AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.249

Motorskada pga drivknutras på främre kardanaxel, BMW X5 2011

Sida 2 av 2
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har nu varit i kontakt med både verkstan och BMW Sverige kundrelationer.
Mkt riktigt så finns det en återkallelse/aktion på just främre kardanaxeln och min bil har varit inne för det.
Dock endast kontroll och utan åtgärd.
Det var 1 år innan jag köpte bilen.

Tack för era tips!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj fick du kontakt med kundrelationer så snabbt. 7 samtal och lika många mail tog det för mig o få ett svar från kundrelationer. vad fick du till svars om ersättning? Hade aldrig gått med på att betala kalaset.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
gaspo: "Hade aldrig gått med på att betala kalaset."

Nyfiken på du gjort i trådskaparens situation? Åberopat fabrikationsfel på en 6 år gammal bil som gått 18000 mil och dragit det till en juridisk prövning? Sedan väntat månadsvis att laga bilen i väntat på utslag..?

Hur skall BMW kunna ansvara för något de ansåg var OK för tre år sedan, och efter hur många mil..?

MVH Christofer
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kristoffer:Ja det e klart betala o sedan se glad ut. Eller betala o iaf försöka få BMW o stå för en del av notan. Ja varför inte dra det sedan till juridisk prövning? Om man orkar detta.
Då det uppenbarligen är ett konstruktionsfel. Men alla gör som dom vill. Och framförallt BMW har jag lärt mig.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har godkänt offerten för renoveringen.
Återstår att se om det blir någon slags kompensation?
Får jag ingen kompensation så funderar jag på att byta märke på bil då jag anser att ovanstående fel är ett fabrikations fel.
Normalt så brukar man märka om en drivknut börjar glappa och man kan byta den i god tid, här brakar den ihop totalt helt utan förvarning.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tråkigt att det blir problem. Men, återigen, bilen har gått 18000 mil. Tror det blir svårt att få någon ersättning. En sak att BMW-verkstad kollat att den var OK för tre år sedan, men BMW kan givetvis inte ta ansvar för att bilen förblir felfri för all framtid.

Hade bilen gått normallångt, dvs ca. 10000 mil, tror jag det hade funnits en större chans att få hjälp. BMW kommer inte bry sig om att man säljer sin "gamla" BMW och byter märke.

Önskar dig lycka till och hoppas du får någon form av ersättning!

MVH Christofer
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag vet att det är många mil men det är min fru som pendlar på motorvägen med bilen, så den går absolut inte hårt.
Naturligtvis så bryr sig inte BMW om att jag eller mitt företag byter från BMW till ett annat märke.
Jag räknar heller inte med att få någon ersättning för detta men jag är otroligt besviken att detta hände, tur i oturen att skadorna inte blev värre.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Går det att se vad i knutkorset som havererat? Jag tycker också det är märkligt att det kommer utan någon förvarning, men om det är en spricka i själva korset snarare än kulorna/nålarna som gått torra och havererat så kan det kanske inträffa?
Hur har det varit för andra som fått haveri, har det också kommit utan varning eller märktes det innan generalhaveriet?
Min har rullat 19000 när verkstan tog in den för kontroll. Sen är det lite moment 22. Om kardanen haverera om 6 mån vad hände då? Om ett år? Allt såg bra ut nu men man vet ju aldrig.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja tur att det din fru har liv o lemmar i behåll.

Lätt för BMW o säga att allt ser bra ut! Hur ska du som kund veta det?

Jag hade försökt ihärdigt att få en kompensation. Uppenbart är ju att det verkar vara en vek konstruktion då det varit återkallelse på flera av bilarna. Hade lagt all krut på detta med att BMW är medvetna om konstruktionsfel.

Kämpa på! Jag kämpar för mina kamkedjeproblem så du behöver inte känna dig ensam ;-)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ang recall på kardanaxel X5/6

Länk

// Jonas
Gr
7
Grungel
BMW X5 2013 40d
Okej, hur gick det med detta? Jag råkade igår ut för exakt samma skada. Kardanaxeln skramlade loss efter 9700 mil på min 2013 40d. Slog tillbaks och krossade oljetråget, samt ev. motorn. Den blev direkt bogserad till pro auto i Nyköping, som vill byta hela motorn och kardanaxel. Jag har ännu inte fått veta om försäkringsbolaget är beredd att ta detta (If). Bilen inhandlades begagnad för 3 månader sedan eftersom vi får vårt första barn i Augusti. Det blev ju en fin start. Första BMW:n. Jag har inte ytterligare 150k att lägga på bilen direkt, just nu. ÅF som jag köpte bilen av försökte skylla på att det var något som vi kört på, när jag ville ha detta på garantin. Det vet både jag och frugan att det inte var, med fyra ögon på vägen(E4). :/

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ge er inte mot återförsäljaren! Konsumentköplagen säger att om ett fel uppstår under de sex första månaderna efter inköp så skall felet betraktas som att det fanns vid inköpet. Detta innebär att återförsäljaren måste visa att felet INTE fanns vid inköpstillfället utan uppstått efteråt för att slippa stå lagningen. Med en återkallelse på bilmodellen och andra kända felfall anser jag att återförsäljaren har en rejäl uppförsbacke om denne skall kunna prata sig ur situationen. Risken finns att du måste ta detta till ARN, men jag ser det som att du har mycket goda chanser att gå segrande ur detta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mycket tråkigt för dig o frugan. Tur i oturen att inget hände er iaf. BMW fortsätter levererera med sina helt ologiska aktioner?! I USA tar dom in över 100k till pga detta fel. Länk. Länk. Men som skrivet i annan tråd det e ju gulligull USA!
Gr
7
Grungel
BMW X5 2013 40d
Phew. Försäkringsbolaget (if) tog hela kakan. Vi får en ny kardanaxel och en ny motor inmonterad via dem. Det var sannerligen inte illa ändå efter mina tidigare erfarenheter från försäkringar.

Det var några svettiga dagar. Tack också för stödet här! :) Och visst hade jag drivit det här in i kaklet om så hade behövts. Nu kan jag iaf. göra det där extra oljebytet varje 1500:e mil från början i en oförstörd motor.

Byt kardanaxel om det inte är gjort och ni passerar 10000 mil med en 35d eller 40d. Detta är ett känt problem, även om BMW inte gör något åt det mer än inspektion i Sverige. Jag gissar att dieselns vridmoment är i överkant för en lite sliten kardanaxel. En ny kardanaxel kostar 2500kr och det är ett relativt litet jobb att få den bytt.

Det finns en facebooksida för problemet. Sök på BMW X5 failed prop shaft eller failed drive shaft för andra med liknande skador som oss bägge i detta forum.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.