AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.302

M3 E36 snart under 100000:-

Sida 3 av 4
Köper man en M3'a ska man ALLTID kolla den extra noga...
Den var svensksåld vilket förenklar en hel del när man ska kolla historik...

/Wille
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lynxen, jag håller med dig. 7000 mil är extremt lite för en -94:a. Man måste kolla upp den noga, ringa gamla ägare, kolla servicar mot verksäderna. Man får nog också kolla att den verkligen är svensksåld, har läst att det kan fuskas lite med detta.

Som föregående talare påpekar blir detta genast enklare då den är svensksåld.

Jag vet inget mer om den bilen mer än vad som står i annonsen, kanske en intressant bil, eller inte.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det är så otroligt mycket tjat om milen hit och dit. En bil som gått 16000 mil kan nog vara mycket mer sliten än en bil som gått över 20000 mil, beroende på körsätt och hur bilen använts & servats.

Tycket det inte är så dyrt att försäkra M3:orna ändå, jag har "halvförsäkring + merförsäkring för skadegörelse & stöld" på min mor för 5000:-/året på länsförsäkringar.

Min bil har gått 22000 mil och den går kanon. Det är så mycket bytt på bilen så jag vet inte vad som skulle kunna gå sönder??

/Daniel
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Egentligen är inte 22000 mil något problem för en välskött kvalitetsbil. Men eftersom det är lätt att jämföra bilar genom att kolla på årsmodell och mätarställningen kommer folk att göra det och det är inte mycket man kan göra åt. (jo, vissa har lösningar på det också)

Milskräcken blir nog ännu större för en M-bil, tyvärr.

Du känner ju din bil och verkar nöjd med den, så länge du inte ska sälja den är det väl inget att bekymmra sig över.

Försäkringen skulle jag se upp med, bolagen går inte på vad som helst längre. Välj hellre att köra enbart trafikförsäkrat istället, för du har ändå inte fullt försäkringsskydd just nu.
"Lynxen"
ang den "Gula dakarGula" M3an
På vilket sätt känns 7400 mil skumt? Gick bilen dåligt? Var lacken, inredningen eller kanske pedalgummina slitna? Förmodar att du sett och kört bilen innan du uttalar dig om något sådant.
Berätta hur du kan säga att det känns skumt. Bara genom att titta på en annons, miltal och konstatera att det är något skumt!?
Bilen ÄR svensksåld, står i garage tillsammans med min bil ibland, och bilen är verkligen superfin!
Men kolla upp vem som ägt bilen innan. Kolla även upp var personen bor, har för yrke och hur länge han haft den! Gör det istället för att skriva att det är "skumt"

Och de som undrar varför M3 är billiga, jag säger som många andra; Försök sälja en själv! Bilarna verkar vara iskalla (försäkringen är nog en väsentlig del i det hela), pratat med många personer som säljer sina M-bilar och de säger samma sak. Vill man ha iväg bilen snabbt; dumpa priset.
Att skriva att bilen är värd si eller så är bara ett försök att hålla bilens värde på topp. Får se om det finns köpare till alla dessa i det närmaste nyskicksbilarna för överpris.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag tänkte också när jag såg annonsen att "jävlar vad lite den har gått" givetvis är det viktigt att kolla upp historiken extra noga, men det behöver inte alls vara nåt skumt.

Vissa använder ju knappt sina M3:or mer än en tur ibland på sommaren. Då blir det inte många mil.

Tycker också att folk bryr sig väldigt mycket om milantalet.
Det är klart att man ska de, men det är ju minst lika viktigt med hur bilen är servad och av vem samt skicket i övrigt.

Man ser ganska fort om det är en välskött M3:a eller inte, och jag skulle faktiskt inte vara rädd att köpa en 94:a med 16-17000 mil på mätaren då. Det negatvia är väl att den blir svår att sälja till ett bra pris. Ju högre mil det blir, destro mer får man sänka priset/mil om man säger så.

Är själv lite nervös att min ska bli svår att sälja, den har gått 16600mil nu. Men man får la sänka priset bara, inget mer med de.

MVH: Henrik

///M3
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Synd bara att en bil som kostar över 450000:- ska skunka till dessa skamliga priser. När extrema bilar i motsvarande prisklasser består någorlunda i högt pris =( .

