AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.036

Konstigt PDC problem

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag har en MINI Cooper S -03 med ett konstigt PDC problem.
PDC systemet är samma som i E46 och e39 m.fl.
När jag köpte bilen så fungerade inte parkeringssensorerna utan det kom bara ett långt pip när man la i backen.
Jag läste ut felkoder och det var felkoder på två sensorer.
Jag köpte 2 nya sensorer och byte dem.
Då visade det sig att de två mittersta var korskopplade så jag hade bytt fel sensor... efter att ha kopplat dem rätt så försvann felkoderna.
men det fungerade ändå inte. Jag kollade med INPA (diagnosprogram) och kunde se sensor för sensor då kunde jag se att de nya gav utslag men ganska konstiga värden som hoppade fram och tillbaka.
Då gav jag upp... ett tag.
Efter ett par dagar så märkte jag att ibland fungerade parkeringssensorerna men ibland så kom bara ett långt pip.
Jag läste ut felkoder igen och då hade jag fått felkod på en av de gamla sensorerna.
När jag kollade sensor för sensor så uppförde sig de två nya helt korrekt men de två gamla var helt döda.
Jag mätte upp kablaget till dem och det var helt ok.
Jag bestämde mig då för att köpa två sensorer till och bytte dem häromdagen. men det blev ingen skillnad när man kollade i INPA så kom det fortfarande ingen signal från de yttre sensorerna. Dock kommer inge felkoder längre.
Men nu fungerade inte parkeringssensorerna alls, i INPA kunde man se de mittre sensorerna läste av objekt men det kom inget pip i bilen.
efter att studerat BMW forum så hittade jag några som råkat ut för samma sak och de hade fått koda om styrenheten på BMW för att få igång det igen. Så jag koda om den själv med NCSExpert och efter det så hoppade den igång igen förutom att de yttre sensorerna fortfarande vägrar att fungera.

Idag så fungerade den inte alls igen, inget långt PIP bara helt tyst.
Lyssnar på sensorerna så klickar allihopa.

Är det några andra av er som haft problem med era parkeringssensorer?

MG - Life too short not to!
Hej,

Lite känner jag igen problemet, men kanske missminner jag mig. Här är en länk som påminner: Länk

Men sen har jag för mig att jag läst om att det skullle vara olika sorters sensorer beroende på deras placering, om de sitter i hörnorna eller mitt på. Fast det kan ha gällt andra modeller. Skall försöka leta vidare.

/Lennart
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
I realoem så är det samma artikelnummer på alla positioner.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hmmm.. nu börjar jag bli trött på detta.. jag köpte en beg. Styrenhet och kodade in den.
Samma resultat... yttre sensorer reagerar inte alls . De inre fungerar men jag får bara pip direkt efter att kodat om den eller aktiverat den i inpa.
Har du kontrollerat kablaget till alla sensorer? Att det är helt och att stiften i alla kontaktdon är fria från oxid?
Inte helt ovanligt att ledare i kablage ärgar sönder invändigt med dålig ledningsförmåga som resultat.
På en E61a jag hade började jag med att byta plats på de olika sensorerna. Vilket resulterade i att det va kabelhärvan (+ 1 ny sensor) det va fel på, köpte en beg sådan sen fungerade allt fint igen. Så, kan du ha problem med kontakterna på själva härvan?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag har kollat allakontakter och mätt upp alla kablar.
Hittade en annan som hade haft liknande problem.
Länk
Ska nog göra ett försök till och se om någon av degamls sensorerna gårstt få igång på de yttre positionerna...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Alla gamla sensorer var trasiga..
Jag beställde ytterligare två sensorer men av ett annat märke men fortfarande samma resultat.

MG - Life too short not to!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.