|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej ! skall byta avgaspackning mellan grenrör och avgasrör på en bmw 316ti 03. Måste borra ut de 4 pinnbultrna och ersätta med genomgående bult med mutter men mina stålborrar ( biltema ) funkade inte. Har nån ett tips på borr som funkar . Får väl börja med 5 mm och sen gå upp till 8 eller 10. Har prövat att värma och sen slå men pinnbultsjäklarna sitter som svetsade och dessutom vill man inte slå sönder grenröret. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Knivigt. Går det att förarbeta kemiskt genom hyfsat långvarig exponering för 5-56 eller annat liknande lösningsmedel, kanske "krypolja". Alternativt, skulle detta kit på Biltema funka? Verkar starkt och avsett för lite svårare borrning. Länk |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mmmm, de där pinnbultarna är överjäkliga. De är gjort i något väldigt hårt material, skulle gissa någon typ av legering liknande rostfritt. Och när de går av, då kan man hålla sig för skratt. Lossade precis på en M30B35-motor och är överlycklig att det gick utan minsta problem och de är hela och fina (inte så konstigt då jag bytte dessa runt 2006 på den motorn). För länge sedan så drog jag också av dessa pinnbultar. Provade borra själv, inte ett märke... Bad då en motorrenoveringsverkstad borra upp dessa skruvar, men deras borr klarade inte det heller. @Storabjörnen : Tyvärr, har själv detta Biltema-kit. Fungerar bra i vanligt mjukt stål, men det klarar inte av några större uppgifter. Det klarar definitivt inte av denna uppgift. Pratar av egen erfarenhet. Kan fortsätta från egen erfarenhet. För länge sedan bröt jag av en Torx-bits gjort i hårt verktygsstål inuti en uppborrad skruv som jag bara var tungen att få ut - omedelbart. Då kunde man verkligen hålla sig för skratt. Jag fick köpa ett borr med pålödda hårdmetallskär (var ett 4.0 mm Ducarbo-borr som är som ett snabbstålborr men har som sagt pålödda hårdmetallskärr). Det är nog det mest kostnadseffektiva. Köpte detta hos Eksandhs i Lund och fungerade fint att borra i riktigt hårda material. Då, för mer än 10 år sedan, kostade detta 4.0 mm borr 150 SEK! Och var försiktigt, de är bräckligare än vanliga borr. Det är Duromax AB som har agenturen för Ducarbo-borrarna Länk |
|
Är dom gängade,jag har bytt på några M50,54 och där är det bara o värma o klappa ur dom med handslägga.dessa sitter islagna med splines. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Just det, bra poäng! De jag beskriver är gängade i båda ändar och är M8x95 - ser ut såhär Länk |
Men om det är en 316ti -03 så måste det ju vara en E46 och då är det ju N40/N42 motor vi pratar om (lär mig aldrig när vilken motor användes när). Men är inte det vanliga skruvar som sitter i det grenröret där på de motorerna? Eller kanske varierar det mellan motorer och årsmodeller? |
| Om det är ipressade bultar med räfflad skalle, värm tills det är ljust orange och knacka lite. Ett grenrör tål värme ;) | |
@bikergerre : Hur gick det med pinnskruvarna? Eller kanske den största frågan: Var det pinnskruvar eller var det ipressade skruvar som trucker föreslog? Eller var det helt vanliga sexkantsskruvar kanske? Notera att det inte finns några bultar i dessa förband, det är uteslutande skruvar :-) |
|
Tack för alla svar ! Kan informera att 100 kr borrar för titanium , började med 4 mm sen 8 mm sen 10mm och tre dagars jobb så är pinnbultarna borta , räfflade ej gängade. Nu baraskruva ihop med rostfria bult. Hoppas BMW skaparna fårstår att man kan behöva byta en packning efter 15 år för bilen i övrigt går perfekt. norman |
