AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.182

Koppla ljud e61 535d 2009 med Hifi-paket

Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Tjabba! Ny här på forumet och har läst mig galen både här och på andra forum om hur jag på bästa sätt ska få min setup att fungera men blir inte klok! Har som sagt en 535d e61 2009 med hifipaket, alltså lilla steget i bagaget. Har original aux i mittkonsolen i baksätet som jag nu bytt ut mot connect2 blåtand från brl, vilket höjde volymen och kvalitén då jag slipper "motståndet" från auxen som är omöjlig att komma åt på orginalmonterade auxen i baksätet.. Har hittills kopplat in mig på det lilla orginalmonterade steget med hög-lågnivå omvandlare och kört en enklare setup med ett 2kanaligt biltemasteg och en kappa 12a i portad låda. Nu har jag köpt en massa nya prylar och får inte ihop det. Min tanke är att köra biltemasteget fullrange med 2st Rockford 6x9or, steget har lågnivå ut så tänkte ta signal därifrån till mitt nya JBL PRO 600.1 Steg och köra 2st JBL 12or på det steget och en 1farads kondensator. Där det skiter sig är att jag bara verkar få lowrange-signal till första steget, så bara bas ur 6x9orna även om jag slår om det till fullrange. Antar att alla signaler från OEM-steget är lowrange-signal? Eller kan jag ta signal från någon annan kabel på orginalsteget? Hoppas ni förstår hur jag menar, är inte helt novis på billjud men f*ck vad krångligt bmw verkar byggt allting.. Så, har ni några förslag på hur jag ska bära mig åt för att få fullrange till 2kanals-steget som ska driva 6x9orna och lowrange-signal till 12orna?

Tacksam för svar då jag snart sliter håret av mig! 😂

Mvh Jamme
Kolla filen på den här länken: Länk

Jag har inte läst igenom den nyligen, men jag vill minnas att signalen delas upp i slutsteget. Således kanske du inte kan få en fullrangesignal. Kolla på mosconis grejor, dom har mycket bmw-specifikt.
Här kan du se lite hur jag har gjort i min E60.
Länk

Jag har dock absolut enklaste stereon utan slutsteg. Den har dock fullrange på alla högtalare och det var lätt och blev bra att hämta signal där via en fin omvandlare. Sitter ett steg till basarna under stolarna nu, men inget till dörrarna.
Det låter bra på radio och cd/mp3, men jag kan sakna lite volym ibland.

Aux in är sorgebarnet, men duger helt klart till bakgrundslyssning.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Quslig: Börja med skriva något som är läsbart så skall du få hjälp. Jag har själv en e60 med HiFi-paketet jag har moddat.
Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Tacksam för snabba och bra svar! Verkar vara betydligt enklare att bygga vidare om man inte har hifipaket.. Som jag förstår på kopplingschemat måste jag plocka signal från högtalarna i taket om jag vill få fullrange till 6x9orna ? Kändes ju jävligt bökigt.. Tänkte jag iofs att det skulle vara att plocka isär inredningen och stereon också men det var av och på igen på 20min. Så plocka signal till 2kanals-steget från takhögtalarna och signal till basarna som jag gjort tidigare från OEM-steget? Tänker jag rätt?

Mvh Jamme
Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Kane: vet inte hur jag ska uttrycka mig mer specifikt? Det jag vill veta är hur jag ska få rätt signal till mitt 2kanals-steg för att driva 6x9or och rätt signal till mitt monoblock för att driva en baslåda.

Mvh Jamme
Hmm, frågan är ju ifall det sker någon delning i själva stereon som driver mellanregister och diskant.
Osäker på den saken. Sök lite på google, och om inte annat kan du ju göra ett enkelt test förutsatt att du kommer åt högtalarkablarma.
Jag ska utveckla mitt svar lite.
Eftersom signalen till slutstegen verkar skickas digitalt tycks det vara svårt att få tag i en fullregistersignal för den som vill bygga stereo i en E60. Speciellt i det större steget delas signalen upp i olika frekvenser för varje utgång, dvs bas, mid, diskant.

Av denna anlednning finns det en marknad för dsp-processorer som kan ta emot alla dessa signaler och omvamdla dom till en ren fullregistersignal. Denna dsp kan dessutom neutralisera eventuella fabriksinställnkngar vad gäller ljud ocj loudness. Dessutom verkar det gå att spara egna ljudkurvor.

Den verkar vara en nödvändighet för att bygga vidare på det stora slutsteget. Hur det är med det mindre vet jag ej, men helt klart är det är svårt att komma åt lågnivåsignalen direkt från stereon.
Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Du menar typ en bit ten? Kan jag koppla in en sån på OEM-Steget med hög-lågnivå omvandlare och sedan koppla in alla steg genom den?

Mvh Jamme
Jag har tyvärr inte den erfarenheten själv, men när jag funderade över hur jag skulle göra dök dessa enheter upp ganska ofta. Stämmer nog att det är bit ten jag tänker på.

Men frågan är ju ifall det är den bästa lösningen för din bil. För den som har stora steget verkar det vara ett måste, men i ditt fall är jag osäker.
Med tanke på hur pass dyra dessa grejor är skulle åtminstone jag ringa och prata med någon som säljer dessa i sverige.
Ka
5.697
Kane
Stereon (HiFi-paketet) frekvensdelar signalerna och driver främre och bakre direkt med 25W. Basarna under stolarna drivs av ett separat 40W steg placerat i bagageutrymmet.

Jag köpte ett kabelkit från USA som man kopplar in vid stereon utan att behöva klippa någonting, Länk
Detta kopplar jag i en Bit Ten som muxar front/bas-signaler till en full-range signal som jag skickar till ett slutsteg som driver fram och bas. Bak kör jag med originalstereon. Nu finns det slutsteg som kan muxa högnivåsignalerna direkt (Gladen, JBL,....) så då behövs inte Bit One/Ten.
Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Hmm låter som jag köpt fel steg då.. Men en bit ten tex kan skicka fullrange till ett steg och low till ett annat fast den matas med lowrange-signal? Eller är det där kabelkitet ett måste? Tack för ett bra svar :)
Nej, det en bit ten gör är att den sammanfogar hög och lågnivå signal som du sedan kan göra vad du vill med. Ifall du matar den med bara låga frekvenser kommer du såklart bara få låga frekvenser från den.
Qu
6
Quslig
Bmw 535d e61 2009
Hmm Okej då är jag ju tillbaka på ruta ett då, antingen köpa det där kabelkitet från USA som iofs såg jävligt smidigt ut, eller ta fullrange-signal från takhögtalarna?
Ka
5.697
Kane
Du behöver inte ha kabelkitet. Men det spar mycket tid och är "felsäkert".

Tror du att du har fullrange på bakhögtalarna? Och även om så är fallet blir det mycket knas med PDC-ljud, telefonljud, etc. om du har bakkanalen i framsystemet så det är ingen bra lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.