AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.015

Förstörs motorn om den blivit startad i fel läge? E39 523i

Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Hej!

Jag startade min motor med vanosen i fel läge och motorn var inte nollad efter en missuppfattning med brorsan och vi hann bara starta bilen och vi hörde ett hemskt ljud och skyndade oss att stänga av motorn. Vi stängde alltså av motorn och motorn dog inte utav sig själv. Jag o brorsan gav oss på att fixa Vanos vilket var dumt men vi fick tillgång till garage och vi försökte tima vanosen rätt utan speciella verktyg men insåg sen nu att det går inte. Nu har vi dock verktygen som behövs fast min fråga till er är, är det lönt att plocka ner motorn och prova igen? Förstörde vi motorn efter vi startade den med vanosen och motorn i fel läge? En kompis pratade om att vi har mer stor sannolikhet pajat ventiler o fan vet vad eftersom motorn inte vet om han ska ta in luft eller ut, dvs att topplockspackningen kan ha gått också. Jag öppnade upp motorn nu i efterhand och kollade hur kedjorna och kammarna såg ut och de lilla jag kunde se så var det inga skador förutom att kammarna stod helt fel.

Vore jätte snällt om någon kan förklara vad som kan ha hänt och jag hoppas verkligen något otroligt mycket att vi inte förstörde min bil. Åkt in till varenda verkstad i närheten men ingen kan något om Vanos och sånt o då får man försöka de bästa man kan med egna händer. Jag tror vi kan lyckas få allting rätt nu efter jag sökt och kollat på allting så jag kan de utantill. Frågan är bara om det är värt de nu om motorn skulle vara paj :(

Uppskattar verkligen svar! Tack på förhand! Mvh Simon
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Fixade några bilder på motorn men dem blev inte så bra men man ser längst bak på motorn hur fel kammarna står, tänkte försöka nolla motorn och se hur kammarna står då imorgon. Motorn är alltså inte nollad nu lär bilderna är tagna, ingen aning om vilket läge den är i. Vet inte vad det skulle innebära om kammarna skulle stå helt fel om motorn skulle vara nollad.

Länk
Hej,

Lite studier ledde till den här länken: Länk

I detta fall hade man t o m ställt in vanos, men uppenbarligen missat någon detalj och fixat till "ventilsallad". I de två beskrivna fallen hade man bara missat lite och fick inte problem förrän vanos gick in efter en kort stunds körning.

Men innan ni kastar in handduken, dra runt motorn för hand. Går det ok, kan ni försöka göra ett kompressionsprov. Då får ni svaret på din fråga.

Fast även om kompressionen är borta här och där, behöver det inte betyda att hela motorn har dött. I bästa fall räcker det med några nya ventiler. Eller, kanske enklare, en topp från skroten.

//Lennart
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Hej!

Tack för svar! Idag har jag stått ute på parkeringen och hållt på med bilen och nu använde jag äntligen Vanos verktyg för första gången. När motorn stod i nollläget var kammarna helt fel men efter vi plockade bort vanosen och skruvade bort kammarna och sen vred in vanosen med hjälp av verktyget så hoppade kammarna i rätt läge av någon anledning, trots att vi skruvat ur kammarna 😱 Men ni verkar allting vara i läge, kammarna pekar mot varandra och dem pekar uppåt längst bak när motorn är noll och vanosen gick in lätt så jag funderar på om man ska pröva att starta motorn igen och se vad som händer imorgon 😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.