|
|
|
|---|---|
| Ny här på forumet men tänkte kolla om någon har något tips om mitt problem. Bytte alltså batteri i helgen på bilen, startade direkt men fick då upp den röda elv lampan. Tog kvar den efter en stund och någon timme senare händer ingenting. Lampan lyser och går inte att starta. Någon som har tips på vad som kan ha hänt och om de går att åtgärda själv? Eller är de bara å ringa bmw handlaren å betala och se glad ut? | |
|
Bilen har fått för sig att den har haft alltför många fel på ELV och därför tänt lampan. Elv-countern kan man nolla med rätt diagnosverktyg. Tyvärr är det så att BMW i dessa fall ofta föreslår byte av hela rattkolonnen för ca 15 000 kr. Detta är ofta onödigt. Man bör prova att nolla ELV-countern först. Jag har gjort det med Tool32 som ingår i ett Inpa kit. Finns en del på Youtube Här har du en annan tråd på AP i ämnet: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Hm, låter intressant å tack för svar! Har icarsoft nu men kommer inte in i nåt system.. men du tror ändå på detta även om rattlåset inte låser upp ratten? Hör inget ljud alls från de | |
|
Ja, med Tool32 kommer du in. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Svårt o se på youtube klippen exakt vilka filer dom öppnar. Ser ut som dom bara öppnar en typ av huvud fil till elv utan att göra något annat än o stänga den sedan. Hur nollställer det egentligen? Bara nyfiken :-) | |
| vars kan man få tag på inpa och obd kabeln till datorn? | |
|
TurboD, här: Länk Gaspo, man kör två "jobb" som finns under Cas. "steuern_elvcounter_cas_loeschen" och "steuern_elvcounter_elv_loeschen". Markerar ett jobb i taget och trycker på "playknappen x1" i raden längst upp till vänster. Man kan nog dubbelklicka på jobbet också för att dra igång det. Verkar som de gör det i filmerna. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Tack Ola! | |
| TurboD:Jag har en kabel över om du behöver en ,däremot programmet får du lösa själv. Ola kan säkert ge dig bra deal på programmet ;-) PM:a mig om du behöver kabeln. | |
|
ursäkta att jag är frågvis. men är detta något du tror skulle funka? verkar som du har koll på grejerna ;) Länk |
|
| Verkar ju seriös! Men tänk på att om du ska ladda in alla program att du har tillräckligt med utrymme. Kommer inte ihåg vad som krävs av datan för rheingold. Men det kan säkert någon annan svara på. Annars går det säkert att bara smälla in INPA. | |
| yack så mycket för dina svar! även tack till dig gaspo för erbudandet men då är allt fixat! (hoppas jag) återkommer väl om hur det gått. | |
| Så.. nu har jag alltså fått hem programmet och kabeln. Men kommer fortfarande inte in i några system så nu antar jag att det är mitt obd uttag som krånglar.. går detta att mäta upp på något vis? | |
|
Tyvärr högst osannolik att OBD-uttaget krånglar. Högst sannolikt dock, med all respekt, att installationen av programvara eller kabelinställningar är felaktiga. Bästa sättet att kolla detta är att prova på en annan e90. Alternativt facelift e60. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Hehe det kan mycket väl vara så som du säger. Men kommer inte in så jag kan ändra inställningarna för com porten på datorn.. använder windows 7, kanske ska testa med XP då.. | |
|
I enhetshanteraren hittar du comportsinställningar. Kabeln måste sitta i och att du laddat drivern till den kabeln tidigare givetvis. Mvh Ola |
|
| Sådärja! Gjorde om kabelinställningarna och testade igen. nollade elc countern å sedan verkar det funka. Tack för all hjälp! | |
|
Underbart! Många sköna kronor sparade. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.