|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle behöva hjälp med att tolka några felkoder på min 320d -07. Detta är de felkoder i protokollet som avser motorn M47. DTC 4212 - glödstift cylinder 1, aktivering - intermittent frekvens 124 återställningsräknare 40 mätarställning 186296 4222 - glödstift cylinder 2, aktivering - intermittent frekvens 124 återställningsräknare 40 mätarställning 186296 4587 - bränslefilter - intermittent frekvens 191 återställningsräknare 40 mätarställning 186296 Min fråga är om dessa felkoder innebär att glödstift 1 och 2 inte fungerar? Fungerar bara ibland - intermittent - eller vad betyder det? Och vad avses med frekvens och återställningsräknare? Jag kan tycka att motorn startar lite väl trögt när det är minusgrader. Alla felkoderna har dessutom kommit vid exakt samma miltal. Jag läste någonstans att om glödstiften inte fungerar så fungerar inte heller regenereringen av partikelfilter. Stämmer det? Hoppas någon kan ta sig tid. //Anders | |
|
Ja, felkoderna betyder att glödstift 1 och 2 inte fungerar som de ska. När glödstiften börjar ge sig rekommenderas byte av allihop, så byt alla för att slippa riva igen inom kort tid. Pysslar du själv så är de billiga från eBay, som vanligt när det gäller delar till BMW. När det gäller koden på bränslefilter visar en googling att det har med elektrisk uppvärmning av bränslet att göra. I anslutning till bränslefiltret sitter någon typ av värmare, denna värmaren verkar kunna ge upp och resulterar i denna felkod. |
|
|
Tack för ditt svar, det är det beskedet jag är rädd för. Jag har sett att delarna inte är så dyra men att det tar ganska mycket tid att byta dem så det kostar ändå en del på verkstad. Av vad jag har läst om att byta så drar jag mig för att göra det själv. Är det svårt? De sitter väl ganska otillgängligt? Själv är jag på nivån att byta bromsar. |
|
|
Vågar inte säga om det är samma motor men i min gamla 320d -03 så fick man plocka bort insuget för att komma åt. Är man någorlunda metodisk så löser du det om du fixar ett komplett bromsbyte på egen hand! En viktig del vid jobbet är att försöka göra det med så varm motor som möjligt för att minska risken att man drar av stiften, som är väldigt tunna. Drar man av ett så måste man borra ut det som sitter kvar vilket plötsligt blir mycket jobbigare än bytet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.