|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ska åka och titta på en BMW 325ix E91 och ägaren av bilen hade kört med BMW original punkteringsfria däck, och så hade han fått punktering/skada på ett däck. Så han hade köpt ett nytt däck icke punkteringsfritt med annat mönster men med samma storlek och dimension. Den är fyrhjulsdriven och jag hör hört att det kan skada fördelningslådan när man har olika däck? Men om mönsterdjupet är så gott som lika men ett däck skiljer sig i enbart mönstrets utseende. Kan det påverka då? Detta är sommardäck och dem gamla däcken hade gått 1 eller 2 säsonger | |
| Det låter skamlöst dumsnålt att bara byta ett däck. Förutom att det nya däcket inte är slitet, vilket de övriga lär vara så skiljer olika märken sig ofta i mått, även om de anger samma dimensioner, så onödigt slitage lär uppstå. Det är dessutom inte lagligt med olka mönster på samma axel. | |
|
Ja, jag tycker det lät väldigt märkligt! Vart hittar man att det inte är lagligt att ha olika mönster på samma axel? Borde låta honom betala för två nya däck isånafall. |
|
| Kravet om samma mönster verkar inte finnas, my bad. | |
|
Att blanda punkteringsfria (RFT) och vanliga är inte att rekommendera. Så om du köper denna bil kan ett nytt däck, alternativt en hel uppsättning bli en utgift för dig. Gör då bedömningen om det är tillräckligt intressant trots detta, eller om det gör andra bilar mer attraktiva. Säljaren kommer nog inte vara prutsugen baserat på detta, då denne redan gjort bedömningen att ett nytt däck var en fullgod lösning. Så att "låta honom betala för två nya däck" är kanske inte så lätt som du tror. |
|
|
Om det hade varit olagligt att köra med olika mönster så hade det varit lättare. Men när fallet inte var så så blir det inte lika lätt. Jag har läst och hört att det inte är bra att blanda däck osv men inget konkret om vilka problem som kan uppstå maskinellt. Om icke punkteringsfria däcket får punktering och man står utan reservhjul kan dock vara en jobbig situation. |
|
|
Frågan är väl: Vilka andra dumsnåla lösningar har ägaren vidtagit i bilens underhåll/reparationer? Om den inte är väldigt billig skulle jag nog kika efter ett annat objekt... Det är som sagt inte olagligt att blanda olika mönster, men däcken skall vara av "samma typ" - var gränsen går mellan "olika typ" är nog inte helt 100%:igt fastställt, dock är distinktionen klar när det gäller dubbade och odubbade vinterdäck. Om det är godkänt att blanda RFT-däck och vanliga dito är nog osäkert - helt klart får man dock INTE göra det enligt BMW:s och däckbranschens anvisningar! Och det finns en god anledning till det - RFT-däck uppför sig väldigt annorlunda mot vanliga däck när de pressas till/över gränsen (främst vid undanmanöver) för sitt grepp då RFT-däck har mycket styvare stommar. Blandar du olika typer av däck kan det nog väghållningsmässigt jämföras med att köra med markant avvikande lufttryck i olika däck; ingen bra idé! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den är fullservad på bmw-verkstad, dock i hans ägo blev det "verkstaden som finns i byn" Verkstadskillen där som hade godkänt att sätta på nya däcket till sommarhjulet. Köpet är nu gjort och jag köper nog ett likadant däck som det nya för att ha lika hjul på samma axel. |
|
| Då får du ju rft fram och vanlig bak? Inte bra! | |
|
Blanda INTE RFT och vanliga däck! Det blir mysko/farliga vägegenskaper då! Bäst ur väghållnings- och komfortsynpunkt är att köra på fyra "vanliga däck"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Följ Johan B:s råd! Jag köpte 4 nya Continental RFT 225/45x17tum till min E91:a. Pris 6400kr på en gummiverkstad i Göteborg. Kan kosta något mer ute i landet. Detta borde din nya fina bil och din egen säkerhet vara värd. |
|
|
Okej, Tack för alla tips, får nog bli så att det blir en ny uppsättning med däck ändå. Men då är ju frågan om man ska skita i RFT däcken då det verkar vara problem med dessa? Att dem går hårt och får bilen att spåra? Ska forska vidare och får se vad det blir. |
|
|
Skulle inte satt på RFT däck och tänker inte heller göra det när mina är utslitna. Jag får inte punktering oftare än att jag kan ringa efter bärgare då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.