|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På mornarna när det är minusgrader så får jag alltid en varning som säger att bilen inte kan köra i Max eDrive och mätaren som visar hur långt jag kan köra på el säger "---" efter ett tag (ett tag är beroende av hur kallt det är) så försvinner varningen och jag får ett estimate hur långt jag kan köra på el. Under den här perioden kör bilen på el i alla fall. Jag har Wallbox Pro och jag laddar på max-effekt. Mitt problem är att i när jag kör i väg från jobbet och bilen har stått ute och det är minusgrader så får jag inte varningen. Jag kan inte ladda på jobbet och jag har inte kört värmaren innan. Det är detta jag inte förstår. Någon som har några idéer eller egna erfarenheter? | |
|
Har exakt samma. Och det beror inte på att den nyss har laddats för jag får inte samma om jag laddar på jobbet. Jag hade tänkt rapportera det som en bugg men har inte gjort det än. Man får alltså varningen när man slår till tändningen på morgonen innan man har haft chans att försöka välja Max-edrive. Man får ingen indikerad räckvidd och det går såklart inte välja Max-edrive läget. Men bilen går på Auto läget och på el. |
|
Transocean |
Hur kallt är det när den inte vill köra på MAX-edrive? |
| Hade det på morgonen och då var det -8 tror jag. Men mer än några minusgrader i alla fall. | |
|
Upplever liknande. Härom dagen när det bara var -2 så krävdes det runt 5-6km innan jag kunde slå på MAX-edrive. Dock kunde jag inte köra på el - motorn gick igång efter några hundra meter. I displayen visades dock uppskattad räckvidd. Jag tänkte ta detta till återförsäljaren. Vet inte om det har något samband - men det mystiska är att jag bara har upplevt detta när jag laddat med fast laddbox. Jag hade den fasta boxen bortkopplad någon vecka och körde då enbart med den medföljande kabeln och då uppstod aldrig detta, även om det var minusgrader. Dagen efter problemet vid -2 så var det +1 och då var det inga som helst problem. MAX-edrive från start. Ingen av gångerna hade jag förvärmt bilen innan utan bara "spontanåkte" iväg... |
|
|
Jag har stött på det där med "---" en gång när det var runt 5-6minus men jag fick ingen varning och det gick att köra på max eDrive direkt ändå. Tog kanske 1km innan jag fick fram räckviden. Har inte behövt starta bilen i kallar väder än så när den stått ute över natten. Denna vinterna har det mest pendlat mellan -1 och +5 där jag bor när det väl är dags att starta bilen. |
|
| Jag har haft varningen med både fast laddbox och den som följde ned. I morse var det strax över 0 och ingen varning, | |
|
@patrikt: Hur menar du med "varning"? Menar du att det kommer upp i displayen utan att du trycker på e-drive-knappen? Jag får aldrig någon "varning" men när jag försöker byta till MAX-edrive så är alternativet utgråat och jag kan bara välja mellan Auto och Save. |
|
| Får endast varning när batteriet är helt slut. | |
| @ForestC En gul triangel i instrumentpanelen. Check Status säger att förutsättningarna för batteriet tillåter inte Max eDrive och försöker jag välja Max eDrive så är den utgråad med förklaringen ovan. Desto kallare det är desto längre tar det innan varningen försvinner. | |
|
patrikt: Vid vilken tempratur får du detta? Är det oavsett hur mycket/lite minus det är? Om det är redan vid minus 1-2grader som för ForestC tycker jag det verkar konstigt. Har själv som sagt inte stött på varningen trots minus 5-6grader. |
|
|
Som på gränsen till OT vill jag bara nämna att det var just förmågan att använda eldrift i minusgrader var en stor anledning att välja bort Passat GTE, där eldriften inte ska fungera vettigt i minusgrader och bilen är konfiguerad att inte ens starta vid -30... ...så minst sagt irriterande... |
|
|
Jag har fått varningen på morgonen när det har varit under c:a -2 grader då behöver jag köra 500 - 1000 meter och sedan försvinner varningen. När det var -12 så körde jag 20 km utan att varningen försvann. Eldriften fungerar utan problem även fast varningen kommer. Det enda jag inte kan göra är att slå på Max eDrive. På Auto kör jag på el-drift så länge som jag håller mig runt 80 km/h om jag kör fortare så får jag bensin + el. |
|
|
