AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

Vad för motor får jag lägga i. Bmw e34 525 1990

Visa användare
21
Uffeboi
BMW 540ia E39
2002
Hejsan!
Jag har införskaffat mig en Bmw 535ia års 1990 som av någon anledning är registrerad numera som en 525ia.
Motorn är paj och jag funderar.
Vad får jag sätta i för motor?
antingen försöka hitta en m30 till och vill ha manuell som blir riktigt dyrt
eller införskaffa mig t.ex. en m50 dock får jag trycka ner en sådan? eller vad blir det för motor jag ''ska'' ha i den enligt lag.
Tackar i förväg för hjälpen om någon svara :)
MVH
Johan
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En mycket vanlig fråga - fast i detta fall är det lite udda då man har gått ned i effekt och vill upp till ungefär original igen :-)

För generell info kring detta, googla med följande argument :-)
bmw-slangen sfro site:autopower.se

Du skulle ha passat på att köpa det här paketet!
Ok, kanske lite väl långt att köra och hämta :-)
Länk

Man kan välja mellan att endast göra en omregistrering, registrera om den till ombyggt fordon eller registrera om den till amatörbyggt fordon.

I det här fallet är det är en vanlig omregistrering som ska göras.

Då finns det ett mycket viktigt brytdatum om man ska byta motor, bilen måste vara tagen i bruk före 1 Januari 1993. Annars omöjliggör dagens avgasregler ett motorbyte.

Årsmodell : CHECK

Nästa steg är att man på sin höjd får höja effekten med 20% och 10% vridökning. Dessa siffror ska baseras på bilens originalmotor, vilket jag tolkar i detta fall är en M30B35 (211 hk, 305 Nm).

Då ska alltså få kunna hiva i valfri motor som har högst 253 hk, 335 Nm.

Notera att du MÅSTE ta motor som ett komplett paket med motorstyrsystem och katalysator (du får alltså inte ta bort katalysator eller montera ett eftermarknadsmotorstyrsystem).

Typ av växellåda ska vara fritt att välja då bilen uppenbarligen togs i bruk innan 1 Januari 1993.

Effekt & Vrid : CHECK

Vad du väljer beror ju helt och hållet på dina objectives. Men jag skulle rekommendera att hinka ned en M50- eller M50TU-motor då dessa satt i många E34'or och därmed finns allt som behövs när det kommer till kablage, motorstyrsystem, grenrör, avgassystem, kringutrustning på motor, etc etc etc. Dessutom är de relativt vanliga och inte dyra i inköp.

EDIT : Ett alternativ är att köpa en likadan motor som du har idag och som den är registrerad som. Då behöver du inte göra någonting, ingen omregistrering, ingenting. Måster ju vara det absolut enklaste alternativet! :-)

Ett motorbyte ska tydligen vara en enkel sak - i filmklippet nedan finns en utförlig beskrivning hur man gör detta :-)

Visa användare
21
Uffeboi
BMW 540ia E39
2002
Jäklar tack för informationen @bmw-slangen detta kommer att bli användbart :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.