|
|
|
|---|---|
| Tjena, så till sommarn ska jag bygga turbo bil, har en e36 coupe fullt m-paket nu men funderar om man ska byta till e30 coupe istället ? min plan är att bygga en m50b25 turbo med smiddade stakar och vev (ca 400 whp är målet) sedan delrin bussningar till motorfestet och strongflex bussningar i hela bilen och bur osv osv oavsett om det blir e36 eller e30. Frågan är 1: vilken kaross är bäst för 20% ban körning, resten lek på gata (vill ha så styvt chassi som möjligt) 2: på e30 (alltså coupe) kan man stoppa m3 kjolar och m3en breddnings kitt ?. Tycker båda är extremt snygga men e30in värkar som den bästa racing bilen ? Vad tycker ni är bästa valet, fördelar och nackdelar med båda ? Tack i förväg | |
|
Jag kör en del bana, mitt intryck är att E36an har bättre potential med en bättre hjulupphängning. Största fördelen med E30 är att den är lätt men generellt sett så är E36orna snabbare ändå. /DJ |
|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Och här är en som kör E30 på bana :-) Skillnaderna är inte särskilt stora såvida man inte jagar små eller stora delar av en sekund, men BMW-DJ har såklart rätt att E36 framförallt bak har en viss mindre fördel (multi-länken har generellt lite bättre kontroll över vinklarna än en snett bakåtriktad bärarm). Men detta hänger på att alla vinklar är korrekt inställda. En bra inställd E30 är bättre än en dåligt inställd E36. Så det är egentligen viktigare att optimera en existerande konstruktion än att ta en på pappret bättre konstruktion men inte optimera den. Exempelvis kan olika r-däck tycka om olika mycket camber, bara en sådan simpel sak kan betyda halvsekunder. Det är så många saker som måste göras rätt innan man kommer ned till att grunddesignen orsakar några större problem, så därför tycker jag att det valet har något lägre prioritet - se längre ned för andra saker som kan vara viktigare. I ärlighetens namn kommer man ändåså att bygga om bilens chassi såpass mycket (många glömmer chassi och däck) och där kommer man att justera hur bilen beter sig och ofta bygger man till viss del runt eventuella problem med ursprungsdesignen. Grundinställningen som kommer på dessa produktionsbilar kastar man ju ut genom fönstret och sätter upp och justerar camber, caster, toe, krängningshämmare, fjäderkonstanter och dämpare som går emot alla regler och värden som produktionsbilen kom med. Det är ju du som med hjälp av camber, caster, toe, krängningshämmare, dämpare, fjäderkonstanter och däck sätter upp bilen så den beter sig som du vill köra den. Vill du ha den mer eller mindre understyrd? Vill du ha den neutral? Nervös? Stabil? Alla inställningar är kompromisser, man får något men måste offra något annat. @ghg : När du säger racing, är det riktig banracing eller drifting? Fast valet hänger nästan alltid mer på regler och praktikaliteter än all-out performance. Exempelvis så är utbudet numera nog något bättre till E36. Fast utbudet är fortfarande bra även till E30, trots sin ålder! Men sen kommer vi in på praktikaliteter. Ska du traila bilen? Med turbo så låter det som att du inte kommer att registrera bilen för att vara gatlegal, så jag gissar på att den ska trailas. Var ska du köra? Många träffar kräver en gatlegal besiktigad bil, och om din bil inte är det kan du inte köra på dessa träffar. Jag har i nuläget valt att ha min E30 gatlegal (av diverse skäl). Därför har jag medvetet valt en äldre bil för tekniskt är det otroligt mycket enklare att bygga om och modifiera och det finns en hel del regler, förbud och krav på utrustning jag kan fullständigt strunta i. Så som du ser så handlar mer om praktikaliteter än om all-out performance. Edit #1 : Doh! Du har ju skrivit 20% bana och 80% gata :-) Fast hur ska du besiktiga bilen? Men det är bra att du redan nu funderat på hur du ska använda bilen, mycket bra! Det ska nämnas att på gatan spelar det ingen roll vad man har för man är inte ens i närheten (man ska inte vara i närheten) att ligga på gränsen vad chassi, däck och bromsar klarar av - så där spelar det ingen som helst roll om man bygger på det ena eller andra. Du kommer ändåså aldrig att utnyttja en eventuell fördel för det ena eller andra chassit där. Edit #2 : Eftersom det verkar vara en hel del körning på gatan kommer det att behöva kompromissas på en del saker (tex vill du inte glida omkring på bansetup-camber med dyra r-däck), då är nog en E36 bättre utgångspunkt. Jag skulle tro att en E36 är bättre att hantera de kompromisser du behöver göra mellan gata/bana (än en E30). |
|
