AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.182

M2 Stance?

Försökt googla men hittar inga svar.

Varför M2:an är högre fram än bak? Är hjulhuset större eller fronten högre?
Vad är syftet?

Tack på förhand
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Nästan alla om inte alla bmw är väl så?

Känns som att hjulhuset alltid är större fram?
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Alla mina är så, och har varit så...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Man svänger väl med framhjulen?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Hjulhusen fram är nästan alltid högre skurna men på vissa bilar är det extra uppenbart.
Det går en sägen som säger att biltillverkarna gör det så för att man ska kunna ha snökedjor på alla hjul. Ingen aning om det stämmer men är ju logiskt isf.
Hade lite högre tankar om BMW som cornerweight eller Ackermannvinkeln osv

Har vi ingen chassieguru på forumet?

Om det är pga snökedjor så borde det ju gälla alla bilmärken, nu har jag iofs inte tittat på andra bilar men de kanske ser ut på samma sätt

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Jag tycker skillnaden är mikroskopisk..
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
De flesta bilar har ett något vidare främre hjulhus för att bilen ska kunna svänga och fjädra samtidigt.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Att säga att bilen är högre fram än bak är direkt fel.
För det första, är framskärmarna som skrivits här ovan högre skurna än bakskärmarna på BMW.

För det andra, är inte "tomrummet" mellan skärm&däck det som är "högre/lägre".
Titta på bilderna Weiman länkade, så är gapen jämna, men titta på markfrigång tröskel ner till marken, så ser man tydligt att bilen är stukad (lägre fram än bak).
TP_

Du har helt rätt, tyvärr skapar det intrycket att bilen är högre fram än bak. Tycker den första bilden är den mest rättvisande om jag jämför med min egen. Vet inte om avståndet mellan däck/hjulhus kan påverkas beroende på om man kört över trottoarkant eller liknande. Som när man haft bilen på lyft och sänker ner den igen, det tar ett tag innan den "sätter" sig. Reagerade härom dan då jag kom tillbaka efter att ha handlat, då såg den ett par millimeter högre ut fram än bak (hjulhusen).

Funderar på att lösa det med Ei-bach fjädrar men gillar inte tanken på att stötdämparna kommer jobba i ett annat "läge" jämfört med originalfjädrarna samt att geometrin förändras. Att lägga ca 25 papp på ett banorienterat kit och sedan köra på softaste läget känns som pengarna i sjön/ dyr sänkning.

Ni förstår vilka I-landsproblem man har ;)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har att göra med cornerweight ska jämn balansvikt enl min uppfattning samt erfarenhet vid cornerweight-vägning, då det gör en väsentlig negativ skillnad om du sänker bilen som många gör med sänkfjädrar / dämpare.

För att kunna vikta in bilen så krövs ställbara dämpare ( Coil-overs)
Var på motormässan i Sthlm januari. Pratade med en KW återförsäljare som berättade att kW V3 kitten ligger på mellan 15-17tkr. Sen tillkommer 4-hjulsmätning och montering. Enligt honom är de lika komfortabla som original då fjädrarna är progressiva. Nån som har kittet som kan recensera? Klart bättre pris än jag trodde.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
M2 -17: jag ska påbörja montering nästa vecka, intressant var det kan säljas för de pengarna dock, Sverige ?
Jag köpte från en återförsäljare i Portugal och köpte även med ställbara topplagringar, gav runt 20 kkr
Berätta gärna vad du tyckte om kittet. Var utan topplagringar och i Sverige
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.