AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.742

Eftermontera elkrok F11

Sida 1 av 2
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hej!

Har fått tag i en nästan helt ny elektrisk dragkrok till min F11 inklusive el. Är det någon som har monterat en sådan? Borde inte vara någon större skillnad mot en vanlig avtagbar, frånsett elen till själva motorn som fäller ut och in kroken?

Är det ytterligare moduler som måste införskaffas från BMW, eller kodning?

Tacksam för råd och tips!

Mvh

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har kollat lite med BMW och den krok som jag hittat skall passa min bil. Dock kommer jag sannolikt behöva en styrenhet som passar min bil, kostar ca 2600kr. Då får jag även en monteringsanvisning. Efter det skall den kodas in men de kunde inte ge mig svar om det blir en full uppdatering av bilens programvara eller endast för kroken...Kostar säkert ett par tusen till...

Egentligen skall ju även fläkten bytas ut till en på 600W men det ansågs inte vara nödvändigt.

Vet någon om man alltid måste dra kabel ända fram till instrumentbrädan, oavsett om det är en elkrok eller vanlig avtagbar?

Frågan är om det är värt att ge sig på detta eller man helt enkelt ska montera en vanlig avtagbar med medföljande elsats?

Mvh /
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag monterade en Westfalia avtagbar krok på min F11'a utan några stora bekymmer.

All el kopplas in i bagaget och PDC'en stänger fint av sig när man backar.

La i efterhand till "dragkrok" i bilen kodning för skojs skull och får nu en ytterligare funktion på min backkamera, där jag kan zooma på dragkroken. :)
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Monteringsanvisning...

Länk
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Sim, som jag förstår det behövde du inte dra något fram till instrumentbrädan som syns på Sebbe74s monteringsanvisning? Ingick det elsats till din krok eller köpte du BMWs? Kodade du själv in den eller gjorde BMW det? Kostnad ca?

Tack för monteringsanvisningen Sebbe74, har du monterat krok enligt anvisningen?

Kroken jag har fått tag på är till en 2016 års modell så jag misstänker att elsats och styrenhet inte passar till min 2011. Åtminstone baserat på mina egna efterforskningar. På min heter styrenheten AHK och på nyare heter den AAG. Ser olika ut och har såldes olika artikelnummer.

Rent logiskt borde det i värsta fall funka med en passande elsats samt styrenhet från BMW på själva kroken.

Någon som har prisuppgift på elkabelsatsen från BMW?

Mvh /
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Köpte ett Westfalia drag på eBay med tillhörande elsats (ej BMW).

Ingen kabel skulle dras fram. Kodningen gjorde BMW vid ett service, då jag bad snällt, när de ändå justerade det aktiva chassis.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Lyckligtvis inte. Hade problem med min krok som gick ut och in igen. Hittade då monteringsanvisningen och efter en "initialisering" så funkade det igen (BMW gjorde detta men jag insåg efteråt att jag kunde gjort det själv om jag hittat klämma 15 som nämns i beskrivningen). Någon som vet var den sitter?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Klämma 15 är tändning
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Är det en säkring man ska ta bort eller vad exakt menar dom med "ta bort klämma 15"?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag VET inte men jag gissar på att de menar "slå av tändningen".
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har nu monterat kroken och den fälls in och ut. Dock lyser det enbart på ena sidan när jag kopplar på husvagnen. Har inte kodat in kroken ännu och BMW menade att anledningen till att det inte lyser som det ska beror på att den inte är inkodad. Låter det rimligt?

BMW hävdar även att hela bilen skall uppdateras vilket jag tycker verkar konstigt?Det är väl enbart kroken som skall kodas in med ISTA programmet?

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Ingen som vet om en begagnad elutfällbar krok med begagnade styrenheter måste kodas för att belysning på släpkärra/ husvagn skall fungera korrekt? Har som sagt endast belysning på ena sida på släpet när det kopplas på. Kanske är det ngn av klämmorna på canbus kablarna som jag inte fått dit korrekt? Skulle det kunna ge ovan problem?

