|
|
|
|---|---|
|
Igår hämtade jag ut ett kit för oljebyte i automatlådan. 7 liter olja, filter, trågpackning samt alla skruvar, oljupluggar och magneter ingick. Allt landade på 2200kr vilket var billigare än jag räknat med. Så upp med bilen på lyften i OK:s gds-hall. Demonterade först hasplåten som gick under lådan och därefter så lossade jag pluggen och en mörkbrun, på gränsen till svart, olja började rinna ut. Skulle tro att det droppade olja tio minuter efter att jag lossat pluggen så jag förstod att det nog fanns en del kvar i tråget. Lossade samtliga skruvar till tråget utom två - en i bakkant och en längst fram. Då kunde jag få ut resten av oljan kontrollerat och utan spill genom att luta tråget framåt genom att lossa på den främre skruven. Till slut fanns bara nån deciliter kvar och med en blygsam balansakt så fick jag ner tråget och tömma resten ner i spillhinken. Filtret satt med två torxs och jag behövde bara lossa den främre skruven och lirka ut filtret och sakta dra det framåt. Nästa steg bestod i att rengöra tråget. Först lossade jag magneterna och kastade dom. Kollade igenom slammet ordentligt men hittade inga oroväckande metalldelar. När tråget var soperent så placerade jag ut de nya magneterna och med en ny packning åkte tråget på plats. Började med att placera två skruvar i trågets mitt för att fixera det och skruvade dit resten med endast handkraft. Därefter drog jag åt dom med början i mitten för att jobba mig ut mot fram och bakändan av tråget. Då återstod bara påfyllning av ny olja och jag använde mig av en sugpump från biltema. Inte nåt mästerbygge men den gjorde jobbet. Fick i ca 5.5 liter och drog fast en ny plugg och startade motorn. Började med D i ca 30 sekunder, därefter växlade jag till S och lät den gå i 30 sek. Samma sak med det manuella läget där den fick gå på steg två lika lång tid och slutligen så puttrade den på i R-läget. Lyfte upp bilen med motorn igång och fyllde på dryga litern. Hallhyran gick på 300 kr så totalt så gick det på 2500! Direkt efter bytet så kändes ingen större skillnad, den växlade lika mjukt och fint som innan. Idag märkte jag av skillnaden på ett mycket positivt sätt. När jag saktade ner i Umeå och skulle accelerera upp farten efter en rondell så har lådan blivit mycket rappare. Den växlar ner mycket snabbare och det är en helt annan respons i lådan nu. En dramatisk förbättring. När man sen läser att dagens växellådor inte behöver underhållas med oljebyte så blir man mörkrädd. Om en bil förväntas hålla i 50 000 mil och att en automatlåda inte ska servas under denna tid är riktig galenskap. I min bil gjordes ett enda byte av oljan och då hade bilen gått 9700 mil. Nu 16 000 mil senare fick den ny olja för andra gången och med tanke på resultatet så var det absolut nödvändigt. Till sommaren så ska jag byta en gång till. Bara för att få bort så mycket av den gamla oljan som det bara går. En sak är säker - den kommer inte må dåligt av det. | |
|
Intressant står själv i funderationerna på ett oljebyte ! En fråga här vad köpte du oljebytarkitet någonstans ? Vilken olja använde du ? |
|
|
Finns firmor som spolar lådor och då slipper man ju göra delbyte. Kostar ca 5000 kr inkl olja och filter. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Köpte kitet på Auto Ojanperä i luleå. Snubben där sa att tillverkaren av delarna kommer att sluta med kiten inom kort. Kan kanske vara värt att göra en beställning så att man har till ytterligare ett byte. Vad oljan hette minns jag inte men jag kan kolla. | |
|
Bra rapport! Dock får man rekommendera styckeindelning tills nästa gång så det blir lite lättare att läsa :-) Vart också sugen på ett oljebyte nu... Men det är ju känsliga delar ändå, skulle något gå fel så är det typ skrotning av bilen... Man har ju läst om folk som gjort oljebyte och sen har lådan blivit sämre |
|
|
Håller med om att texten blev lite rörig. Det verkar inte gå att editera inlägg efter att dom postats - annars hade jag fixat det. Angående lådhaverier så finns det två läger varav ett tror att ett oljebyte kan skada lådan medan det andra menar att ny olja aldrig kan göra mer skada än nytta. Tänker inte ge mig in i den diskussionen men om man är osäker på hur man ska gå tillväga så skulle jag avråda från att göra arbetet själv. Har man skruvat lite i sina dagar så är det inte rymdfysik det handlar om. Det som är mest kritiskt i processen är att få i rätt mängd olja i lådan och att titta efter större metallfragment i en gamla oljan. Om det ligger stora metallbitar i olja och filter så indikerar det en låda som inte är kurant. Då har man två val, antingen renovera lådan eller köpa en utbytes. Är det bara metalliskt slam kring magneterna så bara kör! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.