|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha använt motorvärmaren för mycket på min BMW 530dA e61, laddas batteriet ut och bilen startade ej. Batteriet är fulladdat men bilen startade inte ändå. Hittade felkod 4A63 EWS Detta är väl typ bilens stöldskydd att nyckeln inte synkar med bilen. Någon som vet hur man löser detta? Måste jag anlita bärgning till BMW verkstad, eller går det att lösa själv? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, är långt ifrån kunnig på EWS. Men jag *tror* (egentligen ska man veta, inte tro) att det är pga av att CAS och EWS inte är synkade - verkar ha kommit i osynk på något sätt (de använder sig av en rullande lista av förprogrammerade nycklar). Jag är riktigt dålig på just EWS 4 (som du troligtvis har), för det är här CAS börjar blanda sig i också. Förut var det bara EWS och DME och relativt enkla procedurer. Låt oss antar EWS 3 och EWS 4 är relativt lika. Jag gissar på att startmotorn går runt eller hur? BMW's EWS är en tvåstegsraket, där första steget är att verifiera nyckeln mot EWS. Om det är OK så släpps startmotorn och andra steget är att en ISN nyckel jämförs mellan EWS och DME (i ditt fall tror det är mer EWS och CAS som synkar och DME är också med på något hörn). Om din startmotor går runt betyder det att det inte är några problem med nyckeln, felet är att EWS och DME inte kommer överens (i ditt fall troligtvis EWS och CAS inte kommer överens). Ofta kan detta lösas genom att starta upp INPA och gå in i EWS och CAS menyerna och göra en omsynkronisering. |
|
Tackar "bmw-slangen" för ditt svar på mitt inlägg! Visst går startmotorn runt ordentligt som den ska. Trodde kanske bilen skulle starta med reservnyckeln man stoppar in i adaptern som är placerad i handskfacket, men icke. Provar med BMW inpa imorgon om det går att hitta något där. |
|
|
4A63 är en klassisk e60/e90 felkod. Precis som slangen säger är det startspärren som slagit till. Går att synca med INPA. Gå in på din motor. Välj F6 Activate Välj Ews sync (nåt sånt står det) Då får du ett val, F1 eller F2. Tryck F2. Tryck ok på rutan som kommer upp. Backa tillbaks och radera felkoderna på motorn. Starta bilen. Man kan få ett felmeddelande "Telegraph" nånting när man gör detta. Lyft av jordpolen då och vänta fem minuter och försök synca igen. Mvh Ola |
|
|
Jag tackar dig Ola så mycket för dina råd! Kommer få hjälp strax men BMW INPA. Hoppas det bara är en synkning som behövs och att inget har gått sönder. Kan ju inte ens lägga bilen i neutral då bilen är låst i P-läge. |
|
|
Stort tack Ola och slangen! Med BMW INPA gick det synka som ni nämnde. Allt klart på några minuter bara.. Tack! |
|
|
Kul att höra att det löste sig! Mvh Ola |
|
|
Jag har ytterligare ett bekymmer som kvarstår. Något tycks tjuvdra ström från batteriet när bilen står parkerad. Har helt nytt batteri, generatorn laddar när jag kör. Har ni några funderingar på vad som kan orsaka detta? |
|
|
Har just mätt med tångamperemeter på +kablen från batteriet till säkringslådan i bagaget. Det visade sig tjuvdra 17A när bilen var låst. Började rycka ut säkringar en efter en... Det visade sig vara säkring nr.54 Defroster (bakruta värme) |
|
|
har samma problem med min bil nu... batteriet va kasst och nu har den låst sig och startar ej... alla lampor lyser men felkodar på abs bla bla bla i instrument panelen misstänker att den tappat synk precis som på din bil.... är det bara INPA som kan göra så att dom omsynkroniseras med varandra eller kan ex mekonomen lösa det? Adu Oancea Jag kör för livet! |
|
|
Mekonomen kan inte lösa detta tyvärr. Är nog INPA som gäller eller lämna till BMW. Jag skickar ett PM till dig. Mvh Ola |
|
|
Hej! Kan man på något vis åtgärda det med BMW Scanner? |
|
|
Ja det går att göra under DME har jag för mig. Gäller det din e46? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Okej ska kika lite mer! Njae det gäller en polares e46 diesel. |
|
|
Ok, ville bara kolla så det var en bil som fungerar med scannern. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.