AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
913

Hjälp med handbromsen

BM
1
BMW 325ci E92
BMW 325ci E92
Tjena hade tänkt att sladda lite med min BMW men vill även kunna använda min handbroms den tar inte när jag kör så då undrar jag ifall någon av er kan hjälpa mig hur jag ska göra föra att jag ska kunna sladda med hjälp av handbromsen

MVH// Johan
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Att din handbroms ska fungera har ganska lite med ditt eventuella sladdande att göra, utan är desto mer viktigare för godkänd besiktning samt att säkert kunna parkera bilen där handbroms krävs. (parkeriung i backe, arbete på bilen där den ska lyftas etc)

Du får väl ta loss bakhjulen, lossa bakre bromsok och få loss skivan så du ser handbromsbackarna därinnanför och bedöma hur dessa ser ut avseende slitage samt inspektera den fjädermekanism som hanterar dessa i samband med att du drar i spaken. Eventuellt behöver du ju spänna handbromswiren. Du har inspektionshål för att kunna komma åt ställskruvarna med en mejsel och skruva några varv så att det börjar ta.

Ingen aning om vilken årsmodell du har men det bör se ut såhär ungefär. Länk
Del nummer 3 är spännskruv.

/Anders

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
HEj! En snabbjustering som kan funka: Kör sakta framåt samtidigt som du drar / pumpar försiktigt i handbromsspaken. Detta funkar nog endast för smärre justeringar men testa, annars får du göra som tidigare beskrivet. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.