|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har köpt en Bmw 520d F11 Aut (2011). Den har gått 17300 mil och jag undrar om det är något man ska ha extra koll på något som är vanligt att det går sönder. Sedan undrar jag vad en 18000 mils service kan kosta och vad som görs vid den servicen? Är det något dyrt som ska bytas? | |
|
Hej! Gjorde precis service på 12000 mil och den skall vara samma som 18000 mil. Alltså var 6000 mil görs en större service som innefattar: - Oljeservice, 5,2 liter olja + filter (3000mil/2år) - Byte utav kupé, luft och bränslefilter - Byte utav bromsvätska - Fordonskontroll På Bmw gick kalaset på 9395 kr men på oberoende verkstad kommer du undan billigare. Möjligt att bussningar och leder i div länkarmar och stag blivit slitna vid 18000 mil men det lär du ju få reda på vid fordonskontrollen dock mest troligt vid nästa besiktning. // Jonas |
|
|
Ok. Då vet jag lite.. ska kolla runt med lite olika verkstäder i morgon. |
|
| Kan de åtgärderna verkligen kosta över 9k?! Låter ju extremt dyrt... | |
| Håller med. Någon som har andra priser? | |
|
Det viktiga är att oljebyten är gjorda på verkstad och kan loggas i den digitala serviceboken (tycker jag). Köp egen olja och eget filter och lämna in om du vill få det gjort billigt. Det är inga problem, har gjort så själv flera gånger. Filter, bromsvätska och fordonskoll gör du enkelt själv och kan enkelt nolla bort i idriven. Det loggas inte i serviceboken dock. Du sparar säkert runt 7000 kr på detta. 9k är för övrigt ett jävla pris. |
|
|
Ja, det är ett extremt ockerpris..suck..men har fortfarande gällande premium selection garanti. Gjorde denna service på Bmw utifall det skulle hända något där denna garanti gäller så det inte skulle bli något gnäll. Stoppade huvudet i sanden och drog kortet... Jag vet vad jag kan köpa delar och olja för och jobbet kan jag lätt göra själv. Ang fordonskontrollen så ja, du kan göra den själv men har du inte från verkstad ett kvitto samt papper på att alla punkter är gjorda enligt bmw:s instruktion så kommer tex din rostskyddsgaranti ej att gälla. Med detta sagt så vet vi ju också att genomrost inifrån inom 12 år är högst otroligt... det som återstår då är ju om F10/11 kommer ha samma problem med rost som tex E9x där rostskyddsgarantin faktiskt skall gälla. // Jonas |
|
|
@falsterbo: Jo, som jag skrev så vet jag att det är svindyrt för vad som egentligen blir utfört. Ang den digitala serviceboken. Kan inte bmw försäkra sig att allt är utfört enligt deras riktlinjer genom antingen vad som står i deras system med hjälp av nyckel/regnummer eller kvtton och dokument från oberoende verkstad så betyder inte det som finns i CBS:en någonting. När jag köpte min bil så stod det i CBS att fordonskontroll skulle utföras om 70000km/2021 men det finns inga papper, kvitton eller dokumentation som stödjer detta. Detta uppdagades när jag bokade servicen så jag fick snällt betala. // Jonas |
|
|
Jag gjorde en Service på min 520D F10 2012. Den "stora" Servicen: - Motorolja - Oljefilter - Bromsvätska - Microfilter - Luftfilter - Bränslefilter - Fordonskontroll Fick betala 5.500 kr och detta gjordes på en Mekonomen verkstad. |
|
|
Dann3 Fick samma pris med på mekonomen när jag frågade idag. Undrar vad som kostar nästa 4000 mer på BMW verkstad? Sjukt att det skiljer så. |
|
| Jag betalade nyss 6700 kr för en "stor" service på min förra e61 520d 2010. På auktoriserad BMW verkstad. | |
|
JcN: om du har finansierat din bil via BMW Finans ingår det fri service 2 år alt 4000 mil oavsett ålder om det är en premium selection bil du köpt. Kanske inga lån eller annan kreditgivare?? |
