|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Har tänkt på då o då innan när jag kör min bil så kommer dovt brummande ljud. Detta uppenbarar sig enbart mellan 1200-1400 varv. Nu det senaste så har jag konstant detta brummande dova ljud vid just dessa varvtal. Direkt när jag kommer över 1400 så försvinner det. Likaså om varvtalet understiger 1200. Man hör detta mycket tydligt när man kör sakta. Frugan reagera t.o.m :-). Förstår att det inte kan vara lätt att komma med några teorier. Men kanske någon annan med N47 motorn som har/haft samma fenomen? | |
|
Ajdå...du har då verkligen haft max otur... Fyll gärna på mer info ex: Gäller även tomgång eller bara när bilen är i rörelse/drive läge på automaten? Oavsett motorn/vxllådan kall/varm. Spelar det någon roll om bilen lutar framledes eller sidledes? Kanske spela in ljudet o lägga upp länk? Jag har inga idee'r eller förslag just nu. |
|
| Tomgång varvar upp mellan 12-1400 yes,har inte tänkt på kall motor men jo det tror jag. | |
| Det första jag tänker på är (vet inte korrekt namn...) hjulet som spänner multiremmen (lagret till hjulet). | |
|
Hörs så sjukt dåligt när man spelar in. Men tänk dig att du öppnar huven o trycker ner kåpan som sitter över motorn när motorn är igång. Då blir det e dovt brummande ljud. Lite liknande. Spännrulle,löprullar e drygt 8000mil 4år gamla. Låter som sagt mest vid låg fart typ30-50kmh. Hörs så sjukt dåligt när man spelar in. Ska tillägga att ibland när jag startar bilen så kvittrar/gnisslar till från motorrummet. Spelade in men det hörs som sagt knappt något när man spelar in: . Det e lite som att det styrkan på ljudet från motorn kommer o går. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Försök lokalisera ljudet. Om det hörs när bilen står still - låt någon hålla varvet uppe i "problemvarv" och lyssna runt motorn. Använd en långskaftad skruvmejsel för att peta på/nära misstänkta ljudkällor och sätt skaftet vid örat - då fungerar den som ett stetoskop. Ännu bättre är givetvis ett riktigt "motorstetoskop" som finns att köpa hos biltillbehörshandlare, men skruvmejsel brukar räcka långt. Kan som sagt vara spänn/styrrullar men också generator, vattenpump, servopump, AC-kompressor som har dåliga lager. Hittar du en misstänkt källa kan det vara bra att hänga av remmen och känna för hand hur delen känns när man snurrar och ruckar på den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
16,800mil. Sqeekande/gnissel ljud kommer bara direkt i samband med start. sen borta. Och inte varje gång. Däremot detta dova brummande ljud är skumt. Idag lät det inte lika kraftfullt som igår verkar komma o gå i ljudnivå. Det låter speciellt mycket om man sakta kör 16-1700varv o sedan går ner försiktigt till 1400-1200 varv. Hade av multiremmen o kände lite på spännaren och löprullar och generator,ac dom löpte fint tyckte jag inga tecken på glapp heller. Däremot tänkte jag inte på remskivan till vevaxeln. Får ta bort remmen o känna på den imorgon. Ska be grannen o försöka hålla varvtalet så jag kan lyssna. Lustigt att du skriver om stetoskopet. Köpte faktiskt ett för några dagar sedan :-) på Jula. |
|
| Tänkte på det någon som vet åtdragnings moment/nm på sträckare och dom två löprullarna? | |
|
Då jag haft dovt brummande ljud enligt din beskrivning samt vid ungefär samma varvtal, så har det kommit från någon "sköld" vid avgassystemet/ljuddämparen som tappat en skruv. Detta enligt verkstaden som fixade till problemet. |
|
| tack för tipset. Då ska man bara försöka lokalisera vart denna sköld eller vad det kan vara sitter. Var inne på om det kunde vara packningen för grenröret också? | |
Transocean |
Jag tror Remo har rätt, ljudklippet var dock rätt dåligt, det enda jag kunde höra var nåt slags resonansljud med största sannolikhet från avgas. Kolla alla fästpunkter, sköldar. Kan ju även vara dämparen som håller på att ta slut men tror inte riktigt på det med tanke på dina relativt låga mil 16 000 ? samt diesel. |
