|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vettetusan... Funderar på att returnera, då bör jag nog inte börja löda om grejer. Jag kör ju också från en virtuell maskin med XP på, men det borde ju inte påverka. Det är just den gula lampan som väl ska visa att data utväxlas. Får den inte att lysa längre alls. Funderar på om det rent av kan vara ODB-kontakten i bilen också... Känner mig sjukt less på allt strulande nu. |
|
| Ingen vänlig här som kan tänka sig att skicka över mjukvaran till mig? Måste felsöka bilen, har bara kabeln men inte mjukvaran :( | |
|
Som jag skrev i mitt inlägg ovan, fick jag den här att fungera med viss möda. Drivrutinerna hämtas lämpligen från länken i ett tidigare inlägg här i tråden. Länk (min G-drive) till installationsfil för version 1.4.0.7 och några anvisningar, vilkas tillförlitlighet jag inte garanterar. (Framför allt gäller det beträffande i vilken ordning interfacet skall anslutas till bil resp. datorn.) Det var längesen jag själv installerade, och den installationen gick som sagt inte spikrakt. Men den lyckades till slut! :-) Länk /Lennart PS Detta är första gången jag delar på detta vis. Blir det problem, blir jag tvungen att ta bort delningen och, kanske, detta inlägg. Men hoppas inte. DS |
|
| jättetack! Du är en räddare i nöden! | |
|
Vet nu att ODB kontakt i bilen funkar. En bekant kollade av den. Hittade några gamla koder men rensade dem innan jag hann se vilka det var. :P Vet dock att jag har trasiga airbagmatteproblemet nu. Så behöver hitta grejer att simulera stolsittande med... :P Vad gäller BMW scanner får jag fortfarande inte skiten att funka. Om någon vet exakt vilken ordning de gjort saker i för att få det att fungera så skriv det gärna här. Hittar guider med alla möjliga olika kombinationer... |
|
|
ARRRGGGHHH!!!! Har typ provat alla kombinationer i världen, men nu får jag aldrig någon gul lampa att blinka alls. Har någon här kört via en virtuell maskin (VMware)? Jag tror det är fel i hårdvaran men det är ju tusan inte lätt att verifiera. |
|
|
N, det är sällan fel på hårdvaran. De fel jag hade på "mina" var att några kablar var dåliga, alltså själva USB-kabeln. Du kan ju prova att byta den. 99% av problemen annars med BMW scanner är mjukvarurelaterat pga av korrupta versioner. Jag skickar ett PM till dig. Mvh Ola |
|
|
Jag har testat byta kabel och jag har kört med officiella PA Soft 1.4.0.9, som jag verifierat med MD5. Skulle vara drivarna då isf men det är de officiella jag kör med som kommer när man installerar. Windows XP SP3 32-bit i en VM på en Windows 7 64-bit. Saken är att jag fått gula lampan att blinka en gång då jag våldjuckade på kabeln så jag har en av 6 virtuella maskiner där jag kommer in i PA soft. Nu spelar det dock ingen roll hur mycket jag juckar på OBD2-anslutningen, lampan blinkar aldrig. Så det känns som glapp på något vis nånstans i hårdvaran. |
|
|
Jo just det, en sak till som nog någon kan svara på... Man ska ju vrida nyckeln till "läge 2". Visst är det så här: Läge 0: Bil av. Läge 1 Läge 2 Eller är det: Läge 1: Bil av. Läge 2 Läge 3 |
|
|
Och blir det fel om man startar bilen dvs läge 3->tillbaka till 2 i första exemplet? Har gjort så iom att jag drog ur batteriet första gången jag satt med detta och försökte en massa gånger... |
|
|
Ditt övre exempel är rätt. Det går även bra att ha bilen igång. |
|
|
Tack för svaret. Tror tyvärr jag måste beställa efter en ny kabel, frågan är om jag skulle satsa på en INPA nästa gång. Är det lika meckigt att få igång det? |
|
| Jag får Hardware not ready hela tiden inne i PA Soft... | |
| Du får det när den är kopplad till bilen? | |
| Ja | |
|
I settings ser jag: BMW Scanner adapter is plugged in. Gul lampa lyser. Kör jag Car ident blir det det felmeddelandet. Går jag in på help hardware info så får jag Device number: och det är blankt. |
|
|
Jag har mitt installerat på en windows 10 laptop. Har för mig att man var tvungen att installera med kompabilitetsläge för XP och köra som administrator. Kan det vara det som är felet? |
|
|
N har allt som behövs mjukvarumässigt. Känns helt klart som ett hårdvarufel. Nästa steg tycker jag är att installera på en helt annan dator. Går det inte så så är det garanterat interfacet. Mvh Ola |
|
|
Slutade med att jag beställde hem en ny scanner från Storbritannien istället för Kina som kostade typ en hundring mer. Stoppade in den och körde med samma mjukvara som jag tidigare installerat och det funkade klockrent direkt på första försöket. ÄNTLIGEN! Kunde verifiera att min airbagmattasensoremulator funkar som tänkt och kunde läsa ut ett flertal felkoder och rensa dem. Jag har en aktiv felkod och det är att min MID inte hittar någon telefon vilket är konstigt då det visst är en utbytesenhet men det kommer från en bil utan telefon. Dock med HIFI systemet dvs Nokia subwoofer... Relaterat till det? Hur funkar det med shadow koder? Många rensades men fyra ligger kvar och försvinner inte. Några tips? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.