|
|
|
|---|---|
| Bytte bort de gamla halogenstrålkastarna mot BMW original xenon på min e39 523-97, plug'n'play, kontakterna passade och allt verkade fungera ok utom vertikal aim control eftersom man då måste tala om för lcm att man har xenon. Ok, där kommer mitt problem, har BMW scanner 1.40 som förövrigt fungerar kanon, dubbelkollat lödningar i scannern och att adapter är korrekt, ominstallerat programvaran men hur jag än försöker så är resultatet detsamma. Kommer in på lcm men när jag klickar på Light coding får jag upp en ruta som säger " Not availabe for this coding index yet" har jag en gammal programvara eller vad är det för fel? Någon som har nån idé? | |
|
Kom du in i ljusmodulen innan du bytte lyktorna? På min bil är det bytt till xenon och jag kommer in i ljusmodulen med bmw scanner. Vet att -98 så gjordes det många förändringar på e39 och inte mycket elektronik som passar 97'an efter det. Tänker om det blir något kommunikationsproblem eftersom det är orginallampor som kanske ska ha den senare Ljusmodulen. |
|
|
Hmm Nej, alltså, jag kommer oxå åt lcm, kan gå in och läsa eeprom och läsa live data, allt fungerar förutom just själva Light coding menyn,, kan det vara så att jag helt enkelt har en för gammal lcm som inte stöder den menyn?? Men nog fanns det väl 97or med org xenon och har svårt att tänka mig att de har en annan lcm 🤔 Skulle vara intressant att kolla min scanner på en nyare bil för att se om menyn då är åtkomlig,, |
|
|
Hej, Ljuskäglans höjd styrs på xenonutrustade bilar av två kännare, en höger fram och en, tror jag, höger bak. Kanske utrustas alla bilar, oavsett H4 eller xenon, från ett visst datum med dessa kännare, men när jag slår i realoem på tillgängliga uppgifter, finns dessa kännare endast för xenonutrustade bilar. Jag tittade på bakaxeln, Vertical aim control, här: Länk Alltså saknas motsvarande inställningsmöjlighet hos H4-bilar, åtminstone, som sagt, fram till ett visst tillverkningsdatum. Det verkar bli en "bländande upplevelse"... ;) /Lennart |
|
| Lennart, du har helt rätt, det sitter inga givare på min org halogenmonterade bil, vilket får systemet med xenon att tvinga ner ljusbilden direkt framför bilen i nåt form av säkerhetsläge som infaller vid givarfel,, om jag nu kunde komma åt kodningsmenyn i BMW scanner så kan man koda bort vertikal aim och därmed justera dem som vanliga lampor,, vet att det ska vara aktivt enligt bilbesiktningen för att inte blända men ställa dem lite lågt känns som ett mindre projekt än att montera givare och få det att lira med resten av systemet,, 😊 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.