Tack @bmw-slangen för att du tog dig tiden och skriva så utförligt svar :) när jag menar bana tänkte jag mer track days inte tävla (kanske kommer i framtiden, vem vet) är 18 och ska bygga min första turbo bil med farssan å en polare. ska försöka gatu regga den via Sfro vilken bil det nu blir. mest intresserad i e30in pga dens vikt och att folk säger att den har lite "vildare karaktär", och e36an för den (vad jag förstått iallafall) är enklare å bygga på, om jag förstått rätt. vilken skulle troligtvis ha best väghållning om man skulle sätta X-brace, bur, race coils, bra däck, fjäderbenstag, grövre krängnings hämmare, hårdare bussningar i hela bilen osv osv på vardera chassi ? |
|
|
Skall du få en "vanlig" E30 att se ut som en M3 E30 så har du massor med karossjobb (framskärmar, bakskärmar, baklucka, bakrutans rutram osv osv). Skall du du då göra jobbet "på riktigt" med plåtskärmar så springer det iväg rejält vad gäller kostnaden... En vanlig E36 är betydligt enklare att få att se ut som en M3 E36, o betydligt billigare. E36 är gissningsvis inte lika lätt i baken som E30. Jag skulle valt en E36 om du nu inte är villig att gå all-in o bygga om en E30 till 100% M3 E30 utseende, dvs inte bara nöja sig med skärmar typ vilket är det "vanligaste". |
|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, men då är det samma läge som jag - just nu är det bara track-days (tävling hade varit roligt men finns inte resurser för det i nuläget). Kommer också att gå via SFRO. Jag har redan registrerat "bort" min taklucka samt även registrerat om bilen till endast 1 passagerare. Jag kommer i samband med framtida motorbyte till M52/M54-motor att registrera om den till "ombyggt fordon" och därmed kunna utnytja 15kW/100kg-regeln. Enda möjligheten att registrera en turbo-konvertering är att göra en E85-konvertering. Så bygg med E85 i huvudet redan från början (materialval, flödeskapaciteter med mera). Då ska ett eftermarknadsmotorstyrsystem även vara tillåtet (vilket du troligtvis kommer att vilja ha men det är inte billigt - går också att göra snikturbo och återanvända original motorstyrsystem). Men oavsett turbo/E85 eller inte, effektgränsen kommer du ändåså inte runt. Bygger du om bilen såpass mycket att den får klassas som "ombyggt fordon" så är högsta tillåtna effekt 15kw/100kg. Kommer din bil att väga 1100 kg så blir högsta tillåtna effekt 224 hk (på veven). Naturligtvis kan man köra lågt laddtryck och sedan öka upp den. Men ett bygge designat för 400 whp vilket är i runda slängar 460 hk vid veven kan vara svårt att övertyga att det ger maximalt 224 hk vid veven :-) Val av ursprungschassi/kaross har så liten påverkan för din del att det inte ska vara en faktor som ska ha något större inflytande på vad du väljer. Jag kan få vilken bil som helst att bli vild genom att montera bort främre krängningshämmare och sätta en enorm krängningshämmare där bak :-) Vad jag menar är att allt detta kommer att justeras genom alla de komponenter jag berättat om innan. Lägg desutom till att om/när du köper ställbara dämpare och utbytbara fjädrar så har du ännu mer parametrar och justera - fast ibland blir det bara ännu mer parametrar att skruva bort sig på. Är den lätt i baken har den kanske en tendens att vara lite överstyrd, detta justerar man till vad man vill ha genom att ändra krängningshämmare, fjädrar, ride height, dämparinställningar (fast/slow bound/rebound om man nu har detta), däck, vinklar osv. Kort och gott : ursprungschassit har relativt liten påverkan jämfört med de val och komponenter du väljer senare i bygget - därför är valet av ursprungschassi inte viktigt ur ett drive/handling-perspective. Men jag skulle tro att det är en aningens enklare att få till en bra setup på en E36, men det är högst marginellt. Om du väljer E36 så slipper du tex vissa steg som att konvertera till 5-bult fram/bak, det finns nog lite mer enklare/bulton delar till E36. Du får dessutom mycket gratis då E36 var byggd för M50/M52-motorn och du behöver inte göra den konverteringen heller. Så det är egentligen de mer praktiska aspekterna som är mycket viktigare. Exempelvis det som Dawwe säger, om man vill gå mot en M3-look (eller valda delar av den). Även utbudet är troligtvis något större bland E36-modellerna. Tips : Hitta en så rostfri kaross som möjligt. Mycket snabbare och roligare att arbeta med. |
| @bmw-slangen, okej eftersom det är första bygget och jag inte har massor med kunskad sattsar jag på en e36, tack för alla tips och utförliga kommentarer :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.