Canbus har väl iofs inte vänster/höger utan High/low?

Mvh /
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Gå igenom dina klämmor en gång till.

Är det 100% originala boxar du använt måste bilen troligen kodas, då det annars inte vet om, att den har drag.
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Tack, ska gå igenom klämmorna en gång till! Ja, det är original enheter. Har tid hos Bmw på onsdag för inkodning.

Misstänker att jag anses vara en riktig idiot som monterar ett elektriskt drag som dessutom är begagnat...Lär väl åka på problem med draget för eller senare...😉

Mvh /
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det säger de säkert. Men de ska vara glada att det måste kodas, annars hade du inte ens besökt dem. :)

Det finns ingen i närheten av Älmhult som kan koda det åt dig ?
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Nej, tyvärr ingen runt Älmhult vad jag vet. Hittade en kille i Lomma som kan göra det. Vet inte hur pålitlig denna person är dock. Hittar inga referenser på deras företag som heter Eliteparts...finns på blocket. Säljer delar och programmerar etc. Vågar man mån tro?

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har idag kodat in kroken utan någon förbättring. Lyser fortfarande enbart på höger sida på husvagnen. PDC kopplar ej heller ur. Får inget felmeddelande heller vilket jag tycker den borde ge om inte belysning på släp/husvagn fungerar korrekt..??

Borde inte vara CAN bus kablarna som är problemet, då borde det väl inte gå att koda styrenheten, eller? Känns dock ändå som att bilen inte reagerar på att ett släp är tillkopplat vilket motsäger ovan. Kan man mäta upp CANbus kablar?

Kanske är det styrenheten som är defekt?

Någon som kan komma med några goda råd så är jag ytterst tacksam?

Mvh /
Ditt problem har inget att göra med bilens databuss (CAN). Antingen har du trafik, eller inte. Skulle styrenheten inte kunna kommunicera med bilen hade du inte haft någon belysning alls på vagnen och sen hade diagnosutrustningen inte kunnat kommunicera med den.

Hur är elen på husvagnen kopplad? Om belysningen inte är kopplat enligt dagens riktlinjer är risken stor att det inte lyser som det ska. Har du provat med något annat släp? Om inte föreslår jag att du gör det. Då får du en fingervisning om huruvida bilen eller husvagnen är problemet.

BMW, likt många andra biltillverkare, klarar inte av LED-belysning på släpet. Den låga strömförbrukningen gör att bilen inte korrekt lyckas känna av om ett släp är tillkopplat. Det leder ofta till konstiga beteenden.

Om jag varit du hade jag även kontrollmätt bilens elkontakt med multimeter för att se vad som fungerar. Det är inte helt omöjligt att styrenheten är defekt.
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har provat annan husvagn och får samma fel...Det låg en felkod på styrenheten men vet inte vilken. De menade att det även kunde bero på att jag kopplat fel. Men borde jag då inte få ett felmeddelande i displayen på typ "trailer electric failure" el liknande? Bmw hade inte möjlighet att göra ytterligare felsökning pga semestertider etc. Blir tvungen att beställa ny tid för felsökning à 1800 kr.

Kanske ska prova att inhandla en beg styrenhet och prova med den?

Vad styr fotutrymmesmodulen, är det ljusmodulen? Där har jag kopplat in två kablar med klämmor. Kan det va ngn av dem som inte får riktig kontakt? Är det en till höger resp vänster matning? Eller är det styrenheten som sköter det?

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har nu mätt upp kontakten på kroken samt alla säkringar som tillhör kroken. Alla fyra säkringar har ström. I elkontakten på kroken saknas ström för vänster bakljus, vänster blinkers och vänster dimbakljus så ngt är galet. Varför ger den inget felmeddelande då?

Kan det vara styrenheten ändå?

Mvh /
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har nu även provat med annan styrenhet men utan resultat. Fortfarande ingen ström på vänster sida i kontakten på kroken...

Någon som vet om släpvagnsmodulen matas av en vänster resp höger kabel? Eller sköter modulen det själv?

Mvh /
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.