|
|
|
|---|---|
|
Har en 320-13 F30 (har gått 5000 mil)och vindbruset i kupen är störande högt, Är det någon som upplever likadant på sin F30?Låter som man inte stängt vindrutorna helt. Vindbruset börjar vid ca 80 kmh. Såld en bmw E90-05 när jag köpte denna och den var knäpptyst om man jämför mot detta ex. Ska lämna in bilen när det blir lite varmare ut men tänkte bara hör om det finns någon med samma problem. | |
|
Från allra första stund jag körde F30 i samband med introduktionen av den då nya 3-serien reagerade jag och mina passagerare starkt på vindljudet från speglarna. Flera motorjournalister gjorde samma erfarenhet. Även vägljudet uppfattar jag som helt oacceptabelt. Jämför då i först hand med E90. F36 lider inte av vindljud, trots de karmlösa rutorna, men däremot är vägljudet lika besvärande. Intressant hur mycket hjälp du kan få, viss justeringsmån finns kanske på dörrarna, men tyst lär det aldrig bli. F06 dras även den med ett trist vindljud, men då är ju rutorna åter karmlösa vilket i kombination med det övertryck som bildas i kupén kan ge problem. Man måste ta i beaktande att dessa är relativt dyra, eller mycket dyra, bilar och det är för mig, som följt BMW under lång tid på nära håll, obegripligt att man släpper dessa bilar ut i produktion. |
|
|
Förmodar att du, koja67 inte har taklucka. Den kan det brusa om så det hörs i hela kupén. Hjälper att byta den tätningslisten mot plåttaket. Bara ett tips. |
|
|
Har ingen taklucka. Kör jag på motorvägen och ligger i vänsterfilen så är vindbruset väldigt högt. Låter som dörren/sidorutan inte är helt stängd men allt är stängt. |
|
|
Om du köpte den beg. så kolla om förardörren är omlackad om det är därifrån det brusar. Kan i så fall vara att dörren inte har 100% passning. Förvisso behöver den inte ha det som ny heller... |
|
|
Speglar har designats om från första årsmodell vill jag minnas. Jag hade 2 ljudproblem på min, 1, Efter byte av framruta behövdes listan runt rutan justeras, slarviga glasmästare. 2, Exakt samma problem som du beskriver - jag hade ett vindbrus uppe i hörnet bakom huvudet. Löste detta genom att bolstra gummilisten med en liten bit avklippt vanlig tätningslist från tex clas ohlson. Man kan fälla in den inuti befintlig dörrlist helt osynligt. Använd en remsa a4 papper att lägga mellan för att hitta var det behöver bolstras |
|
|
Tack seb_540! ska prova det någon dag.. Var det någon speciell list du använde? Fanns ganska många att välja mellan. Bolstrade du dörrlisten eller listen som sitter på karossen som dörren går emot. Listen går bara att "öppna" lite om man vill gömma den. Min låter som mest uppe i hörnet av bildörren, typ mellan fram/bakdörr/vindruta. |
|
Transocean |
Reagera också på vindbrus/vägljud när jag övervägde att gå från E90 till F30 |
| Lite lustigt att vi tycker så olika. Själv upplever jag min nuvarande F31 som överlag tystare än min tidigare 2011 E91. Båda 320d. Håller dock med om vindbruset från speglarna som är lite störande i höga farter. | |
| anders1000, vilken däckdimension har du? Dubbdäck nu på vintern? Vore spännande att höra, annars kul att du är nöjd, klagomål verkar inte saknas på forumet. | |
| E91: 225x45x17, F31: 225x50x17. Ej dubb på någon. Marginellt mer gummi på F31:an alltså. Antar att de som klagar mest på vägljud är de som valt större fälgar. Jag var nöjd med min E91:a på alla sätt och vis men tillhör ändå dem som anser att F31:an trots allt är bättre på i stort sett alla punkter. | |
|
Jag körde E90 i drygt sex år innan jag bytte till F30 och en av många fördelar med bytet var den lägre ljudnivån hos F30. Dock har jag vid service ibland haft F31:or som jag tyckt varit bullriga. En sak som jag misstänker, bland annat efter att ha läst en tråd på bimmerpost (tror jag det var), att dörrarna kan vara på gränsen till att täta ordentligt, vilket skulle kunna förklara exemplarskillnader. Jag har det adaptiva chassit och möjligen kan det också bidra till att bättre isolera från stomburna vibrationer. |
|
|
Liten update ang. vindbrus på min F30-13. Hade bilen på service samt felsökning av vindbrus idag på RH bil i Södertälje. Hämtade bilen ca kl 1500 och man sa att förardörrens list var skadad samt att bägge bakdörrarnas fönsterlister hade krymp.(kostnad för lister samt jobb 6700kr). Frågade då om han kunde ta kontakt med bmw Sverige ang. godwill. Innan kl 1700 så ringer han och säger att bmw Sverige tar kostnaden. Så bra jobbat RH bil samt bmw Sverige. |
|
|
Hej Hur mycket kostade dig tillslut hela alltihopa ? vart visade sig problemet ligga ? Jag har nämligen samma problem på min 320d sedan modell. Jag fattar inte vad jag ska göra. |
|
|
Om det gick på goodwill så brukar det betyda att leverantören tar hela kostnaden så det blir gratis för kunden. Om du har samma problem så kan du alltså också behöva byta lister. Men ibland upplever man liknande symptom, men det är inte säkert man har samma problem... Så byt inte lister bara för att TS här gjorde det, utan felsöka ordentligt. Vad har du för bil? Årsmodell och miltal? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.