|
Imponerad av din uthållighet! Roligt att höra att det lyckades dessutom! @bikergerre : Vad var för det för borr du köpte (kan vara bra att veta i framtiden)? För hårdare material som rostfritt och titan brukar man ibland används HSS-E (dvs HSS fast kryddat med vanligtvis 5% kobolt för att klättra ett par pinnhål på Rockwell-stegen) - ska inte blandas ihop med titanbelagda (tex TiN dvs titannitrid som används för att främst öka livslängden på skären och rostskydd). |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Parentes Slangen, det är (nästan) alltid N42. N40 satt visserligen i 316Ci och 316Ti men inte i Europa mig veterligen. De är äkta 1600-kubikare, medans alla 316 med N42 är 1800-kubikare. N42. Har man skruvat dem mycket glömmer man aldrig. :-) /Anders |
|
Hej ! Jag köpte borrarna på Bauhause och järnia titaniumborrar. C:a 100 kr per styck. Finns andra borrar för 2-300 kr som kanske är bättre men de säljs i specialaffärer. |
|
Ok, ska ändåså förbi en runda imorgon och tänkta slänga en flukt (behöver snäppet hårdare borr än ett vanligt HSS-R/HSS-G borr). Men det var väl borrar som de i satsen "Ryobi RAK19HSS Metallborr Titanium" eller liknande du köpte? För det där är helt vanliga "mjuka" HSS-borrar, de har endast en TiN ytbeläggning och den har endast en marginell påverkan på borrens hårdhet (dess främsta uppgift är att förlänga borrets hållbarhet och påverkar inte dess hårdhet i någon större utsträckning). Det är borr typ HSS-CO som är hårdare och det är de som är lämpade för rostfritt, titan och annat lite jobbigare material (finns på K-Rauta och garanterat på Bauhaus, Järnia, Hornbach och you-name-it). Länk Antar det var sådana borrar du plockade ut i lite olika dimensioner? |
|
Sådärja nu är packning och bultar bytta och allt är tätt. MEN nu tändes motorlampan och när jag släcker den med mätinstumentet står det 271D Oxygen-sensor heater before cat. , bank 1 ( part no 7523838 ) Kan jag ha bankat sönder givaren när jag borrade och slog ut pinnbultarna ? Före cat. är det den som sitter c:a 15 cm framför pacckningen på grenröret, eller är det den som sitter c:a 1 meter bakom packningen .? |
|
Felkoden säger att DME (motorstyrenheten) anser att uppvärmningen av syresensor upstream bank 1 inte fungerar. Upstream betyder sensorn som sitter före katalysatorn. Bank1 betyder på just denna motor cylinder 1+3 (de går väl ihop i grenröret till ett rör som går till en katalysator). Visst kan uppvärmningselementet i syresensorn gått sönder vid lite "oöm" hantering. Men det kan kan lika gärna vara ärgade kontakter, avdragna eller avklippa kablar, avskavda kablar som kortsluter mot jord med mera med mera. Men den funktionaliteten är tokenkel att felsöka. Börja med att mäta motståndet på syresensorns värmeelement (mät inte över fel pinnar för då finns det risk att förstöra syresensorn). Verifiera sedan att resten av systemet (reläer, säkringar, drivkretsar i DME, kablage, spänning, jord, etc, etc, etc) genom att behålla syresensorn bortkopplad och sätt dit en testlampa (eller något som iallafall dra ett par hundra mA tex en liten glödlampa) och se om den lyser när DME aktiverar syresensorns värmeelement. BTW, jag hittade ingen "titaniumborrar" på Bauhaus (förut de jag nämnde innan). Så vad var det du köpte egentligen? @Storabjörnen : Tackar för infon! Som sagt, har riktigt svårt att skilja på när,var och hur dessa varianter av motorer användes :-) |
|
