|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har lite problem med min bil som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Det började för ca 1år sedan då jag bytte batteri i bilen. Bytte till ett 95A AGM-batteri. Efter lite surfande så kom jag fram till att de flesta INTE kodade in batteriet. Så det var inget jag gjorde. Nu för några månader sedan så gick generatorn sönder på bilen. Köpte då en ny. Och efter detta så har jag börjat få larm i bilen. Det första larmet är då; Battery Discharge Increased. Vilket är rätt välkänt. Men med många olika lösningar. Jag åkte då ner till firman i stan, och kodade in batteriet. Men det hjälpte inte. Jag drog då ur IBSen, men ingen skillnad. Jag har kollat i baljan i bagagen, men där är det snustorrt. Sedan kom det mer fel på bilen; Oil level sensor fault. PDC fault. Active steering fault. Jag tog då idag och mätte upp bilen i viloläget. Den drog då 400mA. Jag plockade säkring för säkring, tills jag kom till säkring nr 7. Då gick den ner till 40mA. Vilket är helt normalt. Min beskrivning över säkringarna visar en bild på ett säte med bälte på säkring 7. Men när jag har säkringen urdragen så händer inget när jag sätter i nyckeln. Och ljuset är släckt på växelväljaren. Är det någon som kan hjälpa mig lite med vad just säkring nr 7 är till för något? Och ifall någon har haft liknande bekymmer? Tack så länge! | |
|
Kan tillägga att även "Set time and date"-larmet kommer. Dessa larm dyker alltså upp varje gång jag startar bilen. Mäter man när bilen är igång så laddar den 14,6V |
|
|
Länk Kollat centrallås och alla dörrar? Somnar bilen som den ska? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Som sagt, kolla att den "somnar", t ex genom gröna indikatorn för barnlås på fönsterhissarna som ska slockna efter ett tag. Hade ett liknade problem på min E61 och då var det IBS (som ska hjälpa batteriet...) som drog ur, kopplade ur den (ej nödvändig) och sedan dess har det fungerat perfekt. Vanligt fel på tidiga E60/E61, vad har du för årsmodell? | |
|
Tack för era svar! Bilen verkar ändå gå ner i sleep mode Barnlås-knappen är släckt Växelspaken är släckt. Glömde skriva årsmodell, men det är en 07a Men LCI. Den bilden du länkade till ser ut som min. Så säkring 7 är vid samma bild Men i min står det bara restraints. Vilket är missvisande Drar jag ur säkringen så händer ingenting när jag sätter i nyckeln. |
|
| Har du CA i bilen säkring 7 går till CA hade samma problem nämligen? | |
|
Antar att du menar Comfort Access. Och det är "tyvärr" ett tillval som jag inte har. Hade jag haft det så hade jag nog varit säker på att det var det som det berodde på. Frågan är dock vad det kan vara. Säkring nummer 7 är 30amp stor. Och tar jag ur den, så händer det som sagt ingenting när man sätter i nyckeln. |
|
| Okey, prova att rycka bort säkring nr 36 istället och sett tillbaka 7an det får oxå till bla centrallås kolla om det blir skillnad. | |
|
Kan för övrigt tillägga att jag nu också måste trycka på öppna-knappen på nyckeln två gånger, för att den ska öppna bakdörrarna. Vet inte ifall det har något samband med detta, eller om det bara är någon inställning? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lossa kontakten på oljenivåsensorn och sätt i säkring 7 igen och testa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Där sa du förresten något Hasso! Jag har nog läst någonstans att det kan dra ström när den givaren ger upp. Och larmet om increased discharge kom typ samtidigt. Ska försöka testa detta så snabbt jag kan |
|
|
Angående bilden. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var en fundering bara då E39 hade oljenivågivaren och växelindikatorn för automaten och generator på samma säkring(15) och blev det kortis i oljenivågivaren så gick inte bilen att starta pga utebliven väslingsindikering. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.