|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag köpte denna: Länk Det har tyvärr inte gått så smidigt hittills. Mjukvarudisketten som följde med var proppfull med trojaner och virus. AVG har nog aldrig gått så bananas som det gjorde när jag satte i skivan. Laddade hem officiell mjukvara från PA soft. Har provat olika drivare både det som följde med PA soft och från officiellt håll. Följt flera olika guider på nätet. Började med att testa med Windows 7 sedan ordnade jag en virtuell maskin med Windows XP. Men jag får bara "Hardware faulty". Har inte vågat köra med mjukvaran på medföljande skiva än... Någon som har nåt tips? Andras erfarenheter? | |
|
Har du 32 eller 64bitars operativsystem? Fungerar inte alls på 64bitars, måste vara 32. När jag körde med XP mode så var det ett helvete innan jag fick usb drivrutinerna att fungera. Viktigt att installera dom innan man pluggar in scannern. Tror jag fick köra några systemåterställningar innan jag fick det att fungera. Slutade med att jag köpte en gammal bärbar med XP 32bitars och sen har det fungerat klockrent. |
|
|
Hej, Till Infinite...'s kommentar, som ligger helt rätt, kan jag foga följande: Min första version av Scannern kom direkt från Kina (som din, antar jag, baserat på pris och fraktkostnad). Totalt kass. När jag pluggade in interfacet och startade programmet, kom en reaktion på skärmen som påminde om när man lyckats slutföra en av Windows' tidiga patienser; hela skärmen fylldes av evigt nystartande fönster. När jag gett upp, köpte jag ett nytt, dyrare, kit från UK (hur dum får man vara?). Redan etiketten på interfacet indikerade Kina-ursprunget... Hur som helst lyckades jag kombinera hård- och mjukvaror från mina båda köp till ett fungerande system. Som jag sedan haft mycket glädje av. Då visste jag det inte, men det finns en herre, olaO, här på forumet, som sålde Scannern. Den funkar på alla Windows-versioner. Men han har slutat, jag gissar p g a att bilarna blir allt yngre och inte låter sig analyseras/kodas med Scannern och att efterfrågan därför blir för liten för att motivera (obs spekulation!). Men allt annat, om du inte kan få tag i något svenskt begagnat, är högrisk. Originalet från PA Soft lär bara vara nån sorts demo, eller? Den skarpa versionen kostar, åtminstone tidigare. /Lennart |
|
|
OlaO har jag varit i kontakt med men han har som sagt slutat och hade inget tips om var jag kunde köpa "rätt grejer". Därför chansade jag på en säljare med så bra betyg (99%) som möjligt på ebay. Jag har hittat det som ska vara officiella PA Soft (genom att söka på google sedan köra att verktyg för att jämföra MD5). Har hört hur folk fått det att funka genom att först installera demot, sedan det fulla programmet. Har läst tips på olika tillvägagångssätt. Hur man får det att funka på allt från win xp till win 10... osv... Har provat på win 7 32-bit, virtuell maskin med win xp 32-bit som kör på en win 7 64-bit... |
|
| N, du har PM. | |
|
Härifrån köpte jag mitt. Länk Hemsidan Länk |
|
|
Tack för tipset, fast det var just BMW Scanner och INPA som jag blivit tipsad om tidigare och gärna skulle vilja få att funka. Stort tack igen lenwib! |
|
|
Jag köpte kina-prylar. Googlade och hittade drivrutiner för x64. Installerade på både Surface-plattan och på laptop. Windows 8.1 och Windows 7, båda x64. Enda problemet var att stift 7 och 8 fick lödas för att interfacet skulle fungera fullt ut. Att BMWscanner officiellt inte stödjer x64 är sant, men att säga att det inte går att köra i x64-miljö är inte sant. |
|
| Öppnade du upp bara och kollade att det var dåligt lött eller? | |