Tack igen för utförligt svar,men då jag inte är så bra på att mäta så köper jag nog en sensor . Kan man använda biltemas ? isåfall villken ?( 4 trådars titanium )??Kostar 5-600 eller är det mekonomen 2-3000 som gäller. Ska kolla vad det var för borr men tror det var en titanium borr köpt på bouhaus kostade 99 kr 10mm |
|
Du chansar såklart när du byter utan att felsöka - men är man medveten om riskerna och kan ekonomiskt hantera om man chansar fel så är det ju inga större problem. Ofta brukar dock dessa felaktiga byten kosta mer än en felsökning, så när man tror att man tjänar pengar så förlorar man faktiskt :-) Men i det här fallet så skulle jag gissa på att chansen är typ 80-90% att problemet försvinner med ny syresensor. Har du tid och möjlighet så brukar man ofta utnyttja swap-metodiken, dvs om det finns likadana delar på motorn så skiftar man runt delarna och ser om felkoden följer med delen. Om felkoden följer med är det en mycket stark indikation på att det är själva komponenten det är fel på. I det här fallet så byter du upstream syresensor mellan bank1 och bank2. När det gäller sensorer så köper jag numera bara original (inte nödvändigtvis BMW men i det här fallet de Bosch syresensorer som satt där original). Jag är så förbannat less på saker som lägger av efter ett år eller inte ens passar när man står där och rivit ned halva bilen. Jag har helt enkelt inte tid med att behöva göra ett arbete två gånger. Högst personligen vad man väljer, bara man är fullt upplyst om att allt som glimmar inte är guld :-) Märkligt, Mekonomen verkar faktiskt bara ha upstream syresensorn för Bank2 (cylinder 2+3) dvs Bosch 0 258 007 143 vilket motsvarar BMW 11 78 7 512 976. Den du troligtvis ska ha (nu gissar jag lite vilt då jag som sagt har snordålig koll på dessa motorer) är ju Bosch 0 258 007 142 vilket motsvarar BMW 11 78 7 512 975. Ok, var det ett 10mm för 99 SEK så var det garanterat ett så kallat HSS-Co (dvs ett borr med extra mycket kobolt och molybden) för de ligger runt 100 SEK för ett bra 9-10 mm borr. Men kolla gärna upp vad det var, alltid bra att veta att det fungerade bra. |
|
hej igen ! Kollar på syresensor på lite olika ställen, och Bosch med nr 0258007142 finns för c;a 1000 kr men när jag kollar specifikationen säger den cylinder 1 och 4. Det gör mej lite lite förvirrad för mätinstrumentet angav ju bank 1 ' .Frågan är alltså är bank ett cyl. 1 och 4 eller är bank ett cyl.2 och fyra. tack |
|
Bank 1 innehåller alltid cylinder 1 (det är definierat i standarden SAE J2012). Fasiken, nu blev jag osäker på hur det är draget på din motor - är ju tokdålig på dessa motorer. På min motor (N46) innehåller bank 1 cylinder 1+4 och bank 2 cylinder 2+3. Det är med största sannolikhet likadant på din motor (det kan du annars se vilka grenrör som går ihop). Hmmm, skrev jag fel i mitt förra inlägg? Hade Bosch fel i sin katalog? Ska dubbelkolla direkt! |
Jo, precis - så här ser ditt grenrör ut Länk Här ser man tydligt att cylinder 1 + 4 går ihop och bildar bank 1, på samma sätt går cylinder 2 + 3 ihop och bildar bank 2. Dubbelkollade i Bosch-katalogen, och det är jag som skrivit fel sådär på kvällskvisten :-) Här kommer det korrekta (jag ändrar även i mitt tidigare inlägg) Upstrem syresensor för bank 1 (cylinder 1 + 4) är Bosch 0 258 007 142 vilket motsvarar BMW 11 78 7 512 975. Upstrem syresensor för bank 2 (cylinder 2 + 3) är Bosch 0 258 007 143 vilket motsvarar BMW 11 78 7 512 976. |
|
Tack igen för ditt svar, nu vet jag vilken syresensor jag skall ha. Hoppas jag får bort den gamla ,,, har du nåt bra tips (rostspray värma ??) Men fick man bort pinnbultarna så är väl detta enklare,,, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.