|
|
|
|---|---|
| Hej, överväger att gå från 328i till en diesel. Problemet är att jag kör ofta ganska korta sträckor - 8km, tar 25 minuter i sthlm trafiken. Men bensinaren får jag värme rätt snabbt, ca 1km kanske.. hur är det med dieslar? Står på gatan utomhus. Hade inte tänkt köpa extra motorvärmare, då kan jag lika gärna köpa en bensinare... | |
| Med den körcykeln så ser jag det nästan som ett måste att köpa en sexa om du skall ha diesel, fyrorna kommer inte hinna bli rejält varma. | |
Transocean |
På min E90 320dA-2011 kommer det varm luft efter några minuter så en resa på 25 min ser jag inte som en resa i kylfack |
|
Sitter ju ett ptc element som ska värma luften till kupén snabbare på diesel bilarna nr 3: Länk inget att göra med att värma kylarvattnet ska nämnas. Mitt tror jag är trasigt verkar tyvärr inte ovanligt. Men fan varmluft efter några minuter det var inte dåligt. Då är definitivt mitt trasigt :-) Det tar en bra stund o få upp arbetstemp på iaf min 320dA -09 då har jag ändå precis bytt termostaten. Om du bara kör 8km o I tät trafik så skulle jag hållt mig till bensinare. Du kommer ju inte komma ner i bränslekostnad. Det sliter ju även mer på en diesel motor o köra korta sträckor. |
|
|
Min 530d -08 sprutar varmluft efter några minuter, runt 5 min kanske. Men som gaspo säger så Är ändå sträckan ganska kort. Kör jag i 15 min kökörning så kommer den inte upp i mer än 70-75 grader. Har bytt båda termostaterna så det är inte att den inte kan komma upp i temp.. |
|
| Försök hitta en med Webasto, du slipper frysa, minskar slitaget samt höjer andrahandsvärdet betydligt. | |
|
Har 3 liters jag med, har 11km till jobbet får varmluft efter några min pga elektriskt värmare som gaspo skriver. 75 grader i bästa fall förr men nu har jag monterat OWL och varm motor ca 55-65 beroende på hur kallt det är ute så min bil blir varm ca 90-92 efter 5-6km. Så mitt tips ska du ha diesel och köra korta streckor köp en med motorvärmare eller montera själv. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att köra korta sträckor med en modern diesel är rent förkastligt, är ju inte kupevärmen som är det stora problemet, utan partikelfiltret som sotar igen sig och trycksensorerna som går sönder för det klarar inte det högre mottrycket. Gäller alla bilmärken. SÅ köpa en diesel och köra korta sträcker är ren idioti. De måste köras rejält varma och länge så att regenereringsprocessen hinner bränna bort sotet regelbundet ur partikelfiltret. Får fler och flera kunder med partikelfilterproblem, ibland räcker det med en datakörning med regenerering för att få till det men måste partikelfiltret plockas ned och spolas ut. Vette faan vad konstruktörarna tänkte på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Med så kort och planerad körning låter el/hybriddrift som ett vettigt alternativ i mina öron, men vet inte om det går att få rimlig ekonomi på inköpet ännu... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Några ekonomiska skäl till bytet kan inte finnas för med den körsträckan och den högre skatten så är det frågan om det blir någon besparing alls? ------- //Lövet |
|
|
Håller med hasso! Dieselteknologin är inte optimal. Snart kanske Stockholm i likhet med Oslo får dieselförbud vid dålig luft, 40 storstäder i världen kommer att vartefter införa totalt dieselförbud. Det viktigaste för människan är att inte bli nedkyld de första minuterna, mycket forskning finns nu på immunförsvar, reumatologi etc. Webasto löser problemen smidigt, men vid alltför korta körsträckor måste batteriet laddas någon gång ibland. Det finns dock rätt stor marginal om man ibland kör lite längre. Kostnaden brukar hämtas hem i form av högre andrahandsvärde vilket inte alla tänker på. Lite löjligt att folk sitter och fryser i moderna bilar. Från och med 1982 och framöver fanns bränslevärmare som fabrikstillval på bla 5-serien. Redan på 60-talet blev inte alltför ovanligt, VW hade tex det som standard! |
|
| Ser nu att om du kör 25min tex. till och från jobbet, fungerar Webasto optimalt, med gott om tid att återladda batteriet. Värme för såväl åkande som motor utan beroende av garage eller eluttag underlättar för väldigt många människor, viktigare än många andra options. Detta märks på hur snabbt Webastoutrustade bilar säljs på begagnatmarknaden enligt BMW-handlare och på önskemål inför nya 3-serien - G20. | |
| Webasto är super! Hade planer när jag köpte min bil för snart 6år sedan att eftermontera,men la ner det bara delar för dryga 16k!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.