|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Som rubriken lyder så har jag en E30 320 av årsmodell 1992. Av någon anledning så går bilen orent, precis som att den inte går på alla cylindrar (låter som en traktor). Jag har gjort kompprov på alla cylindrar och dom visar bra värden, provade även att byta tändstift men problemet finns fortfarande kvar. Finns det någon som kan ha tips på vad min problem kan vara? Tacksam för svar :) Mvh Filip | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett vanligt fel på dessa lite äldre motorer (som ofta inte används under längre perioder eller där servicehistoriken ofta är okänd) är att tändsystemet inte fungerar som det ska. Har du kunnat identifiera om det är en och samma cylinder som droppar ut? Börja med att kolla om varje cylinder får en fin gnista - UTE VID TÄNDKABELNS ANSLUTNING MOT TÄNDSTIFTET! Man kan köpa en gnistgapstestare för att förenkla men det går lika bra att låta gnistan hoppa till något bra jordat och samtidigt observerar man hur långt gnistan orkar hoppa och hur gnistan ser ut (beroende på fel så ser gnistan olika ut men tex ex blå smal gnista som hoppar relativt långt är bra - sist jag felsökte detta på en motor så hoppade gnistan ca 2.5 cm men det varierar ju såklart mellan olika motorer men det ger en referensram iallafall). Var försiktig och se till att tändkabeln ALLTID har något enkelt att hoppa till, så den inte får för sig att din kropp är enklaste vägen. Du märker när den anser att så är fallet... Vill man inte felsöka kan man börja med att iallafall göra en visuell inspektion av tändsystemet. Speciellt rotorarmen och fördelarlocket brukar se för jäkliga ut med sprickor, sot och typ som om gnistan hoppat lite hursomhelst där inne i fördelarlocket. Ser de inte fräscha ut är det lämpligt att byta dessa, ibland kan det vara svårt att se små sprickor eller defekter som gör att gnistan inte överförs korrekt. Kuriosa : Bytte rotorarm och fördelarlock på min E30 323i nyligen... Stod 1984 ingjutet på båda komponenter :-) Trots ålder, mil och skick så fungerade tändningen förvånansvärt bra ändåså! Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.