|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-vänner, Jag har fått ett problem med min E90 M3:a (-08) som gått knappt 10 000. När man ger lite gas på lägre varv, under 2500 ungefär, så börjar den hacka. Om man är väldigt försiktig med gasen märker man det inte men redan halvgas är mer än tillräckligt för att problemet ska uppstå. Kan inte märka av något konstigt med tomgången och inte heller på högre varv. Väglag och trafiksituationen har dock inte tillåtit att jag testat någon riktigt hård acceleration. Värt att notera kan vara att jag var i rejäl kyla dagarna innan det uppstod men sen kördes över 30 mil i ca -1 grad så något som eventuellt frusit till borde tinat många gånger om. Någon som har upplevt något liknande eller har några idéer på vad som kan vara fel? /Patrik | |
|
svårt att veta utan diagnosverktyg, kanske någon i närheten som har carly eller liknande som kan läsa felkod? men om jag ska gissa, så låter symtomen på en kass tändspole. har haft det på ett par bmw. har alltid gått att smyga upp varven på motorn, men vid mera belastning så börjar de hacka o gå dåligt. :) |
|
|
Tack Patrik! :-) Jo, jag ska försöka läsa ut felkoderna till helgen men hoppas du har rätt att det bara är en tändspole! |
|
|
Uppdatering: Läst ut felkoder. P0307, dvs misständning på 7:ans cylinder. Länk Tändspolen fortfarande het kandidat med andra ord. Byter 6:an och 7:ans spole och nollar felkoderna för att se om det flyttar till 6:ans cylinder istället. Den går precis likadant som innan men utan att visa några felkoder. Körde en rejäl runda och provocerade fram misständningen många gånger men utan att ECU:n verkar reagera. Min enda idé nu är att byta tändspolen iaf och se om det hjälper. Någon som har några andra förslag? Eller för den delen något tips om vart man får tag på spole till S65:an? Schmiedmann verkar inte ha... |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Tändspole till M3 S65 hos Schmiedmann Länk |
|
Problemet löst! Mycket riktigt var det tändspolen. Tack Patrik.E för tipset och LeMans Blå för länken! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.