AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
15.593

Förslag på enklar ljudförbättring i F11

se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej,

har en F11 med standard-stereon, dvs utan diskanter. Tror att ljuded får en rejäl förbättring med byte av högtalare i dörrarna samt montering av diskanter (och tillhörande galler). Vill helst inte hålla på och klydda med förstärkare och kabeldragning.

Någon som har gjort bara denna förbättring och kan rekommendera något högtalarpaket som passar?

/Seb
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Inte den förbättringen men från Hifi till MB Quart QM200.3 BMW, med gott resultat.
Länk
Skillnaden blir större om man går från std.

Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
no
48
notko
F30 320d - 16
Jag uppgraderade min F30, standard audio och satte ett kitt från Focal. IFBMW-S heter det.
Länk
Inget fel med själva högtalarna, tvärt om, de var för bra för standard audio outputen, speciellt diskanterna. Alltså effekten blev att diskanttonerna blev för starka och rätt så dominerande även för mina gamla öron.
Man sökte och läste på nätet och det visade sig att det är vanligt i bilstereosammanhang att kompensera ”dåliga” högtalare med att lifta signalen i de frekvensområden där högtalarna är svaga.
I standard saknar man diskant element, alltså lyfter man de höga frekvenserna. Det finns t.o.m. eftermarknadskits vars delningsfilter tillåter diskantdämpning med 3 eller 6dB. Det är en eller ett par omkopplare på filtren som styr detta.
Mitt tipps till dig: välj ett sådant kitt eller skaffa delningsfilter med den funktionen.
Länk
Jag var tvungen att dämpa diskanterna m.h.a. en s.k. L-pad bestående av 2 motstånd.
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kanske räcker att koppla en sub på högnivå och låta resten vara kvar? Gjorde stor skillnad för mig i en tidigare bil.

/M

Mina bilar: Länk
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Jag har hifi och monterade dessa i min e91 Länk
Blev en klar förbättring och inga kablar behövs klippas
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Robbowitch, monterade du fram?
HiFi innebär att du har separata diskanter. Blev det verkligen bra?

Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Bytte bara i dörrarna fram, jag har inga separata diskanter tror de bara är på Harman Kardon och Individual audio som har det
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hifi (676) har diskanter vid backspeglarna.
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Då är det jag som blandade ihop det, jag har inte hifi utan standardhögtalarna
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Har sett att det finns lite kit på Ebay.

Sök på I-SOTEC F11 så får du upp både "plug n play" förstärkare och anpassade baslådor.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Oklart hur man ska använda detta kit...

I en F10/F11 med standardstereon så matas basen under stolen och dörrhögtalaren med samma kabel. Även om man kopplar in en plug&play förstärkare så kommer den bara kunna driva dessa högtalare på en kanal.

Någon som har testat?
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hej!
Bra fråga från början!!
Har fler nån bra ide på hur man kan få till lite bättre ljud i en std. F11 Stereo.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej.

Svarar på mitt egna inlägg.. Har nu monterat slutsteg o gladen bmw one paketet.

Kan säga att bara byta högtalare blir säkert bättre men inte särskilt bra. Anledningen är att midbasarna under stolarna är parallelkopplade med dörrhögtalaren. Resultatet blir ett ganska platt ljud.

Upptäckte detta då jag själv bytt midbasarna o monterat slutsteg som drev dessa separat. Ljudet blev genast 10x bättre. Då hade jag ännu inte bytt dörrhögtalare o satt i en extra diskant.

Det verkar alltså inte finnas några genvägar. Jag har däremot en del tips om du ska ge dig på samma installation som jag.
e3
336
e39520it
520dT -14
sebbe74. Skriv gärna mer om installationen du gjort.
Hadde du standard eller hifi som utgångspunkt?
Krävde det omprogrammering?
Måsta du ta bort stolar och inredning?

se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej. Är på semester så det går lite tid mellan uppkopplingarna.

Hade standardstereo. Den driver alla högtalare fram från huvudenheten och saknar diskanter i dörrarna.

Köp diskanthållare original från en bmw återförsäljare. Kostar ca 250 för två st.

Köp 4 kanals slutsteg med autostart och högnivåingång. Du kommer att mata steget med högnivåsignal från originalstereon.

Du kommer att behöva 3x4 meter högtalarkabel per sida. Då har jag tagit i. Totalt alltså 24 meter. En kabel leder signalen från under stolen bak till ingången på steget. Denna signal delas av steget och kommer ut i två av dess utgångar. Signalen leds fram till under stolen i två kablar. Kopplas där in i mid-basen och "skarvas" in i dörrhögtalarens kablage. Är faktiskt mycket enkelt.

Köp små stift på tex bauhaus så kan du använda befintlig kontakt under stolen och slipper klippa i kabeln.

Du behöver en torx T50 för att lossa stolarna. Ställ sedan stolen på en lagom stor låda eller plastback så du kan arbeta enkelt vid golvet utan att lyfta ut hela stolen. Se till att ha gott om tid så undviker man onödiga misstag. Ha även en varmluftspistol eller hårfön om delarna du jobbar ed är kalla. Plast spricker lättare då det är kallt.

Jag använde en stekspade i plast och en isskrapa som verktyg men i efterhand så kan man gott köpa plastverktyg för inredningsdemontage på biltema.

Gången är:
1. Lossa instegslist fram. Värm vid behov så delen inte är fryskall. Ta ett bra tag i framkant, använd verktyg för att komma in inder plastens sidor. Ryck rakt upp. Den sitter fast vid fyra punkter. Då den första lossnat brukar det gå lättare.

