AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.466

Byte av bromsvätska 325i 2010

ev
129
evo
Bmw 325i -10
Måste man koppla upp bilen mot diagnosprogram för att byta bromsvätska själv?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nej! Bara köra på.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Läste nånstans att man måste öppna några ventiler, abs enhet? med datorns hjälp?
Hej,

Det är riktigt, att ABS-enheten i många fall måste manövreras med t ex INPA. Det finns en tråd för något år sedan, där detta framgick i en länk från mig.

Uppenbarligen skiljer sig tillvägagångssätten - eller kanske bara vilken utrustning som behövs - för olika (års)modeller. Jag hade en ambition att försöka reda ut begreppen, men ännu så länge har det stannat därvid... :(

Å andra sidan byter man ju bromsvätskan för att den är hygroskopisk (tar upp vatten) och därmed sänker kokpunkten med risk för ångbubblor i bromssystemet vid flitigt utnyttjande av bromsarna. Jag antar att vattnet också bidrar till att vätskan blir mer korrosiv.

Med detta sagt, tycker jag att luftning av ABS-enheten knappast kan vara särskilt kritisk, eftersom den ju är helt sluten, oftast inte använd och med långa ledningar fram till ställen där vattenånga kan absorberas (behållare, bromscylindrar).

Som vanligt, renlärig eller praktisk, var god välj! :-)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge du inte får in luft i ABS-enheten är det som sagt inte så kritiskt (även om BMW anger aktivering via diagnosdator).

Så se till att du inte kör torrt i behållaren under luftningen, så ska det gå bra utan datoruppkoppling.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Skulle vara intressant o veta hur man går tillväga med INPA.

Låt ABS'en jobba lite o byt vätskan :-) inga problem. Men som Johan skev kör inte torrt i behållaren. Lycka till!
Här är är den förra diskussionen i ämnet, dvs den jag nämnde i mitt förra inlägg:

Länk

/Lennart
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack Lennart! Vete fasen om man hade vågat sig på det med DSC luftning.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Tackar för tipsen, byter bromsvätska som man brukar göra på bilar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.