|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har i min e90 335d monterat en blåtandsadapter i mittfacket som drivs med 12V från cigarettuttaget. Jag hade velat ha spänning på uttaget tillsammans med stereon, dvs så länge stereon är på så är också uttaget matat och således kan jag spela musik via blåtanden även när jag stängt av motorn. Jag hade velat slippa karva i originalkablaget och undrar om någon har testat att montera en säkringstjuv på säkringen till stereon och sedan dra över den till cigguttaget (se bild 1)? Bild nr1: Länk Jag har läst att folk har karvat in sig på stereons (+) och (-) vid montering av liknande tillbehör (såsom Fiscon blåtandsadapter) och jag ser inte att det skulle vara någon skillnad mot det jag tänkt göra. Jag är van att hålla på med elen i bilen så problematiskt ser jag inte att det kommer vara, men jag är bara mänsklig så en tankevurpa kan man alltid råka ut för. Ser någon att det jag tänkt göra skulle bli ett problem? Kanske någon som redan gjort något liknande? Kollade snabbt på ett säkringsdiagram och stereon verkar ha 3st säkringar (en skulle kunna vara för att komma ihåg inställningarna). Hittade ett diagram för en e92 nu och där verkar den ha 9st säkringar så får kolla mitt diagram i bilen för säkerställa detta. Om det nu är så, har samtliga av dessa 12V hela tiden när stereon är på? Är det någon av dessa som är bättre än någon annan att koppla in sig på? Jag kommer såklart mäta och se var jag har spänning i de driftfallen jag behöver för att försäkra mig om att jag det blir rätt. MVH Jonathan | |
|
Den där bilden tycker jag att jag känner igen... ;) Säkringen till 12V-uttaget är en av få säkringar som ligger över tändning steg två (och det är ju som sagt ingen bra/önskvärd lösning). Som det sitter på bilden har jag för mej att det ligger över batteriet. Men har mätt på alla säkringar och markerat om de ligger över tändning, batteri, lr somnar med bilen. Kan kolla det. I alla fall är det inga problem att göra så. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hehe, ja bilden låg på google och visade precis hur jag ville göra. Skönt att veta att någon annan gjort en likadan fix! Jag får helt enkelt mäta mig fram till var jag ska koppla in mig för att ha igång uttaget endast när stereon är igång. jag funderar nu på om jag ska koppla in mig på stereons säkring eller över något annat som är igång vid tändningsläge steg 1. Jag tror man stannar i det läget när bilen stängs av men nyckeln sitter kvar, eller lämnar den tändningsläge helt och håller då? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.