2. Tag ut sitsen i baksätet. Ta tag under sätet i framkant och ryck rakt upp. Den lossnar lätt.

3. Lossa sidokudden vid baksätet. Fäll fram sätet (touring). Kör in fingrarna ca 5-10 cm uppifrån på kudden och drag i bilens framriktning. Brukar gå lätt. Då den är lös i ovankant så är det bara att lyfta ur kudden.

4. Lossa instegslist bak. Börja med att ta bort det synliga plastförbandet i bakkant. Samma som framlisten. Här minns jag det som att om du får loss första hållaren fram så kan du skjuta fram hela delen som då glider ur infästningen. Funkar annars på samma sätt om man rycker rakt upp.

5. Lossa stolen. Höj stolen maximalt och skjut den fullt bak. Lossa två torx fram. Skjut den helt fram och lossa torx bak. Det finns ett par plastskydd vid torxen. Kolla med ficklampa så förstår du hur dom pillas loss med mejsel.

6. Jag installerade steget i insatsen under luckan i bagaget (touring). Tag loss luckan genom att skruva av plattan vid gasfjädern. Sedan kan gångjärnen tryckas loss från baksätet mha en skruvmejsel.

7. Montera ur högt under stol. Skruva av skyddsgallret. Skruva loss högtalaren. Min f11 tillverkad juli 2012 hade den inte limmad. Är den limmad får du nog skruva av insatsen helt och bruka lite våld för att lossa högtalaren. Kanske värmepistol funkar också.

8. Kabeldragning. Jag använde en plastvajer som man normalt använder för att dra kabel i rör. 5m varianten räcker. Fäst de tre kablarna ordentligt i ena änden på vajern. Undvik utstickande delar som fastnar då man drar i trånga utrymmen. Eltejp brukar lösa detta. Tag nu andra änden på vajern skjut in i ung vid instegslisten i framdörren och mot bakdörren. Sedan tar du en styv ca en meter lång stav (bambupinne tex) och måttar igenom hålet i ovankant sidokudde mot bakdelen av bagageutrymmet. Har du utrymmet belyst är det lätt. Tejpa vajern i pinnen och drag igenom alltsammans. Vill man göra det snyggt så köp kabelstrumpa för att hålla samman de tre kablarna.

9. Koppla in kontakten under stolen. Grova kablar (mittstiften på kontakten) är ljudsignal som ska in i steget. Brunmarkering betyder minus. Håll ordning på detta! Signal till dörrarna är den tunna kabeln på kontakten. Koppla in en av kablarna på dessa. Brunt är förfarande minus. Till sist så kopplar du in tredje kabeln på din nya högtalare. Om du använder stift istället för att klippa kabeln så tejpa med eltejp så dom inte lossnar med tiden.

10. Montera slutsteg med avsäkring. Tänk på att använda kort skruv när du skruvar fast steget i filtinredningen. Man vet aldrig vad som går under och kan skadas. Det finns en bra jordpunkt med skruv till höger om baljan. Koppla in kablarna och kolla så allt låter rätt.

11. Sätt ihop och förankra. Skruva dit högtalaren o gallret (dammsug eventuellt i högtalarutrymmet så där inte ligger skit å skramlar). Se till att inte mattan rör vid membranet, speciellt mot tröskelsidan. Fäst de tre kablarna med buntband längs kabelstammen där det går. För att sätta tillbaka plastlisterna så måste du plocka loss plastgrejerna som ev sitter fast i karossen. Jag använde en blocknyckel ca 12 som fick bra grepp om dem. Lägg något som hävarm under nyckeln och tryck till så lossnar dom. Finns specialverktyg för detta också. Man kan lan ta loss gummilisten för att komma åt bättre.

12. Nu är det bara dörrhögtalarna kvar. Dom kan man ta en annan gång. :)

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jag väcker liv i den här tråden eftersom jag just investerat I en -14 530d med bas stereo. Öronen blir deprimerade... Men det kostade ju på så har inte råd med storinvestering i ljud direkt så tänkte börja med bara ett slutsteg ochfylla på med element senare.

Sen är jag genomkorkad när det gäller billjud så trots ovanstående väldigt fina beskrivning så är jag ändå lite förvirrad.

Ska jag tolka det som att man tar stereons ljudsignal från kabeln som ursprungligen kopplas in i sub under stol, skickar till nya slutsteg och sen sprider signal därifrån? Inte skruva i instrumentpanelen?

Förslag på slutsteg?
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej Grew.

Ja precis.
I basstereon så drivs alla element ifrån huvudenheten. Det är en del i varför det låter skit. Signalen delas upp vid baselementen och skickas vidare till resp dörr som har diskant och mellanregister som ett element.

Vad du vill göra är ta signalen innan den når baselementet, skicka in den i ett slutsteg, och sedan driva dina element med den förstärkta signalen.

Vill du inte investera i nya högtalare (vilket jag såklart rekommenderar) så kan du ändå följa anvisningen och koppla in dig på samma sätt. Stolar måste ur ändå men du slipper ta av dörrpanelen.

Slutsteget ska klara följande:
- auto-start
- högnivå-ingång (eftersom signalen fr huvudenheten är förstärkt)
- 4 kanaler ut (dvs 2x2). Du driver baselementet med ena och dörrelementet med andra.

Mitt slutsteg:
Länk

Lycka till!

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Oj vilket mörker. Iaf om man vill komma billigt undan. Sneglade på denna amp Länk som jag hittade för 1400 på Amazon men tänker att det vettiga är att samtidigt byta Subar när man ändå är under stolarna och komplettera övrigt sen. Men inser att sub och amp står för typ 80% av kostnaden... åtminstone om man inte kan sitt billjud och bara letar modell anpassad sub. Bättre med 2ohm än 4 på dessa gissar jag 8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.