AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.425

BMW 5-serien F10/F11 beg. pris sjunker med nya 5-serien intro?

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Har sett BMW åf förmånliga priser när dom säljer ut resterande F10/F11 för att göra plats för nya 5-serien.

Gjorde en värdering på min 520dA Touring X-Drive -15 på bilpriser.se (som ofta värderar lågt) och enligt dem ligger den i privatpris ca 303 800 - 321 000 kr, kan det vara rimligt eller är det så att bilpriser.se inte riktigt hänger med i utvecklingen?

Funderar på att sälja den privat i mars och därför börjar jag spåna på vad man kan förvänta sig att få ut för den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nya 5-serien påverkar nog inte lika mycket som de faktum att det varit väldigt bra rabatter på F11 innan G30 kom. Än så länge har kanske inte så många av de kraftigt rabatterade bilarna kommit ut på begmarknaden och till våren är kanske erbjudandet slut, så då finns inte alternativet att köpa ny sån. Men samtidigt kan de speglat köparnas villighet att betala. Helt lätt att veta vad som är den avgörande faktorn är svårt att säga, men om du säljer i Mars så kommer ju inte nån Touring av nya generation finnas att köpa (iaf inte att få levererad) så den påverkan bör inte vara gigantisk.
Detta är ju numera en klassisk frågeställning :-) Hittills har det ju tagit ett par år innan raset kommer på den gamla modellen - men trots det brukar välutrustade bilar med ffa M-sport stå sig väldigt bra.
Eftersom Touringmodellen lär bli bästsäljaren kan du nog känna dig lugn i åtminstone 2-3 år innan dessa kommer ut i några större mängder vilket pressar priserna på F11. Så om du säljer i mars eller till sommaren/hösten lär knappast spela så stor roll.

Risken är väl att även den nya kommer med attraktiva tjänstebilserbjudanden. Nya E-klassen och V90 blev ju väldigt aggresivt prissatta från början och BMW måste ju vara med i spelet för att hänga med...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En värdeminskning på 15% år är väl rätt bra att räkna med, som för alla andra bilar?
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
För min del tror jag att priserna på F1X kommer pressas framöver. Pressen har redan inletts med väldigt bra priser på utgående F1X bilar från BMW, och jag tycker redan att priserna har sjunkit en hel del för främst lite mer snikutrustade varianter typ 520 med tygklädsel. Har därför bestämt mig för att avvakta med inköp av F1X och prova nåt annat än BMW ett tag. Risken finns att jag blir nöjd med det andra märket jag tänker prova och stannar kvar där en stund och har i så fall sparat en del pengar. Gillar jag det inte räknar jag med att kunna skaffa en F1X framåt hösten och då förhoppningsvis till bättre pris än idag som väger upp det jag kommer tappa på den bil jag tänker prova nu.

Vi får se om jag tänker rätt eller fel! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.