|
|
|
|---|---|
| Min E61 läcker olja, inte så det märks på stickan, men tillräckligt för att den inte ska klara besiktningen. Finns det något mirakel medel att hälla i motorn för att täta? Eller är det bara att byta ventilkåpspackningen ralt av? | |
| Kan det funka med tex crc oil drip stop, eller omega 917? | |
|
Var läcker motorn? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Omega är ett bra mirakelmedel, men medlet är ju dyrare än vad ventilkåpspackningenn är och den går ju fort att byta och då vet man att det blir tätt. | |
|
Tack för svar. Den läcker på höger sida sett fram ifrån. Hur många timmar tar det att byta packningen? |
|
| Jag bytte på runt en timme. | |
|
Pratade med min bilmek, han säger att det tar 5-6 timmar att byta ventilkåpspackingen, då man måste bort med insug, spridare m.m... Därav jag funderade på ett alternativ |
|
|
Hur långt har bilen gått? Ofta är det igensatt vevhusventilation som skapar ett övertryck i motorn och får packningarna att läcka, så det kan vara läge att kolla upp VV innan du byter packningar! Hur ser "körprofilen" ut? Mycket kortkörningar skapar mer vatten i oljan som kan täppa igen VV. När byttes oljan senast? Vatten ackumuleras i oljan vartefter, särskilt om man har få eller inga riktiga långkörningar som får vattnet att förångas och åka ut genom VV. Kom problemet i samband med kylan? Om man har mycket vatten i oljan kan det bli isproppar i VV. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inte ovanligt att packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket börjar läcka, om det nu är som du säger att det är på höger sida framifrån. Ventilkåpspackningen brukar börja läcka på baksidan av motorn mot torpedväggen ovanför grenrören. |
|
|
Jag bytte på e39 och där var det busenkelt. Kan skilja på e61 om det ska ta 5-6 timmar. |
|
|
Jag bytte på e39 och där var det busenkelt. Kan skilja på e61 om det ska ta 5-6 timmar. Edit, ser nu att du dessutom har en diesel så ber om ursäkt för mitt tidigare svar. |
|
|
Bilen har gått snart 20.000. Det har pågått i 1 år, kom inte i samband med kylan. Oljan byttes för 500 mil sedan. Jag kör mest korta körningar. Hur stort jobb är det med vv? Måste man byta denna eller går den att rengöra? Om det är igensatt, och byter/rengör denna, kan man då slippa byta ventilkåpspackningen? |
|
| Den är redan bytt kom jag på, alltså VV... | |
| Men kan det verkligen stämma att det kan ta 1 timme att byta ventilkåpspackningen på en E61 525D? | |
| Någon som bytt på den bilen jag har som vet hur lång tid det tar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.