AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.761

Köpråd bmw 320D 08

Hej funderar på att köpa en bmw 320d har en budget på 90-130tkr vet inte om set räcker riktigt. Men tänker att om det är en diesel borde väl miltalet på bilarna jag kollar på kunna vara lite högre utan problem? Hur länge brukar dessa 4cylindriga diesel motorer hålla sig? Ett ex på modell jag skulle kunna köpa Länk

Tycker ni 18k mil är för mycket?

Önskar all info och tips om denna modell

Mvh
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Den 2 liters dieseln är behäftad med ett allvarligt fel. Kamkedjan kan slitas ner i förtid pga dåliga spännare. Jag hade tittat på 6 cyl bensin istället. Drar obetydligt mer men med skönare motorgång och mer skottsäker.
Gäller det just årsmodell 2008 eller 320D överlag? Vart börjar sexorna? På 325? Vill hålla hästarna så långt ner som möjligt då jag är 23år och försäkring blir dyrare ju mer hästar..
Jag har ägt två olika bilar (320d -08) samt X3 med 20d motorn och hade inga problem med kedjerassel eller haveri. BMW har ju sedan flera år tillbaka bytt ett antal kedjor på kampanjer - det verkar vara vissa serier som är mer drabbade än andra. Du kan kolla med BMW om bilen varit inne för ett byte till en uppdaterad kedja eller om den är safe.

Annars är det 325d och uppåt som gäller om det är 6-cyl.
Vad tycker ni om att åka till tyskland och köpa bil? Sparar man pengar på det? VEt ni hur proccesen går till?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
BMW hade en kampanj!! O den var under 2015!! och var väldigt ologisk. Folk fick ringa in själva för att ta reda på om deras bil var med i kampanjen bara det e ju sjukt. Sedan gäller det inte bara en årsmodell,utan det har varit i princip alla årsmodeller. Finns ingen officiell förklaring varför bara vissa bilar togs in. Finns massa bilar som rullar med rassel som inte inkluderats i denna återkallelse. Min rasslar o var inte med på denna aktion. Det är lite av ett lotteri med denna motor. Har man riktigt otur så får du som jag rasslande kedja o kanske motorras som följd sedan. Läs lite på utländska forum om problemet.

Som skrivet har man riktigt otur så blir det kostsamt. En kille härinne köpte sin bil för att efter bara några dagar senare höra missljud från kedjan.

Visst det rullar sjukt många N47 i världen som inte har rasat o inte har rassel. Men problemet finns o det är uppmärsksammat över hela världen.

Mitt råd kolla RIKTIGT ordentligt genom motor om du ska kolla 320d.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kristoffer_L: Finns inte en möjlighet för BMW att säga att bilen e "safe". Enbart svara på om den varit med på en aktion. som dom sedan inte kan svara på varför vissa bilar bara inkluderades. Om dom säga att bilen e safe e det ju kanon. Då får dom stå för kalaset om det blir haveri?
Peveroz: Finns ju en bra importguide i menyn till vänster här på forumet. Har några år på nacken men är aktuell fortfarande. Men tveksamt om det är värt besväret - utbudet är ju stort här hemma med och Euron dyr...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Här har du en tråd du kan läsa lite om kedja/or o hur sjukt BMW hanterar folk som blivit drabbade. Återkallelse under 2015 på lite bilar av alla olika årsmodeller. Som inte ens hade problem. Men dom som har problem o tom fått havererad motor dom skiter BMW fullständigt i. Ändå så är det ett så otroligt uppmärksammat problem.

Jag ska till mechanum för ny bedömning av mitt kedjeljud. Kommer dom fram till att det hörs klart o tydligt att det är släpande kedja så kommer jag aldrig ge mig mot BMW. Jag hör ju själv ljudet klart o tydligt. Men inte autowåx i Karlstad :-)). Blir intressant detta.

Iaf lycka till med ditt framtida köp. Kolla 325/330d ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.