|
|
|
|---|---|
|
Hej! Polarn har köpt en 530 som immar igen och luktar konstigt. Vi har tagit ur kupefiltret men det fortsätter. Det har inte minskat glykol (än). Finns det någon dränering man kan kolla? Bilen har klimatanläggning. Den har även stått avställd i några år utomhus. | |
|
Jag skulle först och främst se till att bilen är tät i alla lister samt att den är helt torr. En felkälla brukar ju vara att det läcker mellan dörrarnas inredning och själva dörren. Kolla även så att dräneringarna vid A-stolparna inte är täta. Har för mig det kan läcka in vatten vid fläkten annars om det står vatten där. Jag antar den stått utomhus utan torrboll? Plocka ur allt som är löst i form av skräp, mattor etc och sätt in en kupévärmare i några timmar. Ha ett fönster lite på glänt så fukten kan ta sig ut. // Jonas |
|
|
Skulle oxå tippa på att bilen inte fått torka upp ordentligt på insidan. Normalt ska kliman forsla bort överflödig kondens och fukt från kupën men har du ex genomblöta mattor så får du försöka torka bilen i ett varmgarage. För att kliman ska transportera ut fukt så ska den vara påslagen. I min märks det en avsevärd skillnad på kondensen om jag kör med ac:n avstängd. Då börjar det imma på rutorna som ett brev på posten. |
|
|
Tack för svaren! Bilen har ju stått i typ 5 år. Ac:n är ju tom på gas. När det är så, får man räkna med imma hela tiden då? Ska köra i bars leaks imorgon i förebyggande syfte utifall vi har en liiiten läcka i värmepaketet. Ska även köpa en torrboll samt kolla dräneringar. |
|
Transocean |
Min 530iV8-93 kom utan AC från fabrik, inte hade jag problem med imma |
| Har du fukt i bilen så veva ned rutorna en så torkar det ut lättare, står du mer säkert tex i garage så äppnar minst en dm. | |
| Om den immar igen och luktar konstigt så misstänker jag trasigt värmepaket. | |
| Lyft på mattorna och känn om det är blött under. | |
| Har bilen taklucka? Kolla den avrinningen också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.