AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.634

330e Varning att bilen inte kan köra i MAX eDrive

Sida 2 av 2
Om det är minusgrader ute så får jag alltid varningen även fast jag förvärmt bilen enligt anvisning (jag har en wallbox pro på 20A). Det enda jag kan tänka mig som driftvillkor är temperatur. Jag får inte varningen om det är plusgrader ute. Vad jag har hört så klimatiseras inte batteri eller motor utan endast kupe.
Idag har jag stött på problemet för första gången. Jag kunde välja Max eDrive men den slog ändå på motorn och fick upp varningstriangeln men ingen text om jag inte gick in i iDrive.

Temperaturen var 3,5-4 minus och jag hade haft på klimateseringen i ca 7min. Igår var det samma temperatur utan några problem enda skillnaden var att klimateseringen hade fått gå ca 10min istället.

Eldriften gick igång efter ca 6-700m körning.

Su
27
SuperPer
330e 2016
Hej

Har haft min 330e (2016) inne på BMW för kontroll av det fel ni nämner här. De hittade inget onormalt men gav mig däremot ett "Teknisk kampanj" erbjudande som BMW har. Uppgradering av programvara utförd idag och jag återkommer här om jag kan påvisa förbättringar.
Hej. Jag fick samma meddelande nu två dagar i rad. Hemma har jag bilen i varm garage, så där är inga konstigheter. Däremot parkeras bilen ute på jobbet, fast kopplad till laddning stationen. När det blev mer än minus 5 grader, så startade bilen inte alls på el, utan bensin motorn gick igång direkt. Trots att jag hade ställt tiden när jag ska åka hem. Så inne i bilen var varmt och skönt. På väg hem försvann triangeln som meddelade att det går inte räkna räckvidden osv. Idag, när det var minus 15, så det blev bensin start igen och det tog ungefär8 km körning på bensin innan el motorn gick. Då började bilen rulla som vanligt på el.
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Jag löste detta problem med att ställa in laddning av batteriet precis innan förvärming/avgång. Sedan dess har jag aldrig haft detta problem eller fått detta felmeddelande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.