/Daniel
danragn; Tillgång och efterfrågan är allenarådande i den här frågan. Folk är helt enkelt beredda att betala tre ggr så mycket för en Porsche 911 från -95 som för en BMW M3 från -95. Detta fast skillnaden i pris inte var i närheten lika stor när de var nya och att de ändå har liknande prestanda. Det är trist när man vill sälja sin M3 men också ganska positivt eftersom man får otroligt mycket bil för pengarna som köpare av en M3 E36 idag.

Jag måste hålla med tidigare talare, bl a Wille, i att det går att hitta fina M3:or strax över 100'. Att betala 130' eller mer för en 3.0:a är bara dumt, utbudet är så pass stort att det går att hitta riktiga pärlor för bra priser. Det krävs bara att man är lite tålmodig och ger sig ut och letar. Sålla först i annonserna och välj ut de som verkar finast, titta på en fem-sex st och jag är säker på att man hittar minst en riktigt fin. Jag tror stenhårt på att gå efter dokumentation och skick i första hand och årsmodell och mätarställning i andra hand.

Jens
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Köpte min för 85000:- .. Det enda som var tråkigt är att det är lite stenskott ifronten. Annars är den fin, komplett & oskruvad.

/Daniel
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Sålde min M3 -93 för 150.000:- för 2 år sedan. Såldes 16h efter att annonsen kom ut här. Inget prut eller snack!
Bilen hade då gått drygt 13´ mil.

Idag tror jag det är svårt att få mer än 130 för en 93-95. Det är ju inflation så det skriker om det. Köparens marknad är det!

En bil för 80´ kan rasa imorgon, men det kan även en för 150´. Skicket får avgöra för mig och inte priset!

/P
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
BMW M3 på powerbörsen för 75000:-

/Daniel
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kollade in den förut. Billigt och så.

Men den har nog gått lite långt för mig iaf. Jag brukar inte kolla på milen men...nja...

Dessutom är det ingen skinn inredning...men man kan ju ha den som vinterbil och en E46 M3 som sommarbil eller nåt...Om man hade haft pengar menar jag:)

///M3
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
danragn: Du kan få tag på billigare M3 E36 i Tyskland, men de som finns i den prisklassen brukar inte vara så jättefräscha. Allt går ju att fixa om man vill investera pengar så. M3 E36:an tror jag kommer att falla mer när den nyare M3:an kommer. Nackdelen med E36 M3:an är att det finns så otroligt många tillverkade, de finns överallt.

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Wiman
Hej killar !

Jag har läst lite av vad ni tycker och måste komma med ett inlägg..

Jag har nygligen köpt en M3 -95 cab 12 400mil bilen är i mycket bra skick inget skrammel från vanos full dokumentation från både Tyskland och Sverige.

Det gäller att hitta rätt bil och att säljaren behöver pengar , dem finns men man får leta länge innan man träffar på rätt.

Vill ni veta vad jag gav??? Körde 75mil men det var det värt
110 000:-

Nog snackat det gäller att ha is i magen och inte förhasta sig.....

Wiman

Th
14
Thord
m3 e30 -90
523i touring -98
316 Compact
Tacka vet jag M3 E30.

Dom stiger i värde. Dessutom byggd för racing.

Hälsningar Thord

Röd M3 E30
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hörde en kille som var ner till tyskland och hämtade en M3 cab -94 med 14000 mil på mätaren för 90000:- och det var för 4 år sedan.

/Daniel
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Köper man en M3 för 100K så finns det väl en anledning till det låga priset. Service kostar samt försäkring. Exempelvis så kostar en hel-försäkring 63.000:- i Klippan, Skåne, om föraren är runt 20-22 år.
Service under ett år hamnar lätt på 15.000:- En storservice + däck + lite smått/gott. Tyvärr har marknaden översvämmats av M3 från Tyskland med kenpig historik. Plus att stöldligor gärna plockar av allt M3 specifikt som vingar, speglar, sidosvällare etc.
Jag ställer aldrig min M3 utanför garaget nattetid i alla fall.
Pga stöldskador som jag utsatts för så kommer jag byta M3-an till en Porsche Boxster. Visserligen är den stöldbegärlig och skade benägna oxå men inte i samma utsträckning som en M3.
när de hamnar under 40k så slår jag till.. :)
Wiman
40 000:- Då är dem slutkörda och slitna...lycka till!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag fattar inte hur fan man kan få sålt en M3:a för 80000:-.

De flesta 328:or men lite m-optik kostar ju för fan minst lika mycket..och då är det skillnad på bil. Visst, de billigaste M3:orna kanske har lite små fel men ändå....tycker 328:or och 325:or är ruskigt dyra jämförelevis med M3 E36.

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.