|
|
|
|---|---|
|
Har länge funderat på en BMW M2, men behöver kompromissa lite då jag vill ha en liten skoj bil men behöver samtidigt dragkrok. Har sen försökt bygga ihop en BMW M140i på BMW.se, så går den inte den heller att få med dragkrok? :( | |
| Nix, går icke. Kanske går att eftermontera men det är nog en dålig ide eftersom modellen inte är godkänd för släp. | |
| Vad ska du använda dragkroken till? Ska du dra släp så är det kört, men ska du bara ha ett cykelställ så är det inga problem att lösa. | |
| Planen var att slippa ha två bilar, kunna dra en mindre husvagn till festivaler på sommaren och kanske ett släp med snöskoter på vintern. | |
| dd88, inga problem att lösa? Menar du att man lagligt kan montera en dragkrok snyggt som kan man köra cyklar på till en rimlig kostnad? | |
|
Grelle: Lagligt nej, fullt funktionell ja. Uhaul har kit att köpa, deras sida är nere men sök efter "uhaul hitch bmw m240i" så får du resultat. Kroken monterar du när du använder den, minns inte om det var 1-1/4" eller 2" infästning, men finns gott om tillbehör. Även Curt har som passar: Exempel: Länk Finns även till M2: Länk |
|
| Intressant! Men om det krävs att man kapar i bakspoilern samt att det är olagligt så tycker jag formuleringen "inga problem" var lite missvisande. Hann bli sugen! :) | |
|
En dragkrok är ju inte olaglig om du inte drar släp med den, så är det en cykelhållare så är den per definition laglig. Sen så kostar den plastbiten inte många hundralappar att byta ut. |
|
|
Säker på det dd88? Jag var i kontakt med transportstyrelsen vid ett tillfälle och frågade om just det och enligt en personen var det inte lagligt ens om man bara hade dn för att man tyckte det snyggare med dragkrok än utan( :) ). Frågan kanske borde ställts till polisen istället? |
|
|
125i/d är det största motoralternativet i 1-serien som går att få med dragkrok. Vill du ha den sexcylindriga bensinmotorn måste du gå upp en till en 340i alt. 440i om du ska ha dragkrok. Det är för övrigt inte lagligt att montera en dragkrok på en bil som inte är godkänd för det. Det bryter mot helbilsgodkännandet och försäkringsbolag kan således använda det för att reducera, och i värsta fall slippa betala ut, ersättning. Dragkroken som sådan är inte olaglig, men så fort den monterats på en bil som inte är godkänd för att ha dragkrok blir den det. |
|
|
Två gånger så har jag hamnat i poliskontroll efter diverse cykeltävlingar (vanligt förekommande för att se till att man är i skick för att köra bil efter längre lopp), poliserna har inte gjort annat än att dra lite i kroken för att se att den sitter fast (inte heller helt ovanligt att det slarvas med cykelställen). Detta var för 4-5 år sen så långt innan undantagsreglerna blev verklighet. Hade glömt extraskylten en gång vilket resulterade i en varning men inte ett ord om anordningen. Offroad-scenen kör med samma lösning men för att kunna hänga på winch eller förvaringslådor. Vänner som sysslar med detta har aldrig haft några problem heller, så om det är olagligt så kan man iaf konstatera att ingen ser till att det efterföljs. Min bror har drag fram och bak på sin Defender vilket den inte har från fabrik... Vi snackar alltså om typen: Länk |
|
|
Att polisen inte anmärker på det gör det inte lagligt. Däremot lär försäkringsbolaget ha en åsikt om du skulle bli påkörd bakifrån och verkstaden vid reparation påpekar det för dem. En auktoriserad BMW verkstad kommer att meddela försäkringsbolaget. Jag skulle personligen inte montera det som det länkas till då det förstör bilens utseende. |
|
| 125i/d är inte tillräckligt, synd då jag tycker M140i känns väldigt "prisvärd", har inte riktigt budget för en ny 340i/440i, får ta och kika på något annat alternativ. | |
Verdi |
Den här 440:n borde du kunna pruta ännu mer på. Kanske ner mot 530'? Har stått osåld i snart ett år hos samma handlare (Sen 2016-04-28). Det är väl inte så långt från vad en ny M140i kostar väl? 440i: Länk M140: Länk Förstår att M140i är lite roligare att köra men 440i GC är ju snyggare och mer praktisk. Den är nästan som en kombi i lastutrymmet. |
| En 125i är prestandamässigt som en 330e. Fördelen med 1-serien är att den känns mycket sportigare än 3-/4-serien. Det som jag personligen tycker talar mycket för 3-/4-serien när det gäller denna tid på året är att de har avsevärt mycket bättre halv-/helljus än 1-serien. | |
|
Chris87: Är ju just det, 125 är ungefär som en 330e, vill ju inte ha en till för mig "halv-kul" bil, men har redan löst det delvis på annat sätt nu, bytt bort min 330e mot en BMW 520 dA X-Drive med dragkrok nu, så kan jag väl fundera på något kul utan dragkrok som kompletterar istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.