|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jörgen: BMW är bättre än medelbilen på kyl- och *värme*system |
|
| Och visst blir man lite imponerad av att BMW kan stoltsera med över 600 anmälda bränslerelaterade fel per 100 sålda bilar!! Måste vara något slags rekord.. | |
|
Och visst är det lite imponerande att bmw kan stoltsera med över 600 anmälda bränslesystemrelaterade fel per 100 sålda bilar och år! Måste vara något slags rekord.. |
|
|
Detta är rätt uselt faktiskt. Samtidigt verkar BMW jobba med förbättringar. De nya motorerna har ju många förbättringar just för att döda gamla problem. Förr var det alltid så att BMW hade de senaste (oprövade) lösningarna och de märken som nämns som pålitliga var 5 år efter, men idag är jag inte så säker på att det är så. Tur man har en E39 som bara går o går. |
|
| Jo visst är de riktigt uselt, tror även n20 motorn kommer dras med problem ,som tex sotpåbyggnad på spridare mm, | |
| Men 600 fel per 100 bilar måste väl vara nån feltolkning? Låter inte speciellt rimligt. | |
|
Ingen feltolkning - läs sidan 11 i rapporten. Men förmodligen något räknefel eller decimalfel nånstans - vilket kanske gör att man kan undra över siffror i övrigt också. (I just den här kategorin ser inte siffrorna särskilt rimliga ut för andra märken heller.) Klart dock att BMW.s (tidigare..?) position som kvalitetsbil/premiumbil kan ifrågasättas, BMW ligger ju på fel planhalva för i stort sett alla problemkategorier. |
|
| Det måste vara fel. Att genomsnittsbilen har mer än ett sådant fel per år verkar helt orimligt. Något måste vara fel, eller skickar folk räkningen till försäkringsbolaget när de köpt en flaska injector cleaner? | |
| BMW ska hålla ihop dom första tre tjänstebilsåren ;-) | |
|
Mycket snack om att det var bättre förr nu. Har ni glömt alla problem exempelvis med vevhusventilationen på M54 som rasade i parti och minut? ------- //Lövet |
|
| Det är väl ganska uppenbart att det är en faktor 1000 fel på sidan 11. Tittar man på sidan 5 så är det ungefär 0.6 skador per 100 BMW och år på bränslesystemet. | |
| Med den statistiken i ryggen förstår jag varför Länsförsäkringar var 2000kr dyrare än mitt nuvarande försäkringsbolag. Kanske läge för BMW att jobba lite med kvaliteten eller börja konkurrera i ett snäpp lägre segment. | |
|
VAG-gruppen verkar ha en hel del att jobba på. Kan inte riktigt förstå hur dom kunnat få sådant förhållandevis gott rykte med alla kända fel, vissa modeller känns ju som tickande bomber. Svänghjul, haverier på små och stora bensinmotorer, DSG-lådor och utsläppsskandaler. Vad står på tur härnäst tro? |
|
| Cliffbarnes:+1 | |
|
Det är helt upp och ner vända världen. Dyra bilmärken som Porsche, Land Rover och BMW står i skamvrån och billighetsmärken som Hyundai och KIA stoltserar med bäst kvalitet. Har BMW någonsin varit ett kvalitetsmärke? Oavsett så är det en skandal hur oerhört dålig kvalitet BMW har för tillfället. BMW AG borde skämmas för sina undermåliga produkter. Man får ju storstryk av samtliga franska tillverkare som historiskt sett har ansett som skräpbilar. |
|
|
Inte för att försvara BMW utan tycker det är uruselt av dem. Men kan det inte bero lite på att som nån nämnt redan att flera av de märken som ligger i topp har väldigt bra garantier och de därför inte behöver synas i LF statestik. Och kansken en viktigare de är bättre på att ta hand om sina kunder även vad det gäller goodwill och återkalleser? Bmw, åtminstone i Sverige, är ju urusla på just goodwill och återkalleser som sker på andra marknader. Ta tex X5 med havererad drivknut i en annan tråd här. Den bilen var inne för en återkallesel enligt tråden för något år sen utan åtgärd. Det spelar ingen roll att den såg ok ut vid det deras inspektion, den skulle bytts ändå pga att BMW visste om att det fanns ett fabrikationsfel som kan uppstå när som helst. Titta på Toyota och deras airbagproblem. Där byts alla för säkerhets skull för man kan aldrig veta vilka som kommer haverera eller när. |
|
|
Tog mig 6 samtal och lika många mail med kraftiga påmaningar att få kontakt med BMW kundrelationer. O mina missljud från Kamkedja som är ett välkänt problem skiter dom föga i. Men det e säkert så att dom tar massa annat goodwill. Men man blir ändå lite ledsen i ögat. En eller två privatpersoner spelar ju knappast någon roll för dom direkt. Förr sköttes det grymt med goodwill etc. Då var det mycket generösare och trevligare toner. |
|
| Var det verkligen bättre förr? Jag minns när jag skulle visa upp bakluckan på min E36 på BMW Lund där den blivit servad på i all år. Detta var 2002. Den hade rostat igenom på ett par ställen, pga att dämparna var för tight satta från fabriken. Detta var tre veckor efter att den 6 åriga garantin gått ut. Det var bara att glömma någon goodwill den gången - och en anledning att jag därefter bojkottade BMW Lund i många år efteråt. | |
|
Min 325i - 09 var lagad för runt 30.000kr före 6000 mil bara för att den skulle fungera som den ska. Vore väl ingen katastrof om det bara var en enstaka bil men i princip alla N53 som funnits i bekantskapskretsen har gjort samma resa. Får hoppas dom gjort läxan på dom nyare motorerna annars blir det knappast en BMW igen. |
|
|
Kristoffer L: Tja,jag hade en E46 för många år sedan där rost på huv,bägge bakdörrar,baklucka hanterades klanderfritt. Ny huv,dörrar,baklucka inte ett snack om vart den varit servad. Iofs var detta inom rostskyddsgarantin men det var ju långt ifrån genomrostat. Man läste överhuvdtaget mer om BMW's goda vilja förr. Dom verkar ha blivit mindre villiga med sådana saker nu. Ja tre veckor var ju riktigt töntigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.