normala ställen, alltså inte den europeiska dogleglådan.
Troligen är det så att fyran där är direktväxlad 1:1 och att femman är som en sk överväxel.
*Smooth*
Tackar för det!

Det var då för väl att de har riktiga kuggar och inget annat...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ett vanligt missförstånd bland mindre kunniga personer är att "Overdrive" (så som på volvos bilar) är någon slags effekthöjande fenomen. Alltid lika kul när någon tror detta...hade det på min GAMMLA 244, (WOW, har du overdrive!!?? COOLT!?) ;-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Provisorisk bild på min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.