|
Har du lokaliserat problemet nu? Om inte; be någon hålla upp/i avgassystemet medans du varvar upp... |
|
| Har haft uppe bilen ryckt o slitit i avgassystem :-). Kollat bussningarna till systemet,försökt kolla sköldarna. Nada! Får be frugan sätta sig i bilen o försöka hålla 12-1400 varv. Problemet e väll att hon kommer väll varva som en galning :-)) förlåt älskling :-). Nä skämtosido ska åka hem till farsan o be om hjälp. | |
|
Hmmm får fasen bryt på detta brummande ljud. Blir bara värre o värre tycker jag. Just vid 12-1500 varv o det låter mer O mer. påminner lite om när ett avgassystem läcker typ en grenrörspakning eller liknande? Eller nja. Kan ju vara motorn i sig som låter. Men föga troligt. Någonstans iaf kommer detta jäkla brummande. Det ska fasen inte låta såhär illa. Låter mest när man kör o det ordentligt. Vid tomgång och uppvarvning till 1200-1500 o liggandes där låter det duktigt också men varvar jag över så försvinner det. så jäkla svår lokaliserat. En ljudupptagning: låter ännu mer irl. |
|
|
Kan det vara en variant på detta? Hade det felet på min 320d 184 hk och vill nog minnas att oljudet var vid varvtalen 1200-1800 cirka. "Upprepar mitt svar från annan tråd. Gäller dock 320d, men felet finns säkert för andra motorer. Felet gällde en bränsleslang med tillhörande elektronik koppling samt klämma. [LÄNK] "Har nått liknade med min bil och fått en diagnos på bränsleslang inkl kontaktkabel eller om du kan ha defekta motorlager? (Gäller E90 320d och annat produktionsdatum) Fordon med produktionsdatum 01.03.2010 till 17.01.2011 bullrande, brummande, vibrerande ljud. Ljudet och vibrationerna förekommer i hela varvtalsområdet Anmärkningarna gäller särskilt området 1800-2200 rpm Anmärkningen är ungefär likadan som vid defekta motorlager (gummilager) Byttes:13 53 8 514 451, 12 51 8 515 529, 61 13 1 367 599" |
|
|
Oh fy fan! Det där var ju inga gratis prylar och arbetstiden lär vara kostsam. Denna bil tar livet av mig. Hoppas det inte är allt detta. Vad fick du ge? Kan förresten inte öppna länken i meddelandet. Ska tilläga att jag hade ett litet glapp när jag ruckade på ac rullen. Men tror knappast det är det. Alla rullar löpte fint o inga missljud. |
|
|
Hej, Jag hade ett liknande ljud i tre år. Det är naturligtvis svårt att säga om det är samma ljud. Mitt kom bara vid låg tomgång och försvann direkt vid lite gas. Till slut lokaliserade jag det till en av övergångarna i plastkanalerna till insugsluften. Plasten hade krympt olika och jag åtgärdade med några lager högkvalitativ PVC-tejp. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Det gick på maskinskada för min del. Men tror det var runt 5-6000 totalt. Efter bytet så blev det tyst i alla fall. Hade strax innan fått kamkedjan bytt så jag trodde de missat nått på verkstaden i samband med det. Länken är till i stort sett samma text i en annan tråd på AP. Så den ger ingen mer info. | |
|
cmagnuse:Tack för svar. Kan du utveckla lite plastkanalererna? di99dajo:Ok tack! Förmodar att du fick kamkedjor bytta på maskinskada eller av BMW aktionen. Har ju själv problem med kedjan/orna men det skiter BMW i. Dom tig bara ett fåtal bilar i aktionen helt ologisk ordning. Ja,ja blir väll att sätta dynamitharry på uppdrag snart. Så man får bilen borttrollad :-(. |
|
|
Jag har inga tips på problemet. Men, du skriver att du har ett gnisllande/sqeekande precis vid uppstart, precis när motorn startar. Detta har jag också och har fan inte lyckat hitta problemet. Nån mer som har och vet var det kommer ifrån? |
|
|
Jag hade tur. Kamkedjefelet upptäcktes i samband med service precis när BMW börjat med goodwill åtgärder. Hade premium selection som bytt turbo 6 månader tidigare så hade även chans på att den skulle ta kostnaden. Men enligt uppgift var det BMW som tog kostnaden. ( Sålde bilen fort efter att maskinskadeförsäkringen inte gällde länge. 12000 mil.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.