Precis som @patrikt beskriver och jag antar att det är så att batteriet skyddas när det är för kallt men när det har vämts upp så kan man ta ut full effekt ur det igen. Det som är irriterande är att den varnar även om man inte ens försöker välja MAX-edrive, triangeln är väl ok men man får ju ett internmeddelande som egentligen inte säger något. Sen är det ju så att den fortfarande använder batteriet i AUTO läge men möjligen med mindre effektuttag (bensinmotorn startar vid lägre belastning). |
|
|
Spelar det nån roll för er om ni satt på förvärmningen eller ej? Jag använder den för det mesta när det är under +3 och har inte fått varningen någon gång. |
|
| Har stött på det både vid förvärmning då förvärmning inte använts. | |
|
Mig veterligen så värmer inte BMW upp batteripacket i bilen (någon som kan bekräfta eller dementera?) läser man datablad för allehanda LiCoO2 celler så är samtlig data gällande för batterier i 25 grader celsius, vid lägre temperaturer så sjunker charge & discharge kurvorna rejält! Laddning spec:as exempelvis endast mellan 0-45 grader, urladdning mellan -20 och 60 grader. Tesla värmer upp sitt batteripaket när det är kallare för att kunna bibehålla i/urladdningskurvor. Fel ord kanske, men hybridbilar är väl lite av en "gimmick" för vad som komma skall typ, man får helt enkelt köra med bensinmotorn när det är kallt ute. Åkte till jobbet i -26 grader här i början av januari och då hade inte ens förvärmningen orkat starta! annat är det med LiFeYPO4 celler! (Notera Y:et) vilket klarar -45 till 85 grader, dock så är energitätheten sämre jämfört med LiCoO2. |
|
Transocean |
Förvärmning lär inte hjälpa då batteriet sitter under skuffen i en alukapsel. I riktiga elbilar värms/kyls batteriet. Laddhybrider saknar denna funktion än så länge. Sannolikheten att 330e använder sig av liknande teknik som VW GTE är stor. Förövrigt ville inte BMW Norge ge mig ett svar om batteriets vinteregenskaper när jag övervägde att beställa en :-) |
|
Förvärmningen var mest för min skull, om det nu var mig du refererade till. Vad man kan läsa om Tesla (är inte helt hundra på siffrorna) så var väl tappet 50% vid "kallgrader" men genom att dom värmde upp batteriet (från batteriet förstås) så var tappet endast 30%. Eftersom att batterikapaciteten är~10% på en laddhybrid jämfört med Teslan så ser man ganska snabbt att batteriet inte räcker till för denna operation, verkningsgraden blir nog för dålig för ett sådant litet batteripack (Jag bara gissar hejvilt nu, rätta mig om jag har fel). Elbilar och laddhybrider är lite av vilda western, det jag har märkt nu när det varit kallare ute är att vid endast elkörning så blir bilen slö som fasiken, 0-70 km/h tar ju en halv dag. Det enda som jag stör mig på är att bilen inte orkar värma upp kupén endast med laddningen inkopplad. Tycker att det är "ingenjörsmässigt" fel att inte kunna värma upp en kupé med 16A 1-fas, utan att det måste tas från batteriet och sedan ladda det samtidigt... |
|
|
Nu på morgonen var det +grader och då fick jag ingen varning. Vad gäller förvärmning så är det praktiskt när det är kallt och man har bilen ute (som jag har nu medan jag bygger nytt garage). Att den tar från batteriet även när man har den inpluggad kan nog förklaras med att värmaren är på 5kW (vilket den såklart bara kommer att dra om det är riktigt kallt). Jag kan oftast bara ladda på mellan eller låg effekt så jag förlorar 10-15% laddning på en förvärmning vid -15 eller kallare. När garaget är klart kommer förvärmning inte ske hemma och då borde jag kunna köra mina 22km till jobbet på el även på vintern. |
|
|
Jag har fått upp meddelandet väldigt ofta nu i december och januari. Får alltså upp meddelandet först när jag skall välja MAX eDrive (kör i princip endast sträckor på under 2,5 mil) På verkstaden så sa teknikern att BMW har värme och kyla på batteripacken och att det KAN hjälpa att ställa in förvärmning/avgångstid. Men det känns inte som det är kylan när det är 2,5+ och sol ute. kl 10 på förmiddagen. Kollade mina meddelanden i bilen och fick upp "Elräckvidd är tillgänglig först när driftvillkoren är uppfyllda. MAX eDrive kan inte aktiveras". Någon som vet driftvillkoren för MAX eDrive? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.