| Det var nice att det kommit drivrutiner till 64 bitars, när jag köpte mitt för flera år sedan så fanns det inte. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
N, det är inte fråga om dåliga lödningar. Det jag tror TheBear89 menar är att han bryggade stift 7 och 8. Min BMW-scanner läste en mängd data men av någon anledning inte just DME. Så jag (det var ett tag sen nu) läste om detta och öppnade upp min och bryggade dessa stift, då rapade mjukvaran upp DME-datat som tänkt. Om jag inte minns helt fel så kunde den läsa min 330i tillverkad 01, obryggad, men inte min dåvarande 316ti tillverkad sent 03. Efter detta kunde den läsa båda. /Anders |
|
Ok, är stiften markerade på kretskortet? Någon som har en bild på hur det ser ut t.ex.? |
|
|
Google is as always your friend Länk |
|
|
Haha, true. Slog mig inte att OBD är rätt så standard... Suck. Håller på dribbla bort mig själv, har letat rätt hårt efter lösningar på nätet. Tusen tack alla som sluter upp, det är otroligt uppskattat! |
|
|
Länk drivrutiner som bekräftat av mig själv fungerar på Win 7 och Win 8.1, båda x64. Länken går till min Google Drive. Startar ditt program så lär dessa drivrutiner kunna lösa ditt problem. |
|
| Någon som har BMW scanner 1.4.0 applikationen? Min skiva fungerar inte längre, (kinaskit). Hör av er om ni har skivan så får ni gärna lägga upp eller maila över mjukvaran :) Vore väldigt tacksam. | |
|
Det går att hitta orginalversionen om man söker på Google och rätt filnamn. Sedan verifierar du att det är officiell mjukvara genom att kolla md5 på filen. Uppdatering: Fick idag igång programmet. Detta åstadkom jag genom att jucka på odb anslutningen medan programmet startade upp. Märkte att den gröna lampan lyser hela tiden men den gula endast blinkar till då och då när jag juckar kabeln. Går dock inte göra nån scanning då den då klagar på hårdvaran. Min slutsats är att det är glapp nånstans i hårdvaran eller kabeln. Öppnat upp och kollat men ser inget självklart. Noterade att 7 & 8 mycket riktigt är hoplödda. Har ni lampor på era scanners? Hur funkar dessa? |
|
| En fråga till. Hur passar era scanners i anslutningen i bilen? Jag måste pressa in klumpen som kontakten sitter på så den kläms in i facket vid sidan av ratten. Facket måste deformeras lite för att avläsaren ska rymmas. Känns sådär att behöva vålda... | |
|
Länk Borde även pinne 4-5 vara ihoplödda? |
|
|
540Touring, jag skapade en ny informationstråd för att tydligt varna för Kina-scanners mjukvara, där skrev jag även hur du kan hitta och verifiera mjukvaran. Här är tråden: Länk Jag kommer fortsätta om mitt eget problem i denna tråd. Uppdatering: När jag går in i settings i PA Soft så ser jag att både drivers och BMW Scanner är gröna. När jag dock försöker använda scannern så får jag ett felmeddelande om hårdvaran. Har som jag visat i tidigare inlägg öppnat scannern och kollat kretskortet. Vissa bilder på andra varianter på nätet som jag hittat visar att även pinne 4-5 är bryggade. Båda mina är lödda men inte bryggade? Hur ser era ut? |
|
|
Hej, Räknat i bilens kontakt är stift(hål) nr 4 = bilens jord och stift(hål) nr 5 = signaljord, där den senare egentligen skall vara lite "finare". Den skall vara avstörd och får inte belastas. Inte för att jag tror att det spelar någon roll i detta sammanhang, men det är principiellt fel att löda ihop dem. Eftersom du har lysande dioder, har du ju redan både +12V och jord in i interfacet, vilket talar för att en bryggning av 4 o 5 inte kommer att ändra på något. Men som jag ser det, är det inte någon större risk med att göra ett kort prov. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.