|
| JcN:Ja just dessa fordonskontroller är ju viktiga angående rostskyddsgaranti. Men ganska patetiska kontroller när det gäller rost eftersom 90% av all rost upptäcks av kund inte av dessa kontroller. | |
|
fredrikakesson: det är delarna dom tjänar grova pengar på ex Offert från stadens BMW verkstad: - Motorolja - Oljefilter - Mikrofilter - Luftfilter - Bränslefilter - Fordonskontroll - Bromsskivor inkl klossar fram kostnad Arbete: 3385kr Material: 12205kr Samma sak som ovan fast jag införskaffar delar själv och BMW verkstaden utför arbetet Kostnad Arbete: 3385kr Material: 5585kr |
|
|
@NGV11: Det du skrev är högst intressant, inte något jag blivit informerad om. Jag har bilen genom Bmw finans. Jag får ta och ringa dom samt säljaren. Tack för tipset! @gaspo: Ja, du har nog inte helt fel i det. Jag som själv håller bra koll på bilen och tex är under den och klämmer, känner och tittar minst två gånger om året ger inte mycket för fordonskontrollen. Är ju dock bra att ha den dokumenterad då bilen skall säljas och inte är allt för gammal. Bara det där med att enbart mäta de yttre bromsbeläggen är ju löjligt.. jaja, något ska dom ju ha in pengarna på :) // Jonas |
|
|
@JcN: jag köpte precis en begagnad med premium selection å finans via BMW så jag lever i den devisen. Det står klart och tydligt på BMWs hemsida under Premium selection:"Finansierar du din BMW genom BMW Financial Services erbjuds du fri service i 2 år eller 4 000 mil (beroende på vad som kommer först). Detta gäller oavsett om bilen har passerat garantin för 3 års fri service." Återförsäljaren jag köpte av hade inte koll på detta heller, men jag pratade med BMW finans och de bekräftade det. Det är alltså BMW finans som står för det som jag fattade men man kan ju tycka att deras återförsäljare bör vara uppdaterade i ämnet? Hämtade min i helgen så jag har inte fått alla papper på det än men jag antar det står nämnt nånstans, eller om det loggas på bilen på nåt sätt; Antagligen inte eftersom du fick betala? Hoppas du får pengarna tillbaka! |
|
|
@NGV11: Har varit i kontakt med både Bmw finans samt säljaren och mycket riktigt så kommer jag få tillbaka hela summan jag betalat för servicen! Helt otroligt ändå att handlarna är så illa insatta kan jag tycka. Är ju mycket pengar det handlar om. När jag pratade med säljaren så sa han att det brukar stå i datorn om bilen i fråga innefattas utav denna "service garanti" eller vad man nu skall kalla den. Så var inte fallet med min bil. Han borde dock ha bättre koll på villkoren än så. Tack än en gång för att du tog upp detta! // Jonas |
|
| Grattis JcN! 9400kr som du inte räknat med! Det är ju som att vinna på lotto! | |
|
Ja, nu kan jag kasta trisslotterna jag har i plånboken, lär ju vara nitlotter båda två. Egentligen borde jag kanske också läst det finstilta på papperna ifrån Bmw finans. Då hade jag vetat detta tidigare men men, nu är det som det är och jag är nöjd i slutändan! // Jonas |
|
|
Jag läste x antal kommentarer ovan... Jag köper delar till min e83/X3 från en auktoriserad BMW handlare. Det gör 450.000 andra också, så jag antar att det är ett bra ställe att handla på. Men(!) nu är det november/december 2022, och priserna är mellan tummen och pekfingret 20-25 % högre än under vintern i början av året... |
|
| Vill du komma billigare undan så beställ delarna från autodoc eller dylikt. Välj kända märken som Mann, Mahle, NGK, Brembo osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.