|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Tog ur batteriet idag för att jag tänkte lättare kunna underhållsladda det hemma. kom på en stund senare att det kanske inte var så klokt att göra det då nyare bilar kan strula en del efter det. har jag gjort bort mig nu? bör jag sätta tillbaka batteriet omedelbart igen och vad kan egentligen hända? MVH Petter | |
| Inget händer. Kanske måste du ställa om klockan. Jag tog bort batteriet i 30 min för att bakrutevärmaren inte funkade. En ECU som hängt sig. Sen funkade den | |
| okej, jag hade ev tänkt ha batteriet hemma tills i vår när det är dags att ta fram bilen så den kommer stå strömlös betydligt längre än 30 min, spelar det någon roll? | |
|
Nej egentligen inte. Det är värre för bilen att stå med dåligt batteri än inget alls. ------- //Lövet |
|
|
Underhållsladda batteriet i bilen på anslutningarna bredvid motorn. Att ändra laddstatus på batteriet utan att bilen vet om det är möjligen inte bra någon annan här kanske vet? Tänker på ibs. För övrigt så tänker jag att många styerdon mår bra av lite ström o värme och fukten hålls borta till viss del. Vissa typer av minnen i styrdon tappar bort sig vid längre strömbortfall. Om allt funkar ska inte det vara något problem heller. Nej jag skulle inte ur batteriet på en sån pass ny bil:-) |
|
| Det jag befarar, men nu när jag redan tagit bort det spelar det någon roll nu om jag sätter tillbaka det eller inte? | |
| Den vet laddstatus genom att mäta på batteriet. Svammel om att tappa minnet. Hade borta ström i en halv timme och då är allt garanterat dött. Sen går alla till sömns så dom får ingen ström nästan och efter en månad ca är batteriet urladdat. | |
|
Någon som hört talas om backuppbatteri ? De ser till att hålla ordning på service mm när huvudbatteriet avlägsnas. Absolut bäst: ladda ifrån motorrummet, har jag gjort alltid och har aldrig heller haft problem. Min källa ang det, är Jarls Bilservice.... vet inte dom , så vet inte jag vem som skulle veta ;) |
|
| Jag jobbar med mjukvara och ECUer inom automotive. Man ställer krav på att bilen ska klara att vara utan batteri. Förstår inte problemet med att vara utan batteri. Fukt ska ECUerna klara. Det blir inget bättre med en sleep ström | |
|
Att bilen enligt tillverkaren ska klara att stå utan batteri tvivlar jag inte på. Men i verkligheten när bilen är några år gammal så ser jag helt klart en risk att vad som helst kan krångla vid tillkoppling av batteri. Att ha lite vörme mot ingen alls i ekektroniken kan göra stor skillnad. Några mW i elektroniken ger ett antal grader i temphöjning i vissa styrdon. Syns om man tittar med värmekamera. Det kanske blir startproblem efter 1mån men batteriet är inte helt slut. För övrigt jobbar jag också inom automotive RnD från halvledarsidan. Vet exakt hur komplicerade våra bilar är och håller på att bli :-) Det är lite som att köra svag värme i sommarstugan eller ha det helt avstöngt på vintern. :-) |
|
| Hade ingen aning om att elektroniken behöver lite värme, hur kommer det sig? Jag har satt tillbaka batteriet nu iaf för säkerhets skull :) | |
|
Inget om det här tex: Länk Läs vinterförvara batteriet rätt. Sen saxat får en annan sida: Om bilen eller båten ska lämnas oanvänd i många månader ska kablarna kopplas loss från batteriet, annars drar eventuell viloström, till exempel en klocka, ur batteriet. |
|
|
Varning: Moderna bilar kan bete sig underligt om du plötsligt bryter strömmen.... Precist så är det... Som sagt innan ... ladda i motorrummet med en bra underhållsladdare typ ctek. Pettersiden.... BMW 1M, du har + anslutning höger sida, sitter ett rött plastlock, och lite närmare skärmen sitter - anslutningen i form av en liten blank kolv. |
|
| Skorpionen. Jag satte tillbaka batteriet efter ca 20 h och monterade en kompis biltema laddare som är en underhållsladdare i motorutrtmmet precis som du säger. Hoppas det ska vara ok. | |
|
Länk Ser -kolven precist mellan skärm och kylarvattenbehållaren . |
|
|
Aha, hann skicka mitt inlägg precist innan dig :) Ok , hoppas allt går bra ändå :) |
|
|
Det här är en rätt så intressant diskussion som förekommer i flera olika sammanhang på flera forum, inte bara detta. Om det nu vore så att elektronik med mera tar skada av att kopplas från batteriet och bli helt strömlösa så är det ju konstigt att det inte står något om detta i instruktionsboken, exempelvis i kapitlet om avställning. Sen faller det på sin egen orimlighet att tyska ingenjörer skulle tillverka något som används av konsumenter (som ju så gott som aldrig läser intruktionsböcker eller följer skötselanvisningar) med massor av elektroniska kretsar som skulle gå sönder av att förlora strömförsöjningen. Skulle det vara så kritiskt så skulle väl alla BMW haft minst TRE batterier. Själv kopplar jag ur mina batterier under vintern på min 850 och det har aldrig varit några problem, ej ens med den legendariska "synkningen av spjällhus" som jag aldrig gör. |
|
| Alexanderk jag håller helt med dig. Tkr det är konstigt att det skulle ta skada. Sen har ju en 850 några år på nacken ändå så den är väl inte riktigt lika komplicerad :) | |
| Bra inlägg Alexander. Man måste underhållsladda hela tiden för annars är batteriet dött fort. | |
|
Tänk om varje firma ( företag) skulle berätta varje liten grej man skall göra för att material eller bilar eller något annat skall hålla?? Skulle inte tro det .... Alexanderk , har läst dina inlägg i antal år nu, och de blir fan bara dummare för vart år..... |
|
| När man jobbar med utveckling av moderna bilar och det är problem tex att starta motorn så är lösningen att ta bort batteriet. En "norsk" reset. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.